رضا ثروتی در نشست رسانهای نمایش «ویتسك» مطرح كرد:
اجرای بعدی در جشنواره گیبن آلمان خواهد بود
ثروتی: این کار به نسبت دو اثر قبلی تاکید بیشتری بر دیالوگ و زبان دارد اما همچنان مانند سابق سعی کردم ایده خودم درباره تئاتر را اجرایی کنم و ببینم با رفتن به سمت انتزاع بیشتر میتوانم ارتباط بیشتری با تماشاگر برقرار کنم یا نه.
ایلنا: نشست رسانهای نمایش «ویتسک» به نویسندگی و کارگردانی رضا ثروتی امروز (2 دیماه) با حضور بابک حمیدیان، اصغر پیران و مهدی کوشکی بازیگران این اثر در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، ثروتی درخصوص چگونگی شکل گرفتن ایده ابتدایی تولید این نمایش، گفت: از تابستان گذشته کار روی این پروژه را شروع کردم که جرقه اولیه آن سفارش فستیوال «گیبن» در کشور آلمان بود.
وی ادامه داد: گیبن محلی است در نزدیکی جایی که «گئورگ بوشنر» خالق نمایشنامه ویتسک در آن متولد شده و امسال به نوعی میتوان گفت دویستمین سالگرد تولد این نویسنده است. ایده اولیه تولید نمایش به این دلیل بود و قرار داشتیم ابتدا آن را در آلمان روی صحنه ببریم اما شرایط به گونهای شد که اول در تالار حافظ تهران روی صحنه برود.
این کارگردان درخصوص داستان نمایش توضیح داد: داستان مردی عاشق پیشه و فقیر به نام ویتسک است که به خاطر خیانت همسرش دچار دگرگونی میشود و جهان پیرامون برایش تغییر ماهیت میدهد. من سعی کردم در بازنویسی مجدد نمایشنامه ابعادی مثل آخرالزمان، جهانهای موازی و فراماسونری كه ترسهای انسان امروز را شكل میدهد، در نمایش مطرح کنم.
ثروتی همچنین درخصوص تغییر زمانی اجرای نمایش خود، اظهار کرد: سال گذشته که تمرین را شروع کردیم قرار بود فروردین و اردیبهشت امسال روی صحنه بیاید اما اجرای ما به دلیل تعمیرات سالن حافظ مدتی دچار تعویق شد و چون برای اجرای نمایشهای مکبث و عجایب المخلوقات با تماشاخانه ایرانشهر قرار داشتیم، ترجیح دادیم تولید این نمایش را عقب انداخته و ابتدا آن دو اثر را به روی صحنه ببریم که باعث شد همه چیزتا به امروز طول بکشد.
وی همچنین درخصوص تغییراتی که پس از بازبینی در کار وارد شده است، بیان کرد: چون متن نمایشنامه کاملا بازنویسی شده و جهان ذهنی من وارد آن شده است گمان نمیکردم مشکل زیادی در کار باشد و شاید یکی از دلایلی که گروه بازبینی سختی زیادی بر ما نگرفت همین عامل باشد.
کارگردان نمایش مکبث در ارتباط با تفاوت فرم اجرای این نمایش با دو اثر قبلی خود، اظهار داشت: این کار به نسبت دو اثر قبلی تاکید بیشتری بر دیالوگ و زبان دارد اما همچنان مانند سابق سعی کردم ایده خودم درباره تئاتر را اجرایی کنم.
وی تصریح کرد: آن هم این است که ببینم در یک هیبت فورمالیستی با رفتن به سمت انتزاع بیشتر میتوانم حالت انسانی و ارتباط بیشتری با تماشاگر خود برقرار کنم یا نه؛ فکر میکنم در نمایش ویتسک بیش از دو کار قبلی خود به سمت این هدف حرکت کردهام.
ثروتی درباره دلایل عدم حضور فرهاد قائمیان نیز توضیح داد و گفت: متاسفانه ایشان در میانه تمرینها خواهر خود را از دست داد و تاثیر منفی شدیدی که این عامل روی ایشان داشت، موجب شد هم نمایش ما و هم تعدادی آثار سینمایی که قرار بود در آنها حضور داشته باشد را لغو کند.
آرمان جعفری یكی از سه تهیه نمایش ویستك در پاسخ به این سوال كه چه عاملی موجب شده تهیه كنندگان این روزها توجه بیشتری به هنر تئاتر میكنند، گفت: خوشحال هستم بعد از یک سال مشقت زیاد که برای تولید این اثر پشت سر گذاشتیم سرانجام نمایش روی صحنه خواهد رفت. تهیه کنندگی تئاتر در ایران با عناوینی مثل تئاتر خصوصی آغاز شد اما آنچه روشن است این است که تهیه کنندگی تئاتر با سینما تفاوت زیادی دارد و چون برنامهریزی مشخصی از سوی مسئولان برای رسیدن به تئاتر خصوصی وجود ندارد، فشار زیادی برشانه تهیه کنندگان است.
وی افزود: مرکز هنرهای نمایشی و دیگر ارگانهای تصمیم گیرنده باید همچنان به تئاتر کمک کنند چون این هنر هنوز نیازمند دریافت یارانه و سوبسیت از مراکز مسئول است تا زمانی که بتواند روی پای خود بایستد.
رضا بهجت مسئول نور نمایش ویتسک در خصوص همکاری خود را گروه و سختی کار، گفت: سالن حافظ به نظر من برای هر سبك نمایشی درست نشده به همین دلیل ما ناچار شدیم خودمان تغییراتی در چیدمان صحنه به وجود بیاوریم که امیدوار هستم کار خوبی از آب در آمده باشد.
ثروتی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه سرنوشت هزینه ویزای سفر گروه برای اجرای نمایش مکبث در کانادا پس از بسته شدن سفارت این کشور د رایران چه شد، گفت: ما همچنان موفق نشدهایم پولی که بابت گرفتن ویزا واریز کرده بودیم را دریافت کنیم اما از طریق یکی از دوستان در کشور ترکیه پیگیر ماجرا هستیم تا بتوانیم پول خود را دریافت کنیم که متاسفانه همچنان به سرانجام نرسیده است.
مهدی کوشکی یکی از بازیگران این نمایش در ارتباط با همکاری خود با رضا ثروتی، اظهار کرد: ما قرار بود در نمایش عجایب المخلوقات با یکدیگر همکاری کنیم که متاسفانه به دلیل مشغلههای زیاد این امکان مهیا نشد تجربه همکاری با رضا ثروتی و بازی در کنار اصغر پیران برای من تجربه بسیار نو و ارزشمندی است که سعی کردم از فضای به وجود آمده به خوبی استفاده کنم.
این کارگردان و بازیگر در ارتباط با تهیه کنندگان کار، توضیح داد: به نظر من اتفاق بسیاری خوبی افتاده است که موجب میشود کارگردان به اتفاقات بزرگ در ذهن خود فکر کند و به خاطر کم پولی ایدههای بزرگ ذهن خود را در دم نکشد.
وی تصریح کرد: به نظر من این شروع خوبی است که دیگر کارگردانها هم با استفاده از چنین روشی ایدههای بزرگ ذهن خود را پرورش دهند و آن را سركوب نكنند، قطعا یکی از بهترین اتفاقهایی است که دارد در نمایش ویتسک میافتد.
رضا ثروتی نیز در ادامه صحبتهای کوشکی توضیجاتی ارائه کرد و گفت: ما وقتی در ایران تئاتر کار میکنیم نیمی از ذهنمان درگیر حواشی تولید نمایش است و ثبات و مکانیزم درستی در این حوزه نداریم. حضور تهیهکنندگان این فشار را از روی گروه و کارگردان برمیدارد تا بتواند فارغ از فکر به مشکلات و حواشی صرفا به کار هنری و تفکر خود برسد تا بازدهی مثبتتری داشته باشد.
اصغر پیران بازیگر اصلی نمایش در نقش دكتر در ارتباط با همکاری جدید خود با ثروتی، بیان کرد: در این متن کاراکترهای زیادی هستند که بنا به نگاه خاص ثروتی به نمایش نامه تعدیل و یا حذف شدهاند این تجربه سوم من در همکاری با این کارگردان است که معتقدم به مرور هرچه بیشتر با هم کار کردیم پیشرفت خوبی در بازیگری داشتهام و نقش بازیگری نسبت به کارگردانی برایم جدیتر شده است.
بامداد افشار طراح صدا و موسیقی نمایش نیز در خصوص کارخود، اظهار داشت: در این کار 146 لاین صوتی وجود دارد که 70 تای آن صدای صحنه و 70 تای دیگر آهنگسازی است. یکی از ویژگیهای صدای نمایش ما این است که هیچ کدام از این صوتها با یکدیگر ترکیب نشده و صد در صد کار ضبط شده است که هنگام اجرای نمایش یه صورت «پلیبک» روی حرکت بازیگران گذاشته میشود اما این اتفاق به گونهای می افتد که مخاطب احساس میکند صداها به صورت زنده اجرا میشود. من در این کار از ژانر امبینت و ترکیبی از طراحی صدا، موسیقی تجربی و افکتیو استفاده کردهام.
ثروتی در همین ارتباط توضیح داد: من بسیار علاقه دارم تمامی اجزای نمایش در یک سطح استاندارد قرار داشته باشد به همین دلیل از شیما میرحمیدی در طراحی لباس بهره گرفتم که به جرات میتوان گفت تجربه جدیدی در طراحی لباس داشته است.
وی افزود: رضا بهجت در نور و بامداد افشار در طراحی صدا و موسیقی کار به همین نسبت نگاهی علمی و خلاقانه و تجربی به کار خود داشتهاند كه جا دارد توجه بیشتری از سوی رسانهها به آنها شود.
عقیلی یکی دیگر ازسه تهیه کننده نمایش ویتسک با تاکید براینکه سالهای زیادی است که به تماشای آثار نمایشی مینشیند و با این فضا غریبه نیست، گفت: ده سال است هنر نمایش را دنبال میکنم، در این بین برای ورود به تهیه کنندگی تئاتر و سرمایه گذاری در این حوزه پیشنهادهایی شد که من علاوه بر در نظر گرفتن مباحث اقتصادی آن به دلیل علاقه شخصی خود وارد این حوزه شدم.
وی ادامه داد: انگیزه اصلی برای کار در حوزه تئاتر سال گذشته پس از تماشای نمایش عجایب المخلوقات در من بیشتر شد به همین دلیل قرار ملاقاتی با کارگردان اثر گذاشتیم که تهیه کننده ویتسک آنجا توسط خود آقای ثروتی پیشنهاد شد و ما با تمام سختیهایی که کار داشت آن را جلو بردیم و امیدوار هستیم نمایش خوبی از آب درآمده باشد و تماشاچیان با دیدن آن لذت ببرند.
بابک حمیدیان دیگر بازیگر این نمایش به عنوان آخرین سخنران جلسه در ارتباط با همکاری مجدد خود با ثروتی، گفت: با توجه به اینکه سینمای امروز ما قرق تعداد محدودی از بازیگران زن و مرد شده است که گویا وقت زیادی بیش از 30 ساعت در شبانه روز دارند ترجیح دادم مدتی از فضای سینما دور باشم.
وی ادامه داد: این احساس بخصوص بعد از همکاری با ابراهیم حاتمی کیا در پروژه فیلم (چ) به دلیل سختیهایی که داشت و همچنین حواشی پیش آمده برای فیلم یک خانواده محترم در من بیشتر شد و نیاز زیادی به این احساس میکردم که سفری طولانی مدت بروم، اما موهبت جمع شدن کنار دوستان در تئاتر تلنگری بود که باعث شد احساس کنم نیاز است در یک جمع انسان محور باشم.
حمیدیان با تاکید براینکه الان با ورود در نمایش ویتسک حال خوبی دارم، اظهار داشت: جنس حضور و نقش من در این اثر بسیار متفاوت از بازی در نمایش مکبث است و من سعی کردم در کنار دوستان دیگر حضور کوچکی در نمایش داشته باشم.
در نمایش ویستك كه از این هفته در تالار حافظ روی صحنه خواهند رفت، مرتضی اسماعیل کاشی، پانتهآ پناهیها، بابک حمیدیان، مهدی کوشکی، ماکان اشگواری، اصغر پیران، بهمن عباسپور. آرمین هایراپنیان دستیار هنری و حمیدرضا الله بخش بازی میكنند.
همچنین گروه نمایش آکادمی هنر و خانه هنرهای شهری مجریان طرح این نمایش هستند و طراح صحنه و حرکت رضا ثروتی است.
دیگر عوامل این نمایش عبارت اند از: شیوا میرحمیدی طراحی لباس و آکساسوار، رضا بهجت طراح نور، بامداد افشار موسیقی و طراح صدا، کیوان کثیریان مشاور تولید، الهه عقیلی و سهیل اللهیار دستیاران تهیه، هدیه میرزاده پشتیبانی و هماهنگی، نیما محبی، راحله شمسآبادی و آرمین هایراپتیان دستیاران کارگردان، آیدین الفت مشاور صدا و مهندسی فنی صدا، سعید غفاری مدیر صحنه، سارا اسکندری طراح چهرهپردازی، مرتضی اتابکی طراح پوستر و بروشور، آوا کیایی و مهرداد متجلی عکاس، مهدی عبدی و محسن اصلانی دستیاران صحنه، نسیم ملکی و مهیا صالحی دستیاران لباس. منصوره بسمل مدیر تبلیغات و امور رسانهای و ایلیا شمس و عسل عباسیان گروه روابط عمومی.