نمایشگاه «هانس ورنر آلبک» در گالری شکوه افتتاح شد
نمایشگاه نقاشیهای «هانس ورنر آلبک»، نقاش ۷۴ ساله در حالی در گالری شکوه افتتاح شد که بر کتش گل سینهای متشکل از پرچمهای ایران و آلمان نصب کرده بود؛ «آلبک» خود را یک نقاش آلمانی ایرانی معرفی میکرد.
ایلنا: عصر جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۱، بعد از چهار سال، «هانس ورنر آلبک» تازهترین نقاشیهای خود را به روی دیوار گالریی در تهران به تماشا گذاشت. حدود ۳۰ تابلوی کوچک و بزرگ که در هر یک از آنها نظم قاطع مهندسی مثالزدنی آلمانی و موتیفهای الوان و المانهای تغزلی ایرانی را یک جا در خود داشتند؛ این شاید سی امین نمایشگاه انفرادی او در تهران به حساب میآید که این روزها در گالری شکوه دایر است.
به گزارش ایلنا، «آلبک» که متولد ویتسبورگ آلمان است، ۴۰ سال پیش به عنوان مهندس الکترونیک به ایران آمد و مدیر کارخانه گروندیک آلمان شد همان سالها، با بانوی ایرانی ازدواج کرد و حتی بعد از تعطیلی کارخانه در سال ۱۳۶۰ هم در تهران ماندگار ماند و اکنون فارسی را با لهجهای خاص و شیرین صحبت میکند، در جامعه هنری ایران، او را به عنوان یک هنرمند آلمانی ایرانی میشناسند که آثارش سرشار از تاکید بر پیوندهای فرهنگی ایران و آلمان است.
در حاشیه افتتاح این نمایشگاه «آلبک» در گفتگوی کوتاهی با اشاره به دو سبک همیشگی همیشگی آثارش آبستره و سورئالی گفت: «پیداست که من به هر یک از این دو سبک نگاه کلاسیک ندارم و تلاش میکنم مثلا با نقاشی از کاشی کاریهای ایرانی نگاه امروزی به آنها علاوه کنم.»
آلبک تاکید میکند ریشه هویتی آثارش برآمده از اشتراکات فرهنگی آلمان و ایران است: «اگر در آثارم رد پای سبکهای دوره مدرنیسم اروپا دیده میشود با الهامهایی که از آثار هنری ایران گرفتهام آنها را پیوند میزنم و به زبان و تصویر خاص خودم بیان میکنم.»
وی به عنوان نمونه به حضور پر تعداد دایره، سیب و انار در آثارش اشاره کرد و گفت: «دایره، نمادی از همین زمین است که محل سکونت همه بشر است تمثیلی از آفتاب که همه مردم دنیا در بهرهمندی از آن مشترکند و حتی مریخ که چه بسا سیارهای دیگر برای زندگی کردن باشد؛ تاکید من بر «سیب» عنصر مشترک آلمانی ایرانی ست که در هر دو سرزمین نشانه عشق و محبت است و «انار» در هر دو فرهنگ مسیحیت و اسلام میوهای بهشتی قلمداد میشود. این عناصر بسته به سوژه تابلو کارکردهای موضوعی هم مییابند مثلا انار در خود انفجاری از رنگ قرمز دارد که به گمانم بسیار جلوهای آرتیستیک است»
آلبک تصریح کرد: «از معماری شگرف ایرانی نظیر مساجد اصفهان و نیز اشعار بزرگان فارسی زبان نظیر حافظ و سعدی الهامهای بسیاری میگیرم، من معمولا در سفر به شهرهای ایران از میراث فرهنگی آنجا عکاسی میکنم و سعی میکنم وجوه زیباییشناسی آنها را در بومهایم بازتاب دهم»
آلبک پالت رنگی وسیع آثارش را نیز از مینیاتورهای ایرانی و نیز روزهای فراوان آفتابی در ایران وام گرفته و یادآوری میکند که برای هموطنان آلمانیاش (که تا به حال هفت نمایشگاه در آلمان برپا کرده) همین رنگها جذابیت بسیاری دارد.
هانس ورنر آلبک، نقاشی امروز ایران را صاحب موقعیتی ممتاز در منطقه ارزیابی میکند و اعلام کرد: «به گمانم دنیا آرام آرام با تواناییهای نقاشی ایران آشنا میشود. حضور موفق در حراجیهایی نظیر کریستیز نقش بسیار تعیین کنندهای در این راه داشته است، نکته مهم دیگر اینکه در کنار پیشکسوتان حضور چهرههای جوان موفق مثل افشین پیرهاشمی گویای وجود جریان پویا در نقاشی ایران است.»
وی درپایان خواستار ارتباط مستمر فرهنگی میان آلمان و ایران شد و گفت: «تلاش بسیار خواهد کرد تا با آمد و رفت نقاشان آلمانی و ایرانی، پیوندهای فراوان فرهنگی این دو سرزمین کهن بیش از پیش این دو ملت را به هم نزدیک کند.»
نمایشگاه نقاشیهای آلبک تا چهارشنبه چهارم بهمن در گالری شکوه واقع در بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ دایر خواهد بود.