جابر قاسمعلی اعلام كرد
فلیمنامه نویسان هرگز بلندگوی دولت نمیشوند
شرایط اسفباری بر سینمای ایران حاكم است و بحران بیكاری در بین فیلمنامه نویسان وجود دارد/ فلیمنامه نویسان هرگز بلندگوی دولت نمیشوند.
ایلنا: نشست خبری جابر قاسمعلی رییس مستعفی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران ظهر امروز(25 مهر) در حالی برگزار شد که جابر قاسمعلی اعلام کرد؛ هرچند وی استعفا داده است اما به دلیل آنکه استعفای وی پذیرفته نشده به کانون بازگشته تا وضعیت کانون را سروسامان دهد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، جابر قاسمعلی در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: ۲۱ تیرماه من استعفا دادهام اما در انتهای متن صورتجلسهای که به د نبال این استعفا تشکیل شد همه اعضای حاضر در جلسه با استعفای من مخالفت کردند.
وی ادامه داد: اما من بنا نداشتم باز گردم و منتظر تشکیل مجمع عمومی بودم تا وضعیت را به رییس بعدی تحویل بدهم اما دیدم اینگونه نشده است.
جابر قاسمعلی با اشاره به روندی که از ۲۱ تیرماه بر کانون فیلمنامه نویسان گذشته است، گفت: گروهی از اعضای شورای مرکزی یعنی خانم فرزانه شعبانی، علی اکبر قاضی نظام و حسن انصاری قصد داشتند تا با انشعاب از کانون جلسه مجمع عمومی را در بنیاد سینمای فارابی تشکیل دهد اما ما گروهی متشکل از حسین ترابی، محسن دامادی و حبیب احمدزاده رابه عنوان حکم انتخاب کردیم تا جانب میانه را بگیرند و مانع تشدد در کانون شود. البته من در این مجمع عمومی شرکت کردم تا گزارش کار خود راارایه کنم.
وی ادامه داد: اما جلسه به حد نصاب نرسید و مقرر شد جلسه دیگری برگزار شود که محل برگزاری آن سالن اسوه بود اما متاسفانه آن جلسه نیز برگزار نشد و حواشی آن برگزار شد تا جلسه به تنش کشیده شود و باید بگویم اتفاقاتی که آن روز افتاد و رفتارهایی که دیده شد درشان فیلنامه نویسان نبود.
جابر قاسمعلی تاکید کرد: امروز سه ماه از ۲۱ تیرماه یعنی تاریخ استعفای من گذشته و مشاهده میکنم که کانون در حال پاره شدن است. در حالی که باید بعد از استعفای من مجمع عمومی تشکیل میشد و شورای جدید تشکیل میشد اما نه تنها این اتفاق نیفتد بلکه تنش بیشتر شده است. بنابراین احساس وظیفه کردم که برگردم و مجمع عمومی را درکمال آرامش تشکیل دهد و شورای مرکزی جدید انتخاب شود. و اگر شورای مرکزی اساسنامه ارشاد و ثبت قانون را بپذیرد این مصوبه را میپذیرد و دخالت نمیکنیم.
جابر قاسمعلی با انتقاد و گلایه از رفتار بعضی اعضای شورای مرکزی که در ابتدا مخالف پذیرفتن اساسنامه ارشاد بودند اما بعد این اساسنامه را قبول کردند؛ افزود: در صورتجلسه ۷ تیرماه ۹۱ شورای مرکزی در بند ب اعضا کاملا شفاف اعلام کردند که ثبت قانونی کانون فیلمنامه نویسان باید براساس اساسنامه نگارش شده و مصوبه شده در مجمع عمومی کانون به تاریخ ۲۵ مهر ۹۰ باشد. زیرا اعضا معتقد بودند که هیچکدام از اعضای کانون هیچ نقشی در نگارش اساسنامه پیشنهادی از طرف وزارت ارشاد اسلامی نداشتند و مشورتی نیز با کانون صورت نگرفته است و ماموریت صنفی نیز برای کانون در این اساسنامه در نظر گرفته نشده است.
وی ادامه داد: شش بهمن ۹۰ و ۳۰ بهمن ۹۰ در دو صورتجلسه جداگانه اعضای کانون، فیلمنانویسان ناخرسندی خود رااز رفتارهای غیرصنفی و عجولانه وزارت ارشاد اعلام و نسبت به تعطیلی خانه سینما به عنوان خانه صنوف سینمایی اعتراض کردند و من نیز به عنوان عضو کانون و رییس مستعفی که استعفای وی پذیرفته نشده بیانیه کانون را در حمایت از خانه سینما به صورت کاملا قانونی امضاءکردند.
جابر قاسمعلی با انتقاد از تشکیل یک گروه جدید به نام فیلنامه نویسان در وزارت ارشاد گفت: هر فردی میتواند برود و در ارشاد هرکانونی را ثبت کند اما نباید نام کانون فیلمنامه نویسان از طرف گروه و یا وزارت ارشاد مصادره شود کانون فیلمنامه نویسان بیش از پیش ۲۰ سال قدمت دارد و صنف مطرح و شناخته شدهای است و هرگز اجازه نمیدهد از نامه کانون سوءاستفاده کند.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت عملکرد خود درتعامل با مدیران دولتی گفت: از سال ۸۹ که دور جدید فعالیت شورای مرکزی آغاز شد بنای ما بر تعامل بر مدیران و اهالی سینما بود زیرا معتقدیم هرچند فیلمنامه نویسان نفر اول هر پروژه هستند و اما مابقی عوامل سینما بر سر یک سفر آماده نیستند و بیکاری در بین صنف فیلمنامه نویسان زیاد است و بحران بیکاری وجود دارد لذا من باید به عنوان مسوول جدید شرایطی برای ایجاد اشتغال و کاریابی ایجاد کنم اما از این فعالیتها سوء برداشت شده و تصور شد که اگر من داور جشنوارهای شدهام یا کسی دیگری داور جشنوارهای شده است جهت گیری خاصی وجود دارد در حالی که این گونه نبود ومن به دنبال حفظ استقلال و امنیت شغلی فیلمنامه نویسان بودیم.
وی ادامه داد: خانه سینما شرایط خوبی نداشت و تنها کسی که میتوانست به ما کمک کند دولت بود و هرچند دولت و بنیاد سینمایی فارابی به کانون کمک کردهاند اما هرگز ما بلندگوی دولت و ارشاد نشدیم.
جابر قاسمعلی با اشاره به لغو مجمع عمومی ۲۴ مهرماه گفت: هدف ما از لغو این جلسه این بود که نشان دهیم قصد ایجا دو تنش را نداریم و قصد داریم در چارچوب اساسنامه کانون حرکت کنیم. و همچنان موضع ما مدارا به همدلی است و دنبال این نیستیم شرایط بدتر شود.
وی با اشاره به سخنان سجادپور گفت: من خوشبین هستم که گفتوگوی سجاد پورو نظرات وی را به عنوان یک توصیه دوستانه تلقی کنم نه یک تهدید زیرا بنای ما بنای دعوا و درگیری و تنش نیست.
کانون فیلمنامه نویسان ایران نگران وضعیت سینماست زیرا واقعا اوضاع اسفباری بر سینمای ایران حاکم است.
وی با ابراز تاسف از پذیرفته شدن اساسنامه ارشاد از طرف گروهی گفت: تا قبل از ۲۱ تیرماه من بارها اساسنامه پیشنهادی ارشاد درباره کانون فیلمنامه نویسان را در چندین نوبت در شورای مرکزی مطرح کردم اما اعضا به شدت به آن مخالف بودند و سه بند اصلی آنکه عبارتند بودند از ۱- اینکه ارشاد معتقد است کانون یک مرکزی فرهنگی است و نه صنف ۲- نماینده ارشاد باید در تمام مجمع عمومی حضور داشته باشد ۳- اگر مبلغی به عنوان کمک به این صنف داده میشود نماینده ارشاد برای حسابرسی حضور پیدا میکند را به عنوان توهین تلقی کرده بودند و با آن مخالف بودند. و آن روز علی اکبر قاضی نظام، فرزانه شعبانی، محسن دامادی، مینو فرشی و انصاریان مخالفت خود را با اساسنامه اعلام کردند اما امروز آن را پذیرفتهاند.
وی ادامه داد: بعد گروهی از متشکل حبیب احمدزاده، مهدوی فر، حسین ترابی، علی اکبر قاضی نظام و من قرار شد اساسنامه ارشاد و اساسنامه مصوب کانون را مطابقت دهیم و مصوب کنیم در جلسهای این کار صورت گرفت اما از سرنوشت آن اساسنامه خبری نشد. امروز سجادپور اعلام میکند که اساسنامه کانون فیلمنامه نویسان جدید تصویب شده و رسمیت پیدا کرده است اما بعد از اعلام این خبر به اعضای پیامک میزنند که تازه به دنبال ثبت قانونی کانون هستیم این امر نشان میدهد که گروهی به دنبال خرید زمان هستند و این رفتار درست نیست.
جابر قاسمعلی تاکید کرد: بهترین راه این است که در فضای آرام مجمع عمومی با همه جناحها برگزار شود و شورای مرکزی تشکیل شود و اساسنامه در شورای مرکزی مورد بررسی قرار گیرد.