رییس انجمن ریاضی ایران:
توسعه هدفمند ریاضیات باید در راستای آموزش، پژوهش و درک نیازهای کشور باشد
تحصیل در دوره های ریاضی مستلزم داشتن کاراییها و انگیزه های گوناگون است و از این رو، باید برای جذب دانشجویان در این رشته تمهیدات لازم اندیشیده شود و آموزش در این حوزه باید کاملاً هدف دار باشد
تبریز - ایلنا: رییس انجمن ریاضی ایران یکی از دغدغه های اصلی انجمن ریاضی ایران و جامعه ریاضی را توسعه هدفمند ریاضیات در راستای آموزش، پژوهش و درک نیازهای کشور بر اساس نقش و کاربرد های ریاضیات در سایر رشته های علوم پایه و صنعت و فناوری عنوان کرد.
به گزارش ایلنا دکتر علی رضا مدقالچی در آیین آغاز به کار چهل و سومین کنفرانس ایران در دانشگاه تبریز با بیان اینکه توسعه صرفاً کمی رشته ریاضی در مقاطع مختلف در دانشگاههای دولتی، نیمه دولتی و غیر دولتی در آموزش و پژوهش نیازمند بازنگری است، به اقدامات شورای برنامه ریزی علوم پایه در تدوین برنامه راهبردی توسعه علوم اشاره کرد و گفت: با توجه به اطلاعات مفیدی که در سند توسعه علوم ریاضی در این زمینه ارایه شده، انجمن ریاضی ایران به منزله نماینده جامعه ریاضی کشور وظیفه دارد با همکاری در این خصوص نظرات و انتقادات جامعه ریاضی را دریافت، پالایش و در اختیار آن قرار دهد تا کمیته مربوطه بر اساس واقعیتهای موجود از یک سو و توجه به استانداردها و کیفیتهای جهانی از سوی دیگر تصمیم گیری کند.
وی در ادامه با اشاره به سند راهبردی و اطلاعات موجود از وضعیت ریاضیات کشور گفت: هم اکنون تعداد اعضای هیئت علمی در رشته ریاضی دو هزار و369 نفر بوده که از این تعداد 996 نفر در دانشگاه های تابع وزارت علوم، یک هزار و 223 در دانشگاه آزاد و 150 نفر عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور هستند.
وی تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل رشته ریاضی را نیز 53 هزار و 908 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 34 هزار و 161 نفر در دانشگاه های تابع وزارت علوم، 11 هزار و 209 نفر در دانشگاه آزاد و 25 هزار و 930 نفر در دانشگاه پیام نور مشغول به تحصیل هستند که بر این اساس نسبت استاد به دانشجو در رشتهٔ ریاضی یک به 23 بوده که استاندارد جهانی در این خصوص یک به 10 است.
رییس انجمن ریاضی ایران با بیان اینکه از نظر تعداد مقالات رتبهٔ ایران در جهان 27 میباشد، افزود: رشد کمی مقالات در دههٔ نود در کشور چشمگیر بوده است، به طوری که در 2010 در خاورمیانه محققان ایرانی رتبهٔ اول را داشتهاند و میزان ارجاعات در سال 2010 نسبت به سال 2002 بیش از نه برابر افزایش یافته است.
مدقالچی برای ارتقای دانش ریاضی و همسو کردن تحقیقات ریاضی با پیشرفتهای آن در جهان همکاری در تولید مقاله، با ریاضی دانان برجستهٔ جهان را ضروری ذکر کرد و گفت: این همکاری باعث میشود که پژوهشهای ریاضی و به ویژه تعریف پروژه های دکتری کاملاً در راستای پیشرفتهای ریاضی در شاخههایی با استاندارد جهانی باشد و از طرح و تعریف مسئله های بدون هدف اجتناب شود و پژوهشهای عمیق ریاضی نظریه های مهندسی را باور سازند تا جایی که بخشی از آموزش دیدگان و محققین ریاضی وارد عرصه های فنی شوند.
به گفته وی برای نیل به این هدف متعالی، تجدید نظر در برنامه های ریاضی حتی در دوره های دبستان، راهنمایی و دبیرستان نیز ضروری است، گرچه در برنامه ریزی جدید دورهٔ کارشناسی به استفاده ریاضیات در سایر رشتهها توجه شده است و ریاضیات با کاربردهای آن مدنظر قرار گرفته است ولی به نظر میآید که هنوز با یک برنامه ایده آل که همه اهداف توسعه ریاضیات را در برگیرد فاصله دارد.
وی آموزش دروس پایه توسط اساتید مجرب، ترویج آموزشهای پژوهش محور و آموزش فعال، بازنگری در محتوای دروس، استفاده از توان علمی و محاسباتی ریاضیات در انجام پروژه های گوناگون، افزایش قطبهای علمی ریاضی برگزاری سمینارهای هفتگی تخصصی در گروه های ریاضی با مشارکت دانشجویان تحصیلات تکمیلی، تبدیل سمینارهای تخصصی ریاضی به سمینارهای مشترک با دانشگاه های معتبر جهان، برگزاری کارگاه های روش تدریس برای استادان جوان، واگذاری اختیارات بیشتر به دانشکده های دانشگاهها به ویژه دانشگاه های برتر، جهتدهی تدوین پایان نامهها برای استفاده از مباحث در ارتباط با رفع مسائل و نیازهای کشور و تدوین لیست سیاه مجلات نامعتبر و تأکید بر عدم استفاده از آنها را برای توسعه علوم ریاضی ضروری ذکر کرد و گفت: تحصیل در دوره های ریاضی مستلزم داشتن کاراییها و انگیزه های گوناگون است و از این رو، باید برای جذب دانشجویان در این رشته تمهیدات لازم اندیشیده شود و آموزش در این حوزه باید کاملاً هدف دار باشد.