بیانیه اعتراضی گروه جوانان بنیاد زینب کبری (س)؛
نحوه برخورد با ایتام در برنامه ماه عسل بیاخلاقی است

آیا تنها وظیفه دستاندرکاران سیما پرکردن کنداکتورهاست؟ پس مسئولیت حفظ کرامت انسانها در هر دو سوی دوربین برعهده کیست؟ مسئول گرامیداشت خردورزی و اخلاق در تهیه برنامهها برعهده کدامین رسانه است؟
ایلنا: در پی پخش برنامه ماه عسل از شبکه سه؛ که در تاریخ ۳۰ تیر از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، مسئولان، جمعی از داوطلبین و گروه جوانان بنیاد کبری(س) با انتشار بیانیهای نسبت به محتوای این برنامه اعتراض کردند.
این گروه معتقد است؛ نمیتوان بر بیاخلاقی نمایش داده شده در این برنامه چشم بست و با یک توجیه ِحداقلی ِ آن را تفسیر کرد.
به گزارش ایلنا، در این بیانیه آمده است:
برنامه «ماه عسل» که بناست پیش از افطار، جان روزهدار را از معنویت و عقلانیت سرشار کند تا ضعف و کاستی بدنی حاصل از روزه جبران شود و قرار است به عنوان یکی از پر بینندهترین افطارانههای سیما، عطر خدا را به خانه مردم ببرد، راه را به خطا رفت و در حق «انسان» کوتاهی کرد. چراکه در مواجهه با زوجی که از داشتن فرزندی محروم بودند، به جای برخورد عقلانی و اخلاقی، فقط به تسکین آنی درد پرداخت و کودکی را به ایشان پیشکش کرد!
اما این در شأن «انسان» و آن «کودک پیشکش شده» نبود. درحالیکه خداوند ۲۷ بار با احترام از یتیم در قرآن کریم نام میبرد و حقوق او را محفوظ میدارد، چنین نحوه برخوردی نمیتواند الگو و سرمشقی مناسب برای مردم در حمایت از ایتام و کودکان بیسرپرست باشد. گویی شخص این کودک اصلا مهم نیست. کودکی که این چنین هدیه میشود مهم نیست که از انبار صدا و سیما و از اموال آن سازمان باشد یا از بازار او را تهیه کرده باشند. بلکه مهم این است که حضورش فقط اشک مخاطب را در آورد!
به راستی امروزه چگونه و در کجا پیشکش «انسان» جایز شمرده میشود که تهیهکنندگان برنامه از آن بهره برده و خود را مجاز به این کار دانستهاند.
همچنین در بخش دیگری از این برنامه، چهرهی کودکی که سرپرستی وی توسط خانوادهای تقبل شده را به راحتی نمایش دادند و با خود نیندیشیدند که او در آینده وقتی به مدرسه میرود، ازدواج میکند یا در قالب فعالیتهای مختلف به جامعه پا میگذارد، آیا میخواهد اینگونه شناخته شود؟ آیا میخواهد همه بدانند زندگی او را خانوادهای تقبل کردهاند و خبری از خانواده اصلیاش ندارد؟
آیا تنها وظیفه دستاندرکاران سیما پرکردن کنداکتورهاست؟ پس مسئولیت حفظ کرامت انسانها در هر دو سوی دوربین برعهده کیست؟ مسئول گرامیداشت خردورزی و اخلاق در تهیه برنامهها برعهده کدامین رسانه است؟
به هر روی، آنچه که در «ماه عسل» رخ داد هم سیمای شبکه سه را نازیبا کرد و هم شأن انسانی کودکان را به ناکجا بُرد و هم دل مخاطبین را افسرد. امید است این حرکت مورد بازبینی و تصحیح قرار گرفته و رسانه ملی بداند بیش از همه مسئول حفظ کرامت انسان است، که اگر نباشد تلاش شبانهروزیاش به هیچ کار نمیآید.