خبرگزاری کار ایران

جلیل عرفان منش:

مدیران و سینماگران به جای مسائل حاشیه‌ای به متن سینما بپردازند

کد خبر : ۳۷۴۴۶

اگر اهالی سینما و مدیران به جای مسائل حاشیه‌ای به متن سینما و رسالت بزرگی که سینمای ایران در عرصه داخلی و خارجی بر دوش خود دارد توجه کنند، آنقدر بین مدیران سینمایی و هنرمندان اشتراک وجود دارد که هیچ دلیلی برای روبروی هم قرار گرفتن و تقابل نخواهند بود

معاون امور آثار سینمایی و سمعی و بصری سازمان گفت: جشنواره فیلم فجرهمواره فصل نوینی از همگرایی، همدلی و با هم بودن را به نمایش می‌گذارد و اگر مدیران سینمایی و سینماگران به جای مسائل حاشیه‌ای به متن سینما بپردازند، هیچ دلیلی برای تقابل با همدیگر نخواهند داشت.


 به گزارش ایلنا،جلیل عرفان منش معاون امور آثار سینمایی وسمعی وبصری سازمان سینمایی در گفتگو با ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجرعلاوه بر اهالی سینما، توانایی هم افزایی بین همه نهادهای هنری و فرهنگی کشور را دارد و معتقدم اگر اهالی سینما و مدیران به جای مسائل حاشیه‌ای به متن سینما و رسالت بزرگی که سینمای ایران در عرصه داخلی و خارجی بر دوش خود دارد توجه کنند، آنقدر بین مدیران سینمایی و هنرمندان اشتراک وجود دارد که هیچ دلیلی برای روبروی هم قرار گرفتن و تقابل نخواهند بود. هرچند که ممکن است اختلاف سلیقه که امری طبیعی است وجود داشته باشد.


وی برگزاری جشنواره فیلم فجر را در رشد و اعتلای سینمای ایران بسیار موثر دانست و اعتبار سینمای ایران را از رهگذر همین سی دوره از جشنواره فیلم فجر عنوان کرد.


معاون امور آثار سازمان سینمایی کشور در مورد «بازار فیلم جشنواره فجر» یادآور شد: با توجه به اینکه من در سه دوره از جشنواره در بازار فیلم حضور داشتم احساس می‌کنم ما در این بازار به طور نسبی موفقیت‌هایی داشتیم اما راضی کننده نبوده است. متاسفانه بازار فیلم ما، بازار مطلوبی نبوده و ما علی رغم داشتن آثار قابل توجه، کمتر توانستیم این بازار را مدیریت کنیم؛ به طوری که نتوانستیم آثارمان را به پخش کنندگان جهانی بویژه پخش کنندگان معتبر بفروشیم؛ لذا باید این نقیصه را بر طرف کنیم.


عرفان منش افزود: ما می‌بایست با همکاری بخش خصوصی به بازارهای فیلم جهان راه پیدا کنیم، به عنوان نمونه ما در حال حاضر هفته فیلم مسکو را در پیش رو داریم و این کشور نیزعلاقه‌مند ورود فیلمهای ایرانی به بازارهای مسکو است. این درحالی است که ما در بخشی از کشور‌ها بویژه در کشورهایی که بیداری اسلامی در آن‌ها ایجاد شده، بستر بسیار مناسبی برای اکران فیلمهای ایرانی داریم که بی‌استفاده مانده است. ما همچنین به لحاظ فرهنگی و اشتراکات دینی می‌توانیم فیلم‌های خودمان را به بازار فیلم کشورهای مسلمان ارائه دهیم؛ خوشبختانه کوشش‌هایی نیز طی این دو سال گذشته صورت گرفته اما این کوشش‌ها باید گسترده‌تر شود.


این مدیرارشد سینمایی تصریح کرد: سینمای ما ظرفیت‌های زیادی برای مخاطبان جهان اسلام دارند و به دلیل هویت‌های مشترک، درک بیشتری از آثار همدیگر خواهیم داشت. این مورد را هم فراموش نکنیم که بسیاری ازعلاقه مندان در کشورهای جهان اسلام - فارغ از دولتهای خود - به شدت علاقه‌مند آثار ایرانی هستند. من در گفتگو با یک هیات مصری که به ایران سفر کرده بود، وقتی در همین باره صحبت می‌کردم، آن‌ها گلایه‌مند بودند که چرا سینمای ایران از این فرصت استفاده نکرده است.
معاون امور آثار سازمان سینمایی کشور اظهار داشت: یکی از راههای تاثیرگذار در ساحت سیاست خارجی هر کشوری، حضور در بازارهای فرهنگ و هنر جهان است، لذا ما باید در این زمینه، بیش از پیش تلاش کنیم.


وی در مورد همزمانی برگزاری جشنواره فیلم فجر در شهرستان‌ها با اشاره به بحث دیجیتالی شدن فیلم‌های سی و یکمین جشنواره فیلم فجر گفت: این موضوع فرصت افزایش همزمانی نمایش آثار در تهران و شهرستان‌ها را افزایش می‌دهد که این یک اتفاق میمون و مبارکی خواهد بود. با توجه به اینکه معمولا هر ساله تعدادی از فیلمهای کارگردانان شهرستانی نیز به جشنواره راه پیدا می‌کنند طبیعی است که مردم این شهرستان‌ها انگیزه بیشتری برای دیدن فیلم‌های همشهریان خود خواهند داشت.


عرفان منش در خصوص بحث ریزش مخاطب سینمای ایران افزود: عنصر ریزش در مخاطب، همواره سینمای ایران را تهدید می‌کند و علت آن این است که در درجه اول، فیلمساز به مخاطب توجه نمی‌کند و این یک نقصان است. یکی از علل ریزش مخاطب این است که فیلمساز فیلمش را برای مخاطب نمی‌سازد. ما همواره شاهد آثاری بودیم که بیشتر برای صندلی‌های خالی نمایش داده شدند و این نشان دهنده این حقیقت است که هنرمند نگاهی به مخاطب نداشته است؛ بنابراین فیلمی که نتواند مخاطب را به سمت سینما بکشاند بی‌شک این فیلم فاقد استانداردهای لازم و مطلوب سینما خواهد بود اما فیلمی که شایستگی دیدن را داشته باشد، مردم برای دیدن آن به سینما‌ها خواهند رفت - البته ممکن است استثناهایی هم وجود داشته باشد - اما فیلم‌های پرمخاطب به طور متعارف، فیلمهایی بودند که هنرمند با هنرمندی خود و مدیران سینمایی با اعمال مدیریت درست خویش توانستند مردم را به درون سینما‌ها بکشانند.


وی یاد آورشد: سینما برخلاف تلویزیون به شدت متکی به بخش خصوصی است بنابراین در سیاست‌های مدیریتی ضرورت دارد ما صنعت چرخ سینما را هم بچرخانیم و به سمت فیلم‌هایی برویم که هم ارزش سرمایه گذاری داشته باشند و هم رضایتمندی مخاطبین را به همراه داشته باشد. اصولا سه عنصر جذب مخاطب عبارتند از: «محتوای صحیح و سازگار با فرهنگ انقلاب اسلامی»، «باورهای مردم مسلمان» و «کیفیت بالا و استاندارد قوی»؛ که این فیلم‌ها می‌توانند مخاطب را به سینما بکشانند. بنابراین اگر فیلمی یکی از این سه عنصر را نداشته باشد ریزش مخاطب آن حتمی خواهد بود.

 

ارسال نظر
پیشنهاد امروز