رئیس هیأت مدیرهی انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در گفتگو با ایلنا:
باید انتظار کاهش فروش را در نمایشگاه داشته باشیم

عبدالعظیم فریدون تاكید كرد: وقتی حضور مخاطبان ما کاهش پیدا کند و قیمت کتابها هم بیشتر شود، طبیعی است که باید انتظار کاهش فروش آثار را داشته باشیم.
ایلنا: «عبدالعظیم فریدون»؛ رئیس هیأت مدیرهی انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، وضعیت ناشران کودک و نوجوان حاضر در نمایشگاه کتاب تهران را تشریح کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، فریدون با اعلام عدم کاهش تعداد ناشران کودک و نوجوان حاضر در نمایشگاه به نسبت سال گذشته، گفت: تعداد ۲۴۰ ناشر کودک و نوجوان در نمایشگاه امسال حضور دارند و این تعداد قطعی است. تعداد آثار این ناشران هم هنوز مشخص نیست، اما به نسبت سال قبل به خصوص در بخش عناوین چاپ اول کاهش خواهد داشت و البته این مسئله منحصر به نشر کودک و نوجوان نیست و تمام حوزهها با چنین مسئلهای روبرو هستند.
به گفته او؛ متراژ غرفههای ناشران کودک و نوجوان هم مثل سال گذشته همان ۶۵۰۰ متر مربع متراژ مفید است که شامل سالنهای ۲۲-۲۳-۲۴ و ۲۵ است.
فریدون، وضعیت نشر کودک و نوجوان را در آستانه نمایشگاه کتاب اینگونه توصیف کرد: نشر کودک و نوجوان جدا از نشر بزرگسالان نیست و مثل سایر حوزهها، این بخش هم متأثر از وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه است. از مسائل و مشکلات انحصاری نشر کودک و نوجوان میتوان به تغییر زمان برگزاری امتحانات دانش آموزان اشاره کرد که تلاقی آن به نمایشگاه، میتواند بر استقبال و حضور مخاطبان تاثیر بگذارد. این مشکل بر مشکلات و مسائل سالهای قبل اضافه شده است.
رئیس هیأت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان ادامه داد: مشکلی که همچنان برای این حوزه وجود دارد، محل قرارگیری غرفههای کودک و نوجوان است که به غیر از ناشران کمک آموزشی، ناشران کودک و نوجوان دورترین قسمت نمایشگاه را به خود اختصاص دادهاند. محل قرارگیری غرفهها جایی است که بچهها برای رسیدن به آن باید مسیری طولانی و تقریبآ ناهموار و سربالایی را طی کنند. این مسئله همیشه از جانب ما مطرح بوده کهای کاش به خاطر بچهها و نه به خاطر ناشران، جایی در ورودی نمایشگاه به ناشران کودک و نوجوان اختصاص داده شود. تأکید میکنم که این خواسته به دلیل راحتی بچههاست و خود ناشران که از صبح تا شب در محل مستقر هستند و این مسیر تأثیری برای آنها ندارد.
او در پایان در مورد فروش احتمالی بخش کودک و نوجوان در نمایشگاه امسال گفت: مشخص است که اگر حضور مخاطبان ما کمتر شود و قیمتها هم افزایش بیابد، باید انتظار کاهش فروش را داشته باشیم. البته ما امیدواریم که این اتفاق رخ ندهد، اما پائین آمدن فروش با این شرایط طبیعی است.