خبرگزاری کار ایران

اجرای نقالی و معرفی قوم لر در «تهران آئینه ایران»

اجرای نقالی و معرفی قوم لر در «تهران آئینه ایران»
کد خبر : ۹۶۶۵۵

دومین برنامه «تهران آینه ایران» با هدف انتقال اطلاعات و معلومات و آشنایی با اقوام ایرانی (تاریخ، آداب و رسوم و...) و ترویج و حمایت از هنر ارزنده نقالی، روز شنبه 20 مردادماه در منطقه 5 تهران اجرا شد.

ایلنا: دومین برنامه «تهران آینه ایران» روز شنبه 20 مردادماه در منطقه 5 تهران اجرا شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای فردوس، محمدی، نقال این برنامه در ابتدا دو خان از داستان جذاب هفت خان رستم را برای مهمانان نقل کرد و سپس به معرفی قوم لر پرداخت و گفت: «لُر» نام قومی ایرانی است که در باختر و جنوب باختری ایران زندگی می‌کنند. زبان لری خویشاوند نزدیک زبان فارسی و به همراه فارسی از شاخه فارسی‌تبار دسته جنوب باختری زبان‌های ایرانی است.

وی با اشاره به کلمه دایه در لری که به معنی مادر می باشد، اظهار داشت: به دلیل اینکه کلمه دایه سربیت و برگشت و ترجیع یک ترانه حماسی با این نام است؛ لذا در لرستان این مقام موسیقی نیز به نام مقام حماسی «دایه دایه» مشهور شده است.

محمدی اشاره ای نیز به جاذبه های استان لرستان و چهارمحال بختیاری کرد و رشته کوه ها و کوه های با عظمت این دو استان را نیز ذکر کرده و به داستان پل دختر نیز اشاره می کند که؛ «پشت نام این پل یک قصه عاشقانه نهفته است. در روزگاران کهن دختر خان این منطقه عاشق پسر چوپانی می شود. خان وقتی قضیه را می فهمد به بهانه‌ای دختر عاشق پیشه را به مهمانی خاله یا عمه خود در نزدیکی‌ها می‌فرستند و پسر چوپان را تا حد مرگ کتک می‌زنند تا از روستا برای همیشه برود والا کشته خواهد شد. پسرک چوپان نیز از بیم جان و به‌ ناچار از دیار خود به جایی نامعلوم و دور کوچ می‌کند. دختر پس از مراجعت و یکی دو روز جستجو و حیرانی از قضیه آگاه شده و به تلافی اقدام مردان اقوام خویش، بر سر ورودی روستای خود که همان پل معروف رودخانه بوده به انتظار پسر چوپان بسط می‌نشیند و روزها کارش این بوده که بیاید و به انتظار بنشیند تا بلکه پسرک چوپان برگردد. اینگونه می‌شود که سال های سال کار این دختر همین بوده تا پیر می‌شود و این پل هم به پلِ دختر معروف می‌شود.»

پایان بخش این برنامه نیز مسابقه ای بود که در آن، سوالاتی طرح شده و به 10 نفر که پاسخ صحیح دادند جوایزی اهدا شد.

علاقمندان برای شرکت در برنامه های بعدی «تهران آئینه ایران» می توانند به خانه فرهنگ محصل واقع در بلوار آیت الله کاشانی، خیابان شاهین جنوبی، نبش اتوبان همت مراجعه کنند.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز