خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از نشست مطبوعاتی فیلم جیب بر خیابان جنوبی؛

سیاوش اسعدی: باید قصه را درست تعریف کنیم

سیاوش  اسعدی: باید قصه  را درست تعریف کنیم
کد خبر : ۴۵۲۶۵

من در ساختن فیلم‌ها خیلی به دنبال پیام نیستم. با قصه ارتباط برقرار می‌کنم و سعی می‌کنم قصه را به خوبی روایت کنم.

 ایلنا: نشست مطبوعاتی فیلم " جیب بر خیابان جنوبی" با حضور سیاوش اسعدی، علی سرتیپی، حسن دادخواه(تهیه‌کننده)، مصطفی زمانی، نورا هاشمی، پیمان یزدانیان (آهنگساز) و علیرضا برازنده (فیلمبردار) در سالن سعدی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیاوش اسعدی(کارگردان فیلم "جیب بر خیابان جنوبی") با گلایه از کیفیت پخش فیلم در برج میلاد گفت: مسائلی وجود دارد که باعث ناراحتی‌ام شده است. اول اینکه شاهد بودم بعضی خبرنگاران جایی برای نشستن نداشتند و عده‌ای که سالی یکبار هم به سینما نمی‌روند جای آنها نشسته بودند و من از این عزیزان عذرخواهی می‌کنم. نکته بعدی اینکه صدا و تصویر فیلم بسیار بد و روشن بود.

وی درمورد روند ساخت فیلم گفت: بعد از فیلم "حوالی اتوبان" که مورد لطف همه شما قرار گرفت، سه فیلمنامه داشتم که توسط حمید نعمت الله نوشته بودیم اما مورد قبول واقع نشد تا اینکه قرار بر این شد تا فیلمنامه "جیب بر خیابان جنوبی" که اثر اقتباسی از یک رمان فرانسوی است، ساخته شود.

اسعدی در پاسخ به این سوال که چرا اینقدر باران می‌بارید، توضیح داد: فضای فیلم اینگونه ایجاب می‌کرد و جنس قصه باران را می‌طلبید.

این کارگردان همچنین در پاسخ به این سوال که با ساختن این فیلم به دنبال چه پیامی بودید، گفت: من در ساختن فیلم‌ها خیلی به دنبال رساندن پیامی نیستم. با قصه ارتباط برقرار می‌کنم و سعی می‌کنم قصه را به خوبی روایت کنم و معمولا به دنبال قصه‌هایی هستم که با روحیاتم سازگار باشد ضمن اینکه باتوجه به شرایط روز سینما نمی‌توانیم هر قصه‌ای را کار کنیم.

اسعدی در پاسخ به این سوال که چرا دختر تنها در نزدیک منزل خودشان چادر سرش می‌کند، گفت: او سعی می‌کند همشکل مردمی باشد که در آن محله زندگی می‌کنند و زمانیکه از آنجا جدا می‌شود؛ تغییر می‌کند.

این کارگردان در مورد انتخاب مصطفی زمانی نیز توضیح داد: متاسفانه زمان ساخت فیلم مشکلاتی بوجود آمد که فیلم دچار حاشیه شد و آن را رسانه‌ای کردند. در اینجا باید بگویم مصطفی زمانی بازیگر باهوش و خوبی است زیرا توانست در زمان طولانی با توجه به اخلاق تندی که دارم؛ مرا تحمل کند.

وی در مورد اینکه چرا نشان دادید این جیب بر مال منطقه جنوب شهر است، گفت: زیرا اکثر جوانان جنوب شهری دست به این کارها می‌زنند.

علی سرتیپی تهیه کننده فیلم نیز گفت: خوشحالم از اینکه این فیلم به خوبی دیده شد زیرا دو سال به دنبال ساخت این فیلم بودیم. ضمن اینکه این فیلم با کارهای من تفاوت زیادی داشت. ژانرهایی که من کار می‌کنم بیشتر سینمای بدنه است و فیلم‌هایی را می‌سازم که با گیشه ارتباط دارد و اینکار را به اصرار سیاوش اسعدی پذیرفتم و نگاه دیگری به آن داشتم.

وی با بیان اینکه زمانیکه کار را شروع کردیم فکر نمی‌کردیم اینقدر سخت باشد، گفت: فیلم "جیب بر خیابان جنوبی" پر از لوکیشن با حساسیت‌های زیاد کارگردان همراه بود. این کار بسیار سخت بود مخصوصا برای بازیگران فیلم زیرا در تابستان فیلمبرداری شده بود در حالیکه باید فضای زمستان را نشان می‌دادیم و اینکار برای نورا هاشمی سخت‌تر بود زیرا باید در آن گرمای تابستان لباس زمستانی گرم می‌پوشید. اما خوشبختانه این کار با همدلی گروه به پایان رسید.

مصطفی زمانی بازیگر فیلم نیز گفت: خوشحالم از اینکه برای بار دوم در نشست فیلمم حضور دارم. در حدود هشت ماه پیش در مورد اینکار با سیاوش اسعدی صحبت کردیم که فیلمنامه را خواندم از نقش خوشم آمد و پذیرفتم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به وقفه شش ماهه‌ای که در ساخت این فیلم بوجود آمد، چگونه حس‌تان را حفظ کردید، گفت: در واقع راکورد حسی این فیلم برای من تبدیل به یک کابوس شده بود. من برای این فیلم باید 16 کیلو لاغر می‌کردم و باتوجه به حساسیتی که کارگردان فیلم داشت خودم هم سختگیرتر و حساس‌تر با آن برخورد می‌کردم ضمن اینکه زمانیکه قرار است نقشی را بازی کنی برای خودت چارتی را ترسیم می‌کنی تا راکورد حسی‌ات بهم نخورد و من برای اینکار بسیار تلاش کردم.

زمانی همچنین در پاسخ به این سوال که گریم شما بسیار شبیه به گریم در فیلم برلین -7 بود، توضیح داد: گریم‌ها شبیه به هم بود زیرا برلین را زمانی که وقفه در " جیب بر خیابان جنوبی" بوجود آمده بود، کار کردم و سیاوش اسعدی به من گفته بود هرجایی که می‌خواهی در این مدت برو اما شکل سیبیلت را حفظ کن و در اینجا باید از کارگردان برلین تشکر کنم که شرایط من را پذیرفتند.

وی در مورد نوع لحنش در این فیلم گفت: من در این فیلم دو لحن داشتم یکی نگاه به طبقه‌ای از جنس خودش است یعنی از جنس جیب بر که وقتی وارد زندگی دختر می‌شود این لحن تغییر می‌کند و به لبخند شیرین و ریز تبدیل می‌شود و دیگری لحنی است که با صاحب خانه یا عتیقه فروش صحبت می‌کند که پختگی خاص خودش را دارد و من معتقدم این گرما و سرما تعادل را حفظ می‌کند.

نورا هاشمی بازیگر دیگر فیلم نیز گفت: سیاوش اسعدی در فیلم "حوالی اتوبان" از کار من راضی بودند و خواستند در این فیلم نیز با ایشان همراه شوم.

شهیدی فرد در ادامه با خنده گفت: یعنی نسبت‌ها در انتخاب شما میسر نبود و نورا هاشمی در جواب گفت: باید بگویم ایشان تنها کسی بود که بازی من را باور داشت و از من دعوت کرد تا در این فیلم حضور داشته باشم.

علیرضا برازنده فیلمبردار با بیان اینکه من یک هفته قبل از فیلمبرداری به پروژه پیوستم، گفت: طبق گفتگویی که با سیاوش اسعدی داشتم فیلمنامه را خواندم برای جالب بود.. درباره تمام نکات را جزء به جزء با اسعدی صحبت کردیم و باتوجه به حساسیت‌های اسعدی سعی کردم خودم را به فضای کاری ایشان نزدیک کنم. در زمان نمایش فیلم متوجه شدیم که تصاویر خیلی روشن بود و نور زیاد بود زمانیکه پلان اول را دیدم سعی کردیم این مشکل را برطرف کنیم اما متاسفانه نشد و تنها توانستیم صدا را درست کنیم.

در ادامه این نشست علیرضا یزدانیان آهنگساز فیلم در پاسخ به این سوال که چرا در برخی سکانس‌ها تم موسیقی با فضا مخالف بود و اینکه چرا فیلم پر از موسیقی است، گفت: اینکه موسیقی خلاف جهت قصه حرکت کند اتفاق تازه‌ای نیست و اینکار جرات می‌خواهد که سیاوش اسعدی این جرات را داشت.

وی در ادامه گفت: اگر قرار بود در سکانس‌های اکشن موسیقی می‌گذاشتیم ما را از نقش اصلی موسیقی که ابزار رابطه عاشقانه را بیان می‌داشت، دور می‌کرد. موسیقی این فیلم روایتگر عشق و دوستی بود.

یزدانیان در ادامه افزود: من معمولا در فیلم‌ها موسیقی کم می‌گذارم اما موضوع این فیلم به گونه‌ای بود که می‌طلبید موسیقی آن زیاد باشد.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز