عکسهایی از تعامل انسان و حیوان در گالری شکوه
نمایشگاه عکس و ویدئو آرت نغمه جهانی با عنوان «تاریکی نادیده» عصر جمعه سیزدهم اردیبهشت ماه در گالری شکوه برپا شد.
ایلنا: در نمایشگاه آثار نغمه جهانی؛ ۹ قطعه عکس به همراه یک ویدئو آرت از جهانی به معرض تماشا گذاشته شده است.
به گزارش ایلنا، موضوع آثار مجموعه «تاریکی نادیده» برگرفته از خواب و رویاهای جهانی است. او براساس خوابهایش و تاثیرات ذهنی آنها این عکسها را چیدمان کرده و با استفاده از تکنیک فتو مونتاژ و بهره گیری از نرم افزار فتو شاپ آنها را به تماشا گذاشته است.
جهانی در مورد ایده اولیه آثار این نمایشگاه گفت: ایده اولیه این آثار از خوابهایم گرفته شده است. بعد از آنکه در رشته عکاسی تحصیل کردم تصمیم گرفتم خوابهایم را در قالب عکسهایی ثبت کنم. پس از مطالعه در مورد حیواناتی که به خوابهایم میآمدند به فلسفه یونگ روانپزشک و متفکر سوئیسی رسیدم که معتقد است حیوانات نمادی از غرایز فطری سرکوب شده انسانها هستند که در خواب نمایان میشوند و در واقع به کهن الگوها و اسطورهها برمی گردد که این اسطورهها مکان و جای مشخصی ندارند و به این معنا نیست که چون من ایرانی هستم اسطورهای ایرانی را در خواب ببینم بلکه در این خوابها حیوانات مختلف از اسطورههای متفاوت راه یافتهاند.
عنوان «تاریکی نادیده» برگرفته از یکی از شعرهای تاگور است، او در این مورد گفت: عنوان «تاریکی نادیده» یکی از عبارتهای اول شعر تا گور است. «تاریکی نادیده» در واقع یک بخش نادیدنی از ذهن ماست که به اندازه کافی به آن توجه نمیشود. خیلی وقتها سراغ معانی خوابها نمیرویم و به تاثیرات اسطورهها، کهن الگوها و بحثهای روانشناسی در زندگی اهمیت نمیدهیم. من در مجموعه «تاریکی نادیده» سعی کردم پس ذهنم را دیدنی کنم بنابراین این تاریکی نادیده را به نوعی با این عکسها دیدنی کردم.
او در پاسخ به این سوال که آیا هر کدام از حیوانات در این عکسها سمبل خاصی برای وی میباشند گفت: این حیوانات در اساطیر مختلف نمادهای مختلفی هستند. برای مثال پلیکان نماد از خود گذشتگی و یا در فلسفهای دیگر نماد شفقت و مهربانی است و گربه که در تمام اسطورهها نماد حفاظت یا درک ماوراءالطبیعه است. در این نمایشگاه تلاش کردم بوسیله تلفیق حیوانات با پرترههایی از خودم، آشتی بین خوی حیوانی و خوی انسانی برقرار کنم و به نوعی با غرایز فطری سرکوب شده نوعی ارتباط برقرار کنم.
هر کدام از این عکسها پس زمینه مربوط به خود را دارند، او پس زمینهها را بر اساس معنا و نماد آن اثر انتخاب کرده است، برای مثال قوچ نمادی است که در اسطورهها با چرخ سفالگری در حال آفرینش انسان است، به همین دلیل جهانی پس زمینه کاهگل را برای این اثر انتخاب کرده است.
این هنرمند جوان در کنار عکسها یک ویدئو آرت هم به نمایش گذاشته است که مخاطبان برای تماشای این ویدئو باید از راهرویی تاریک عبور کنند و به اتاقی برسند که ویدئویی تشکیل شده از چهار پلان متفاوت در حدود ۴ دقیقه نمایش داده میشود، جهانی در مورد این ویدئو آرت گفت: برای تماشای این ویدئو باید از راهرویی تاریک عبور کرد، این راهرو در واقع راهرویی است که قبل از آنکه به خواب عمیقی فرو رویم و خوابهای مختلف را تجربه کنیم باید از آن گذر کنیم. در این ویدئو سه خواب اصلی خودم را بوسیله عکسهایی موشن نشان دادهام، صداهایی مخصوص به هر خواب در کنارحرکات کوچک تصویر که ایجاد نوعی احساس توهم و ناپایدار بودن تصویررا برای مخاطب بوجود میآورد فضاهایی از خوابهایم را تداعی میکند.
مهدی مقیمنژاد عکاس صاحب سبک در بخشهایی از یادداشتی در بروشور نمایشگاه «تاریکی نادیده» آورده است: جهانی در عکسهای به دقت دستکاری شده خود عناصر ریختشناسانهٔ حیوانات را بر چهرهٔ خود پیوند میزند تا بدین ترتیب به تلفیقی زیباییشناسانه از نمود غرایز حیوانی در ساحتی انسانی برآید.
نغمه جهانی متولد ۱۳۶۷ است. او دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته عکاسی از دانشگاه هنر تهران است. او تا کنون در شش نمایشگاه گروهی شرکت کرده است. «تاریکی نادیده» اولین نمایشگاه انفرادی جهانی محسوب میشود. او در سال ۱۳۸۹ برگزیده بهترین عکسهای تئاتر تماشاخانه ایرانشهر و در سال ۱۳۹۱ منتخب آثار دومین فستیوال پرتره سازی گالری صد رنگ شده است.
نمایشگاه «تاریکی نادیده» تا بیست و چهارم اردیبهشت ماه در گالری شکوه واقع در خیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان امیر نوری، پلاک ۱۹ دایر است وعلاقمندان میتوانند همه روزه از ساعت ۴ تا ۸ بعد از ظهر از این آثار دیدن نمایند.