خبرگزاری کار ایران

در نشست نقد و بررسی فیلم صدای تیره مطرح شد‌:

خارجی‌ها را راحت‌تر از داخلی‌ها می‌بخشیم

خارجی‌ها را راحت‌تر از داخلی‌ها می‌بخشیم
کد خبر : ۲۸۶۸۶

جواد طوسی گفت: افخمی همیشه فیلمساز بوده است و اسیر فرم نمی‌شده بلکه فرم را از متن استخراج می‌کند‌. ‌

ایلنا: نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی صدای تیره به کارگردانی بهروز افخمی شب گذشته(26 آذر) در حالی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد که افخمی از تماشاگران می‌خواست به جای پرداختن به مسایل فنی فیلم و نوع فیلمبرداری به مسایل محتوایی فیلم بپردازند‌. ‌
به گزارش خبرنگار ایلنا، بهروز افخمی با اشاره به روند ساخت فیلم صدای تیره گفت‌: فیلم را دو سال پیش در کانادا و با هزینه کم و بدون همکاری با هیچ کدام از موسسات فیلمسازی و بدون هیچ اجازه‌ای در کانادا ساختم‌. ‌تهیه کنندگی فیلم را یکی از شاگردانم برعهده داشت و ۱۵۰ هزار دلار برای ساخت آن هزینه شده است‌. ‌
وی ادامه داد‌: من به داستان در فیلم بسیار اهمیت می‌دهم و فیلمسازی برای من از داستان شروع می‌شود. داستان این فیلم را ۱۴ سال پیش خواندم و از آن زمان شیفته این فیلم شدم. سال ۱۹۹۲ حقوق داستان را که یک خارجی نویسنده‌اش بود خریداری کردیم و قرار شد در ایران آن را بسازم و عزت الله انتظامی نیز در فیلم بازی کند‌. اما هرچه جلو‌تر رفتم و فیلمنامه کامل شد؛ دیدیم که این داستان را نمی‌شود در ایران ساخت و در حالی که ۴۰ صفحه از فیلمنامه را نوشته بودم؛ آن را کنار گذاشتم‌. ‌
افخمی با اشاره به اینکه داستان فیلم درباره خانواده‌ای است که پدر خود را به دلیل آلزایمر به خانه سالمندان می‌برد؛ افزود‌: تماشاگر ایرانی کسی را که پدر خود را به خانه سالمندان و یا یک بیمارستان روانی ببرد؛ نمی‌بخشد. اما اگر این فیلم در خارج ساخته شود و یک فرد خارجی این کار را بکند ما راحت‌تر عمل او را می‌پذیریم‌. ‌و به نظر می‌رسد ما در هنگام یک عمل مشترک خارجی‌ها را راحت‌تر می‌بخشیم و ایرانی‌ها را کمتر می‌بخشیم‌. ‌
کارگردان فیلم صدای تیره ادامه داد‌: ۱۰ سال بعد از اینکه ساخت فیلم در ایران منتفی شد در کانادا حقوق کامل داستان را خریدم و حتی به جستجو نویسنده رفتم اما متاسفانه نویسنده درگذشته بود‌. ‌
این كارگردان گفت: در این فیلم ما می‌خواستیم فقط اشاره‌ای به بیماری آلزایمر داشته باشیم و فقط حسی را که یک بیماری آلزایمری دارد در فیلم نشان دهیم اما اگر می‌خواستم واقعیت مراحل پیشرفته آلزایمر را نشان دهم بسیار وحشتناک‌تر ودلگیر‌تر می‌توانستم نشان دهم‌. زیرا این بیماری در مراحل پیشرفته بسیار ناراحت کننده است‌. ‌
آیدین افخمی تنظیم‌گر فیلم نیز گفت‌: ما در فیلم و تدوین آن فقط تصاویری از صورت بازیگر و یا نگاهی که به اطراف یا اشیاء و اشخاص دارد؛ استفاده کردیم و معتقدم بیشتر از تدوین هنر دکوپاژ اهمیت دارد‌. ‌
جواد طوسی منتقد سینما نیز با اشاره به فیلم صدای تیره گفت‌: در این سینمای کلیشه‌ای و بی‌هنر که سیاست‌های آن توسط دولت اعمال می‌شود ساخت چنین فیلم‌هایی بسیار خوب است و این از ناکارآمدی سینمای ماست که ساخت چنین فیلم‌هایی به جریان تبدیل نمی‌شود‌. ‌
وی ادامه داد‌: افخمی همیشه فیلمساز بوده است و اسیر فرم نمی‌شده بلکه فرم را از متن استخراج می‌کند‌. ‌

ارسال نظر
پیشنهاد امروز