خبرگزاری کار ایران

در نشست رسانه‌ای پنجمین همایش پژوهشی تئاتر مقاومت مطرح شد:

پژوهش كاربردی نیاز امروز تئاتر مقاومت است

پژوهش كاربردی نیاز امروز تئاتر مقاومت است
کد خبر : ۲۹۲۱۰

محمدعلی خبری: پژوهش در حوزه فرهنگ و هنر بسیار مظلوم است، در عرصه هنر نمایش تئاتر از سینما هم مظلومیت بیشتری دارد.

ایلنا: نشست رسانه‌ای پنجمین همایش پژوهش تئاتر مقاومت(انقلاب و دفاع مقدس) امروز (28آذرماه) در محل نشست‌های ساختمان بیناد روایت فتح برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی خبری ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت و جایگاه تئاتر مقاومت در كشور، گفت: ما باید به فكر باشیم كه ببینیم چگونه می‌توانیم بستری فراهم كینم تئاترهایی با مفهوم مقاومت در طول سال است به طور مستمر اجرا شود. پژوهش ما امروز تنها در حوزه اجرا نیست. ما در حوزه مخاطب شناسی، عرصه تولید و نهادهایی كه در این زمینه فعالیت می‌كنند نیز دست به پژوهش می‌زنیم تا مشكلات و چالش‌ها مشخص شود.

وی ادامه داد: اگر عنصر مقاومت را به عنوان پدیده‌ای انسانی می‌شناسیم باید ببینیم چگونه می‌شود كاری كرد این عنصر درون افراد بیدار شود. در این زمینه نیاز داریم با دیگر گروه‌های هم نظر در كشورهای مختلف ارتباط برقرار كنیم، به همین دلیل اعتقاد دارم امروز باید به دیپلماسی هنرتئاتر توجه كنیم تا در ایران و خارج از كشور عنصر مقاومت را به وجود بیاوریم.

دبیر پنجمین همایش پژوهشی تئاتر مقاومت با تاكید بر اینكه ما باید با پژوهشگران، مدیران و هنرمندان حوزه تئاتر نشست‌های مستمر برگزار كنیم، اظهار كرد: برگزاری هر دوسال یكبار چنین همایش‌هایی ما را به نتیجه مورد نظر نخواهد رساند، به دلیل اینكه وارد دوره جدیدی شده‌ایم باید این بستر به وجود بیاید، چون شاهد هستیم هر روزه افراد بیشتری به داستان نویسی و خاطره نویسی جنگ روی می‌آورند و این نیاز وجود دارد.

وی ضمن اشاره به آثار پژوهشی رسیده پس از اعلام فرخوان، افزود: در مرحله نخست 46چكیده مقاله به دست ما رسید كه 30عدد آن به صورت مقاله برای ما ارسال شد. از این میان هیئت داوران 19مقاله را برگزید و در نهایت 10مقاله برای چاپ در كتاب درنظر گرفته شد.

این مدیر همچنین به ضمن اعلام اینكه با پردیس هنرهای زیبای تهران صحبت شده كه آثار برگزیده در یك مجله علمی پژوهشی چاپ شود، گفت: همایش روز دوشنبه 4دی‌ماه ساعت 14الی 19 در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران طبقه فوقانی تالار مولوی برگزار خواهد شد.

خبری همچنین بر اجرای مستمر آثار نمایشی با محوریت مقاومت در طول سال تاكید كرد و افزود:‌ در صورتیكه آثار به صورت مستمر اجرا شود ما می‌توانیم به یك نهاد هنری تبدیل شویم. به عنوان مثال ما در اقتصاد هنر دچار چالش و مشكل هستیم. عده زیادی از دانشجویان و هنرمند تئاتر شهرستان را داریم كه نمی‌دانند اقتصاد خود را چگونه باید تامین كنند.

حفیظ‌‌ الله رفیعی رئیس انجمن تئاتر دفاع مقدس و انقلاب با در این جلسه ضمن اعلام این مطلب كه امسال با استقبال گسترده‌تری نسبت با دوره‌های گذشته مواجه هستیم، گفت: در دوره جدید تمركز ما بیشتر بر تولید آثار نمایشی با موضوع مقاومت خواهد بود در بخش پژوهش نیز سعی كرده‌ایم آنچه را به تولید كمك می‌كند بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

وی ادامه داد: برگزاری همین نشست و جلسه‌های مشابه برای رسیدن به جواب این سوال است كه اصلا از كجا باید آغاز كنیم و به كجا قرار است برسیم.

این مدیر با بیان اینكه توجه به ادبیات جنگ تنها مختص به ایران نیست و در تمام جهان جریان دارد، اضافه كرد: همانطور كه تئاتر مقاومت یك مولود جوان است، ما كار را با هنرمندان جوان شروع كردیم. دلیل ما هم این بود كه فكر كردیم شاید هنرمندان جوان با جوانانی كه به جبهه‌های جنگ رفتند ارتباط بیشتری برقرار كنند.

وی با ذكر تاریخچه‌ای از برگزاری نشست‌های پژوهشی در دوره‌های قبل، افزود: كار پنجمین دوره عملا از سال قبل آغاز شد و با توجه برگزاری سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت فكر كردیم پژوهش زمانی امكان دارد كه اثر هنری وجود داشته باشد تا محقق در جریان پژوهش میدانی به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا كند. به طور كل از آثار رسیده بسیار راضی هستیم و آنرا گامی مثبت و رو به جلو می‌دانیم.

محمدعلی خبری در پاسخ به سوالی درباره اهمیت پژوهش درحالی كه شاهد اجرای آثار كمی در حوزه مقاومت هستیم، گفت: ما باید یك نهضت پژوهش به وجود بیاوریم تا دی نهایت به بخش كاربردی آن دست پیدا كنیم. پژوهش در حوزه فرهنگ و هنر بسیار مظلوم است. گذشته از مطلومیت پژوهش در عرصه هنر بخش تئاتر از دیگر هنرها مظلوم‌تر است، مثلا ما در حوزه تئاتر تنها یك نشریه پژوهشی داریم. كاشته‌های فرهنگ در كوتاه مدت قابل برداشت نیست، پس چاره‌ای نداریم به سمت نهضت پژوهش گام برداریم.

وی با تاكید بر اینكه هرچه پژوهش در این حوزه كاربردی‌تر شود به موفقیت نزدیكتر خواهیم شد، ادامه داد: پژوهش كاربردی می‌تواند نظر تهیه‌كنندگان و مدیران را بیشتر به اجرای صحیح نزدیك كند.

رفیعی در انتها با بیان اینكه شاید تئاتر مقاومت امروز به اندازه ایده‌آل وجود نداشته باشد ولی درجریان است، گفت: تئاتر مقاومت، تئاتر ملی ما محسوب می‌شود، چون دفاع مقدس حركت ملی مردم ایران بود. به همین دلیل هر هنر و اثری كه به این مقوله می‌پردازد هنر ملی به حساب می‌آید. ما باید با بضاعتی فوق‌العاده به این موضوع بپردازیم. همانطور كه جانبازان و شهیدان قهرمانان ملی هستند پرداختن به آنها نیز یك وظیفه‌ای ملی كه همه نهادها باید برای تحقق آن كمك كنند.

ارسال نظر