خبرگزاری کار ایران

كتاب کیخسرو: آرمان‌شاهِ ایرانیـان منتشر شد

كتاب کیخسرو: آرمان‌شاهِ ایرانیـان منتشر شد
کد خبر : ۶۹۷۳۳

کیخسرو: آرمان‌شاهِ ایرانیـان، پژوهشی است پیرامون شخصیت و خویش‌کاری کیخسرو از روزگاران اساطیری تا دوران متأخر. او محبوب‌ترین شاه ایران است تا جایی که می‌توان او را «شاهِ آرمانیِ ایرانیان» نامید.

ایلنا: كتاب كیخسرو(آرمان‌شاه ایران) نوشته افسانه خاتون‌آبادی ازسوی انتشارات جهان كتاب در نمایشگاه كتاب عرضه شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این كتاب در قطع رقعی و 242 صفحه با بهای 9000 تومان منتشر شده است.

کیخسرو: آرمان‌شاهِ ایرانیـان، پژوهشی است پیرامون شخصیت و خویش‌کاری کیخسرو از روزگاران اساطیری تا دوران متأخر. کیخسرو، محبوب‌ترین شاه ایران، چهره‌ای متمایز نسبت به سایر فرمانروایان این سرزمین دارد، تا جایی که می‌توان او را «شاهِ آرمانیِ ایرانیان» نامید.

در کتاب دینی زرتشتیان ـ اوستا ـ با تکریم و احترام از او یاد شده، آمده است که به یاری ایزدان به خونخواهی پدرش ـ سیاوش ـ و اغریرث دلیر، افراسیاب تورانی را می‌کشد و بتکدة کنار دریاچة چیچست (دریاچة اورمیه) را ویران می‌سازد. در متون پهلوی، کیخسرو شخصیتی برجسته دارد و فضایل بسیاری را به او نسبت می‌دهند. بر اساس این روایات، او از جاودانانی است که در رستاخیز به یاری سوشیانس ـ موعود زرتشتیان ـ بر می‌خیزد. در منابع تاریخی دورة اسلامی نیز وقایع زندگی کیخسرو اغلب با طول و تفصیل زیاد آمده، او را پادشاهی محبوب و قابل احترام و گاه حتی از قول ایرانیان، در زمرة پیامبران دانسته‌اند. در حماسة ملّی ایران نیز حجم چشمگیری از ابیات منظومه به بیان سرگذشت کیخسرو اختصاص دارد و این نشان‌دهندة اهمیت شخصیت او در ذهن شاعر پرآوازة طوس است. در شاهنامه، کیخسرو به صورت برترین شاه نمایانده شده است. شاهی که علاوه بر بهره‌مندی از فرّ کیانی، از ویژگی‌های پهلوانی نیز برخوردار است.

جالب آن‌که چهرة تابناک کیخسرو را هم در عرفان اسلامی و فلسفة اشراق می‌یابیم و هم در فرهنگ عامه و افسانه‌های بسیاری که در بین مردم مناطق مختلف ایران رواج دارد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز