خبرگزاری کار ایران

خانه کارگر استان قزوین:

زندگی آبرومندانه با 500هزار تومان حقوق ممکن نیست

زندگی آبرومندانه با 500هزار تومان حقوق ممکن نیست
کد خبر : ۶۰۷۹۲

معیار افزایش حقوق کارگران،بازنشستگان و کارمندان که بیشترین اقشار جامعه را تشکیل می دهند کدام است؟ این یک معما است که چگونه باید با حداقل حقوق 500 هزارتومان زندگی کرد تا بتوان خانواده پاک و آبرومند و فرزند صالح تحویل جامعه داد.

خانه کارگر استان قزوین در اعتراض به افزایش بسیار کم حقوف سال 92بیانیه ای صادر کرد که در ابتدای آن آورده است؛ معیار افزایش حقوق کارگران،بازنشستگان و کارمندان که بیشترین اقشار جامعه را تشکیل می دهند کدام است؟ این یک معما است که چگونه باید با حداقل حقوق 500 هزارتومان زندگی کرد تا بتوان خانواده پاک و آبرومند و فرزند صالح تحویل جامعه داد.

 به گزارش ایلنا از قزوین؛ در بخشی دیگری آن آمده؛ کسانی که فکر می کنند یک خانواده 5 نفره می تواند با این حداقل حقوق زندگی کند، اگر توانایی دارند شایسته است جدول هزینه ماهیانه خانوار کارگری، بازنشسته و کارمندان را تهیه کنند و نحوه هزینه کردن را آموزش بدهند.

 در قسمتی از این بیانیه گفته شده؛ درست بعد از تشکیل دو جلسه شورای عالی کار برای تعیین دستمزد سال 92 مشخص شد یک سناریو نوشته شده 15و 25 درصد که در راه اجرای آن جنگ زرگری راه انداختند و در نهایت با 25 درصد موافقت شد که بگویند با حداکثر موافقت کردند.

بنابراین گزارش در بخش دیگر بیانیه خانه کارگر استان قزوین بیان شده است؛ در این افزایش حداقل حقوق، دولت و کارفرمایان به دنبال منافع خودشان بودند در حالی که باید جوابگوی وضعیت معیشت خانوادهای کارگری باشند.

 در ادامه این بخش بیانیه تصریح شده است؛ آنها مدعی اند که اگر حقوق به میزان تورم واقعی اضافه شود، کارگران بیکار می شوند و چون کارفرمایان تعدیل نیروی انسانی خواهند کرد، در حالی که معتقدیم آنها برای کارگران لولوی به نام "تعطیلی شرکت ها و کارگاه ها "را به رخ می کشند که دیگر برای ما کارگران رنج کشیده این ترفند تازگی ندارد.

در ادامه بانیه اعلام شده است؛ اگر به گذشته برگردید و مطالعه کنید، خواهید دید بسیاری از کارخانجات بزرگ با 2 هزار و 500 نفر نیروی انسانی توانمند به تعطیل کامل کشیده شده و اگرهم برخی تولیدی دارند در نهایت بین 30 الی 50  درصد ظرفیت واقعی خود کار می کنند و این مشکل ضعف مدیریت است که سالها به انهای مختلف و از مجاری قانونی و رسانه ای فریاد زدیم و کسی فریاد رس صنعت و تولید این کشور نشد و همه بار بر دوش کارگران بود و حالا هم تاوان ضعف مدیریت صنعت را باید کارکران در پرداخت دستمزد بدهند.

بر پایه این گزارش؛ در قسمتی از این بیانیه گفته شده؛ افزایش تعرفه های درمانی که یک روز پس از افزایش حداقل حقوق کارگران در سال 92اعلام شد گویایی این بی عدالتی به شکل عمیق تر است که هزینه های درمانی در بخش خصوصی 29درصد و در بخش دولتی 18درصد افزایش داشته در حالی که مطابق اصل 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان میثاق ملی و دینی، دولت موکلف است نیاز های درمانی را به صورت رایگان برای کلیه اقشار تامین نماید، اما شاهدیم هر روز دولت بار سنگین مسئولیت خود را به دوش مردم می گذارد که افراد کم درآمد به ویژه کارگران و بازنشستگان توان تحمل این بار سنگین را ندارد.

 در این بیانیه آمده است؛ براساس شاخص های آماری، در شش ماه دوم سال91 تورم و نرخ بسیاری از کالاها بین 70 تا 150درصد و بعضاً 200 درصد افزایش، در بخش حبوبات بین 70 تا 200 درصد هر کیلو افزایش قیمت داشته،برنج خارجی 70 درصد افزایش، برنج ایرانی 100 درصد، لوازم خانگی بین 70 تا 250 درصد افزایش، اجاره مسکن بین 30 تا 80 درصد افزایش و هزینه های پوشاک آنقدر افزایش داشته که نگفتن آن بهتر است.

در این بیانیه مطرح شده است؛ حال سوال اساسی جامعه کارگری این است که با کدام معیار حقیقی و واقعی افزایش حقوق کارگران تعیین شده است و چرا که جامعه کارگری و بازنشستگان در این افزایش حقوق، هیچ ردپای از عدالت را به چشم نمی بیند و لمس نمی کنند و مجدانه و خاضعانه خواستار ترمیم حقوق کارگران و بازنشستگان براساس واقعیت های موجود برای تامین حداقل معشیت خانواده برای یک زندگی شرافتمندانه می باشند.

بر اساس این گزارش؛ در ادامه نیز گفته شده؛  اگر در ادوار مختلف اقشار کم درآمد کارگر،و کارمند و بازنشستگان حداقل بگیر سکوت اختیار کرده و سعی دارد فریاد خود را به صورت خاموش بیان نماید به خاطر تعهدی قلبی و ایمانی است که به اسلام و انقلاب و به شهیدان والامقام آن دارد و میثاق با معمار انقلاب حضرت امام خمینی(ره) و بیعت ایمانی با ولی امرمسلمین مقام معظم رهبری ما کارگران و بازنشستگان را بر آن داشته است که ناله ها و فریادهایمان را درگلو نگهداریم؛ پس بر تمامی مسئولین مربوط و به خصوص دولت واجب و ضروری است که قدردان این مردم نجیب باشد و مصداق آیه شریفه 52 سوره مبارکه انعام نباشند و مردم را پراکنده نکنند که می فرماید.

           تو آن ملتی را که خوانند رب                  نمایند ذکر خدا صبح و شب

           ندارند هرگز مرادی جز این                    که گردن با رحمت حق قرین

           مرآن از در خویش تن هیچگاه                که هستند مشتاق یکتا اله

           حساب شما هست از هم جدا              بود خاص خود هرکس را جزا

           اگر آن کسان را برانی زخود                   تو هم نیز خواهی ستم کار شد

آیا جزای ما کارگران که پیامبر خدا بر دستان پینه بسته آن ها بوسه زده و امام خمینی(ره) فرمود خدا هم کارگر است این است.

در بخش پایانی بیانیه خانه کارگر قزوین گفته شده است؛  این درست است که کارگران ایرانی در دالان تاریک زندگی فلاکت بار رفت و آمد کنند و شرمنده عیال و فرزندان باشند و با سیلی صورت خود را سرخ نگهدارند.در نهایت با اعلام اینکه اعلام حداقل حقوق سال 92 را با توجه به مرارت ها و مشکلات عدیده اقتصادی ناعادلانه تلقی کرده و همت خود را برای تغییر آن از مجاری قانونی صورت خواهیم داد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز