سرمشقهای اصیل خوشنویسی ایرانی در گالری شکوه
نمایشگاه خوشنویسی «محمد علی سبزه کار» عصر جمعه ۲۷ بهمن در گالری شکوه آغاز به کار کرد.
ایلنا: در نمایشگاه خوشنویسی «محمد علی سبزه کار» ۳۳ تابلوی نستعلیق با مضامین مذهبی و عرفانی و ابعاد مختلف که کوچکترین آن ۵۰×۳۵ سانتی متر و بزرگ ترینش ۷۰×۱۰۰ سانتی متر میباشد در معرض تماشای عموم قرار گرفت.
به گزارش ایلنا، محمد علی سبزه کار که در انجمن خوشنویسان ایران تدریس میکند در مورد مضامین مذهبی، متنها و اشعاری که در آثارش بکار برده است میگوید: آثار این نمایشگاه در واقع تغییراتی است که در کلاسهای خوشنویسی اتفاق میافتد. مضامین این آثار سرمشقهای معروفی است که در کلاسها به هنرجویان داده میشود که با تناسب پیشترفتشان تغییر میکند. این آثار همه ظرفیتهای فکری جامعه آموزش را در بر میگیرد.
کارهایی که در نمایشگاه ارائه دادهام از مراحل مختلف دورههای کلاس خوشنویسی است که هنرجویان باید به انواع خوشنویسی چلیپا، قلم کتابت، سطر نویسی، سیاه مشق مسلط باشند و مقابله کنند تا کیفیت تحصیلیشان رشد کند و فارغ التحصیل شوند.
در آثار این هنرمند پیشکسوت فرمهای مختلف خط همراه با رنگهای متنوع و پس زمینههای متفاوت دیده میشود، او در این مورد میگوید: تفاوت رنگها در آثار بستگی به عوالم روحی هنرمند در مقاطع مختلف دارد. عوامل مختلف از جمله کنش و واکنش با جامعه، فصلها و روزهای سال و احساسات و حالات مختلف میتواند بر رنگها و فرمهای خوشنویسی موثر باشد.
او در ادامه افزود: هنرمند نمیتواند مقید یک رنگ و فرم خاص باشد. با آنکه خوشنویسی یک هنرسنتی است اما دلیلی ندارد که نگاه هنرمند هم سنتی باشد. خوشنویسان حالات ترکیبی از احساساتی که دارند را ارائه میکنند. گاهی دوست دارم رنگ قرمز در اثر بکار گیرم به همین دلیل کاغذم را به تناسب آن انتخاب میکنم یا ممکن است در یک دوره کاری بر اساس احساساتم قصد داشته باشم رنگ دیگری را تجربه کنم. در واقع ما وامدار سبقه تاریخی هستیم که با نگاه به آن به ۵۰۰ سال پیش باز میگردیم. انواع مختلف خط، معرق خط و خط نقاشی و... حالاتی است که هنرمند میتواند به آن بپردازد. کار ما مخاطب عام دارد مخاطب خاص ندارد که بگوییم همه علاقمند به کار با مرکب سیاه هستند به همین خاطر این وظیفه به گردن ماست که همه روحیات و کششهای جامعه را درک کنیم و با آنها ارتباط برقرارسازیم.
او در پاسخ به این سوال که استفاده از رنگهای مختلف و پس زمینههای متفاوت میتواند آثار خوشنویسیاش را به خط نقاشی نزدیک کند میگوید: نوع خط، محدوده خط، فورمت آن و کاغذش نمیتواند هیچگونه قید و بندی در اثر ایجاد کند. سابقه خط نقاشی در کشورمان حدود ۶۰ سال است و اولین هنرمندان آن زنده یاد پیلارام و زنده رودی هستند بعد از آنها هم میبینیم که اغلب خوشنویسان مانند محمد احصایی، افجهای و رسولی که بزرگان این رشتهاند به خط نقاشی که یک زبان بینالمللی و زبان بصری عام است پرداختهاند. هنرمند در این آثار میتواند از رنگ، فرم و فضا در ارائه خط استفاده کند، من هم با توجه به روحیات و ذهنیاتم سعی میکنم به موقع از فرمها و رنگها بهره بگیرم.
او در ادامه خط را یک سرمایه معنوی، فرهنگی و یک ثروت دانست و اضافه کرد: خوشنویسی بعنوان یک محور و یک بستر در طول تاریخ است. مردم کشور ما به خط علاقمند هستند و استقبال از نمایشگاههای خوشنویسی موکد این نکته است. خط به عنوان عامل تعیین کننده، جریان ساز و فرهنگ ساز میتواند بستر بسیاری از اتفاقات جامعه باشد البته بقیه رشتههای هنر هم جایگاه خود را دارند اما بنیاد خوشنویسی بر معرفتشناسی است. از وقتیکه خوشنویسی پدیدار شده میبینیم که آثار خوشنویسی در طول تاریخ تلالو داشتهاند و همیشه تاثیر گذار بودهاند.
محمد علی سبزه کار متولد ۱۳۳۱ است و بیش از ۳۵ سال است خوشنویسی را به صورت حرفهای دنبال میکند و در انجمن خوشنویسان ایران مشغول تدریس این هنر میباشد. سبزه کار در قالب بیش از ۵۰۰ نمایشگاه گروهی آثارش را در کشورهایی مثل چین، سودان، افغانستان، تاجیکستان... به نمایش گذاشته است.
سبزه کار خوشنویسی کتابهای نفیسی نظیر حافظ، خیام، کلیله و دمنه، ادعیه قرآنی... را نیز در کارنامه هنر خود دارد.
این نمایشگاه تا چهارشنبه دوم اسفند در گالری شکوه واقع در خیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ دایر است و علاقمندان میتوانند همه روزه از ساعت ۴ تا ۸ شب از این آثار دیدن نمایند.