خبرگزاری کار ایران

علی معلم:

مدیرت فرهنگی كشور، مهندسی ندارد

مدیرت فرهنگی كشور، مهندسی ندارد
کد خبر : ۲۰۹۴۹

سازمان سینمایی باید ساز و کارهایی مبنی بر ساخت آثار با کیفیت در تعداد زیاد را با اختصاص هزینه‌های متعادل در نظر بگیرد.

  علی معلم معتقد است كه ساخت فیلم فاخر نباید تبدیل با ابزاری برای گفتن بودجه های كلان شود

 به گزارش خبرنگار ایلنا علی معلم تهی كننده سینما كه در برنامه هفت حاضر شده بود درباره وضعیت ساخت فیلم فاخر در كشور گفت:  عنوان فاخر به معنی بهترین بهترین‌ها است اما باید دید که چه کردیم که در زمانی ساخت فیلم فاخر فخرفروشی و اعتبار و گرفتن بودجه‌های کلان تلقی می‌شود و برای برخی توهین به حساب می‌آید.

وی توضیح داد: مهم بودن سوژه، اهمیت آن برای جامعه و میزان هزینه‌ای که فیلم نیاز دارد از تلویزیون و ساخت پروژه‌های الف وارد سینما شده است. البته در صنعت سینما هم فیلم‌هایی ساخته می‌شود که با اهداف خاصی و صرف هزینه‌های بالا تولید شده‌اند اما باید توجیه اقتصادی برای ساخته شدن داشته باشند و بتوانند مخاطبان را به سالن بکشانند.

وی ادامه داد: اگر در نظام تولیدی ما هم این اهداف رعایت می‌شد و تنها به یک صفت اکتفا نمی‌کردیم و به تفسیر نمی‌پرداختیم مساله‌ای به وجود نمی‌آمد. اما در مدیریت ما این مهندسی ایجاد نشده است. زمانی که صفتی را قبل از تولید یک فیلم به آن بدهیم باعث طرز تلقی منفی از آن اثر می‌شود. نمی توان ادعا کرد که مثلاً‌ من می‌خواهم فیلم فاخر یا نازلی بسازم

وی اشاره کرد: مثلاً اینکه فیلمی در حوزه دفاع مقدس ساخته شود دلیلی بر فاخر بودن آن نیست. تخصص برای تشخیص فاخر بودن یک فیلم قبل از ساخت در سینمای ایران وجود ندارد. سیاسیت گذاری براساس امکانات و احتیاج باید شکل بگیرد. سازمان سینمایی باید ساز و کارهایی مبنی بر ساخت آثار با کیفیت در تعداد زیاد با اختصاص هزینه‌های متعادل در نظر بگیرد. این چهل میلیارد بودجه را می توان صرف ساخت آثار بسیاری کرد که نیازمند چند میلیون هزینه بیشتر هستند.

این تهیه کننده سینما افزود:‌ چطور بودجه برای ساخت فیلمی به اصطلاح فاخر به یک کارگردان جوان و کم تجربه اختصاص می‌یابد. برخی از کارگردان‌ها نیز کلاً فقط در اشل بالا کار می‌کنند و به دنبال ساخت آثار سفارشی هستند.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز