خبرگزاری کار ایران

اطیابی:

اكران دیجیتالی فیلم های جشنواره فجر را به فال نیک بگیریم

کد خبر : ۲۶۵۴۰

هر چه جشنواره بین المللی فیلم فجر وسیع تر و فراگیرتر باشد و با استاندارهای بالای جهانی برگزار شود و فیلمسازان مطرح در آن حضور داشته باشند

اكران دیجیتالی فیلم های جشنواره فجر را به فال نیک بگیریم

به گزارش روابط عمومی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر مسعود اطیابی کارگردان سینما در آستانه برگزتری سی و یكمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در گفتگویی با بیان این مطلب افزود: حضور فیلم های سایر كشورها در کنار سینمای ایران می تواند تفاوت ها را نشان دهد.

وی ادامه داد: هر چه جشنواره بین المللی فیلم فجر وسیع تر و فراگیرتر باشد و با استاندارهای بالای جهانی برگزار شود و فیلمسازان مطرح در آن حضور داشته باشند به بالا رفتن شان و منزلت جشنواره فجر کمک خواهد شد و این جشنواره در سینمای جهان مطرح تر خواهد کرد.

و ی در ادامه با اشاره به برپایی بازار بین المللی فیلم در جشنواره فجر گفت: با توجه به اینکه جشنواره فجر ارزیابی یکساله سینمای ایران است، بازار فیلم می تواند درآمدزایی برایش داشته باشد و به چرخه اقتصادی سینمای ایران کمک کند.

وی اضافه كرد: باید فیلم های ایرانی امکان حضور و اکران در کشورهای دیگر را داشته باشند و بازار جشنواره فجر به این مهم خیلی می تواند کمک کند. در واقع سینما وسیله ای است برای معرفی کشورمان به کشورهای جهان.

این کارگردان سینما توقعاتش را بازار جشنواره فجر بیش از آنچه در سال های پیش اتفاق افتاده دانست و بیان داشت: متاسفانه، در سال های گذشته انتظارات از بخش بازار جشنواره فجر برآورده نشده است. امیدوارم که امسال این بخش به نحو فراگیرتر و بهتری برگزار شود.

تهیه کننده فیلم "انتهای زمین" ضمن اظهار رضایت از برگزاری نشست فیلمسازان کشورهای عدم تعهد همزمان با جشنواره بین المللی فجر خاطر نشان ساخت: مراوده کشورهای اسلامی می تواند خیلی خوب باشد. خصوصا کشورهای خط مقاومت در مقابل قدرت های سلطه گر جهانی، به واسطه ابزار سینما می توانند مراودات بیشتری با هم داشته باشند و در مقابل کشورهای زورگو ترس کمتری داشته باشند و به خودباوری برسند.

به گفته وی برگزاری نشست مقداماتی اتحادیه فیلمسازان كشورهای عضو جنبش عدم تعهد خیلی به نفع سینمای ایران و بسیاری از کشورهای است كه هم ردیف ایران هستند و با ایران منافع مشترکی دارند که این در سینما هم می تواند نمود داشته باشد.

مسعود اطیابی با اشاره به فضای اختلافات پیش آمده در سینمای ایران بیان داشت: به نظر من الان در خود سینما اختلاف وجود ندارد. در واقع تعداد قلیلی از فیلمسازان با نمایش یک سری از مسائل در فیلم هایشان به جامعه آسیب می رسانند. متاسفانه این گروه کوچک با لحن توهین آمیز خود نسبت به کل سینمای ایران آسیب می رسانند و این نوع رفتار آنان به پای تمام سینمای ایران نوشته می شود. یک چنین فیلم هایی مشخص نیست که هدف از ساختشان چیست! زیرا بیشتر تخریب گر هستند.

این کارگردان سینما جشنواره فجر را آینه تمام نمای سینمای ایران دانست و گفت: در مدت ده روز ما شاهد یک سال تلاش و کار سینمای ایران هستیم. طی این مدت می توانیم فیلم های بد و خوب را در کنار هم ببینیم و به قضاوت بنشینیم.

وی افزود: مطمئنا جشنواره فجر در تعامل فیلمسازان و مسئولین با یکدیگر موثر است و می توان در این جشنواره به دور از غرض ورزی و با نقدی منصفانه به بررسی تولیدات سینمای ایران در طول یک سال گذشته پرداخت.

اطیابی که در حال حاضر مشغول فیلمبرداری فیلم سینمایی "خاک و مرجان" در بیرجند است با اشاره به اهمیت کیفیت فیلم ها در جشنواره فجر بیان داشت: به نظرم کیفیت فیلم بسیار اهمیت دارد. در واقع جشنواره فجر ویترین سینمای ایران است و باید این ویترین بالاترین کیفیت را داشته باشد.

وی در ادامه احترام به پیشکسوتان سینما را هم مهم دانست و گفت: هر چند که احترام فیلمسازان پیشکسوت مهم است اما متاسفانه بارها شاهد آثار نازل از این فیملسازان بوده ایم. در واقع چیزی که بیش از حضور فیلمسازان نامدار می تواند کیفیت جشنواره فجر را بالا ببرد تنوع در مضامین است و این می تواند اولویت سینمای ایران برای جذب بیشتر مخاطب نیز باشد.

کارگردان فیلم سینمایی "خروس جنگی" ضمن اشاره به اهمیت سینمای مستند و پیش بینی این گونه سینمایی در ساختار فجر افزود: سینمای مستند بسیار مهم و تاثیرگذار است. بسیاری از مسائل را با فیلم مستند خیلی بهتر می توان نشان داد و لازم است که به سینمای مستند بیش از این توجه شود. بخش مستند جشنواره فجر می تواند گام مهمی در این زمینه باشد.

وی ادامه داد: به غیر از جشنواره فجر در سایر زمینه ها نیز باید به سینمای مستند توجه شود و به آن درست و کافی پرداخته شود که نتیجه بخش باشد.

این کارگردان و تهیه کننده سینما تبلیغات در سینمای ایران را ضعیف دانست و گفت: متاسفانه در بخش تبلیغات در سینمای ایران همیشه مشکل وجود داشته است. در حالی که در این زمینه باید نیروهای متخصص وارد شوند و هر سال باید متفاوت با سال بعد باشیم و نوآوری وخلاقیت در تبلیغات بیش از گذشته باشد.

وی با بیان اینكه بخش مواد تبلیغی در جشنواره فجر تا حد زیادی می تواند به بهبود اوضاع تبلیغات در سینمای ایران کمک کند به گسترش ابعاد برگزاری جشنواره در استان ها و مناطق مختلف كشور پرداخت و عنوان كرد: مشارکت استان های مختلف خوب است هم برای تهیه کنندگان و هم برای مخاطبان. در واقع پل ارتباطی میان مخاطب شهرستان با فیلمسازان است و باعث می شود که نظرات مخاطبان شهرستان را نیز در خصوص فیلم های آن سال جشنواره متوجه شویم.

این کارگردان ضمن اظهار خوشحالی از شنیدن خبر پخش دیجیتالی تمامی فیلم های جشنواره سی و یکم فجر گفت: با توجه به تغییرات و مشکلات ورود نگاتیو و پزتیو به کشور که خصوصا اخیرا به وجود آمده است و هزینه سرسام آور آنها پخش دیجیتال می تواند مشکل کپی فیلم ها را حل کند و هزینه ها را بسیار کاهش دهد.

وی افزود: به نظرم اتفاق خوبی در سینمای ایران افتاده است و این را به فال نیک می گیرم و امیدوارم که تمامی سینماهای کشور به سیستم های پخش دیجیتال با کیفیت مجهز شوند هم در صدا و هم در تصویر.

وی در پایان تولید تعداد زیادی فیلم در سال را برای سینمای ایران خیلی مفید ندانست و گفت: ارزیابی مثبتی نسبت به ساخت تعداد زیاد فیلم در سال ندارم. این باید همراه شود با ظرفیت اکران فیلم ها در سینماهای کشور. زیرا در سال تنها سینماهای ما قابلیت اکران 40 فیلم را دارند.

وی در ادامه افزود: شاید بهتر باشد به جای تولید انبوه فیلم درسال دولت با سرمایه گذاری بر روی زیرساخت های سینمای ایران و آوردن فن آوری های جدید به کشور به بهبود اوضاع سینما کمک کند.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز