خبرگزاری کار ایران

مهدی فیاضی‌کیا:

محافظه کار شدن نویسنده و ناشر یعنی افزایش روایت‌های ناقص و فاقد جذابیت

محافظه کار شدن نویسنده و ناشر یعنی افزایش روایت‌های ناقص و فاقد جذابیت
کد خبر : ۲۴۱۲۵۵

داستان اساسا در یک بستر کنش و واکنش با خلق اوج و فرودهای متعدد خلق می‌شود. وقتی نویسنده به دلیل دست‌وپاگیر بودن ممیزی مجبور می‌شود عملا بخشی از این کنش‌ها و اتفاقات را حذف کند طبعا بار گفتمانی و پراخت داستان ضعیف می‌شود.

مهدی فیاضی‌کیا(نویسنده) از نگارش رمانی درباره‌ی جنگ خبر داد.

او در رابطه با جدیدترین اثر داستانی‌اش به خبرنگار ایلنا گفت: داستانی که درحال نگارش آن هستم تحت عنوان «زمان‌پریش» و توسط نشر شهرستان ادب منتشر خواهد شد. «زمان‌پریش» به طور کلی داستان فردی است که بنا بر اعتقاداتش در جنگ شرکت کرده و حالا به کندو‌کاو در جهان‌بینی و اعتقاداتش می‌پردازد. داستان در سه فصل مجزا که بازه‌های زمانی گذشته، حال و آینده اتفاق می‌افتد و در هرکدام از این برهه‌های زمانی اعتقادات و نگر‌ش‌های این شخص تحلیل می‌شود و مورد واکاوی قرار می‌گیرد.

این نویسنده که درحال حاضر داستان بلند «یک گزارش شتاب‌زده» را آماده‌ی انتشار دارد درباره‌ی این داستان نیز بیان کرد: این داستان هم یک روایت از زندگی معاصر به شیوه‌ی کندو‌کاو در گذشته و حال شخصیت اصلی داستان است.

فیاضی همچنین درباره‌ی وضعیت صدور مجوز و ممیزی در دوره‌ی جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: یک سری تغییرات نسبی و ملایمی صورت گرفته و ظاهرا اوضاع کمی بهتر شده اما نگاه‌های سخت‌گیرانه و اعمال ممیزی‌های تند‌وتیز کماکان به چشم می‌خورد. به عنوان مثال کتاب «فرزندان آدم» که برشی تاریخی از دوران‌های صفویه و قاجار آمیخته با تخیل‌های داستانی بود در سال ۹۰ توسط نشر روزنه برای دریافت مجوز به وزارت ارشاد وقت رفت اما بدون خوردن اصلاحیه‌ای مستقیما غیرقابل چاپ تشخصیص داده شد و در دوره‌ی جدید وزارت ارشاد هم تاکنون جواب دلگرم کننده‌ای مبنی بر رفع مشکل این کتاب به ناشر داده نشده است.

خالق داستان «مردگان» ادامه داد: در دوره‌ی تاریخی معاصر ناامیدی و یاس به دلیل بروز دو جنگ جهانی تشدید شده و در ایران چنین محدودیت‌هایی و اعمال سانسور سلیقه‌ای همپای مشکلات اقتصادی و معیشتی فضا را برای نویسندگان تنگ‌تر کرده است. همین مسائل نتیجه‌ی ناخوشایندی در برآیند و خروجی ادبیات و داستان کشور داشته است. داستان اساسا در یک بستر کنش و واکنش با خلق اوج و فرودهای متعدد خلق می‌شود. وقتی نویسنده به دلیل دست‌وپاگیر بودن ممیزی مجبور می‌شود عملا بخشی از این کنش‌ها و اتفاقات را حذف کند طبعا بار گفتمانی و پراخت داستان ضعیف می‌شود. درواقع محافظه کار شدن نویسنده و ناشر یعنی افزایش روایت‌های ناقص و فاقد جذابیت.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز