خبرگزاری کار ایران

مراسم رونمایی از پوستر اردیبهشت تئاتر ایران برگزار شد؛

هنرمندان برای اختتامیه به عسلویه می‌روند

هنرمندان برای اختتامیه به عسلویه می‌روند
کد خبر : ۶۵۹۰۳

شاه آبادی: طرح استقرار گروه‌های نمایشی یک فرصت استثنایی برای استفاده از داشته‌های موجود است که اگر از ظرفیت‌های خود به خوبی استفاده کنیم نیازی به پول هم نیست و نام گروه پس از گذشت مدتی خود به برند معتبری تبدیل می‌شود که ارزش معنوی بسیار زیادی خواهد داشت.

ایلنا: مراسم رونمایی از پوس‌تر اردیبهشت تئا‌تر ایران و اهدای پروانه نمایش به گروه‌های تئاتری شهرستان‌های کشور عصر امروز (۴اردیبهشت) با حضور حمید شاه آبادی و قادر آشنا در مجموعه تئاترشهر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا: قادر آشنا در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه اردیبهشت تئا‌تر ایران فرصتی برای تشکر از هنرمندانی است که به مدت یک سال در این حوزه زحمت کشیده‌اند، گفت: بنابراین امروز شاهد رونمایی از پوس‌تر اردیبهشت تئا‌تر ایران هستیم که تلاش کردیم با برنامه‌های خوبی شاهد برگزاری آن باشیم. از سوی دیگر امروز پروانه تعدادی از گروه‌های نمایشی شهرستان‌ها اهدا می‌شود که یک خواست عمومی گروه‌های شهرستان‌های کشور بوده است.

وی ادامه داد: این خواست موجب شد کاری مبنایی در این رابطه را آغاز کنیم که کم کم به اساسنامه‌ای منسجم و منظم دست پیدا کردیم و بر طبق آن پروانه گروه‌ها به سطح الف، ب و ج تقسیم و ساماندهی شده است که به مدت چهارسال اعتبار خواهد داشت.

مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی همچنین به مراسم آغاز و پایان اردیبهشت تئا‌تر ایران اشاره کرد و اظهار داشت: آیین افتتاح جشن اردیبهشت تئاترایران را امسال با افتتاح تئاترشهر استان کرمانشاه آغاز می‌کنیم و برای مراسم اختتامیه درنظر داریم هنرمندان را به یکی از مناطق صنعتی کشور یعنی عسلویه ببریم تا از نزدیک با توانمندی‌های صنعتگران کشور آشنا شوند.

داریوش ارجمند به عنوان سخنران بعدی مراسم ضمن بیان اینکه سالهاست کار ما غافلگیر شدن است، اظهار داشت: از آنجا که سال‌ها در شهرستان کار تئا‌تر انجام داده‌ام می‌خواهم به بچه‌های شهرستان بگویم قدر این امتیازات که امروز به دست می‌آورند را بدانند چون من رنج کمبود امکانات را با گوشت و پوست و استخوان لمس کرده‌ام. ما حتی یک اتاق هم برای تمرین نداشتیم اما گروه داشتیم و این نکته بسیار مهمی است.

وی افزود: آرتو می‌گوید تئا‌تر یعنی روی هیزم نشستن و سوختن و دیگران را به وجد آوردن اما نکته‌ای که قبلا هم گفتم را تکرار می‌کنم گروه‌ها باید مراقب باشند با آمدن امکانات تنبل نشوند چون کار تازه از همین لحظه آغاز می‌شود.

این هنرمند با بیان اینکه گروه‌های شهرستانی نباید چشم به تهران داشته باشند و آنچه خود در اختیار دارند را ارج بگذارند، تصریح کرد: با کلمه تولید در این مورد مخالف هستم؛ تولید یعنی بستنی، کار نمایش آفرینش است، و امیدوارم تئا‌تر شهرستان به این وسیله بتواند مانند چتری در برابر آنچه به سر تئا‌تر ما می‌آید عمل کند.

وی ادامه داد: در طول تاریخ تمام حکومت‌های جائر از تئا‌تر بسیار بیشتر از تمام هنرهای دیگر وحشت داشتند. اما هنرمندان این رشته از قرون وسطی تا به امروز از این پستی بلندی‌ها عبور کرده و به امروز رسیده است. از زمانی که آن‌ها را مقابل کلیسا‌ها با آتش می‌کشیدند و خوشبختانه چنین سابقه‌ای در دین و هنرهای نمایشی ما وجود ندارد.

این هنرمند در انتهای صحبت‌های خود بیان کرد: خوشحالم زنده هستم و می‌بینم آنچه ما در گذشته نداشتیم امروز برای بچه‌های شهرستان فراهم شده است، هنرمندان تئا‌تر شهرستان امید آینده تئا‌تر ما هستند.

حمید شاه آبادی معاون امور هنری وزیر ارشاد پس از صحبت‌های ارجمند با بیان اینکه تنها به دو واژه اشاره خواهد کرد اظهار داشت: در ماه‌های پایانی دولت دهم به سر می‌بریم و باید مسئولیت‌ها و تکالیف خود عمل کنیم و همچنین ببینیم تا چه اندازه به اهداف و برنامه‌هایی که داشتیم دست یافته‌ایم.

وی ضمن بیان اینکه دوست داشتیم برای اهالی تئا‌تر کارهایی درشان اهالی شریف این حوزه انجام دهیم، تصریح کرد: یکی از دو واژه مورد نظر، تقلید است که بخشی از تئا‌تر را تشکیل می‌دهد و شاید بازیگری هم از همین آبشخور بهره بگیرد و به نوعی تقلید باشد اما اعتقاد دارم برای افرادی که خلق آثار هنری انجام می‌دهند تقلید امری بسیار مضر است.

این مدیر ادامه داد: گروه‌هایی که امروز موفق به دریافت پروانه می‌شوند باید به داشته‌های خود رجوع کنند و توجه داشته باشند. هنگامی که من کار خود را آغاز کردم جریان ترجمه تاثیر بسیار زیادی بر آثار روی صحنه گذاشته بود، به اندازه‌ای که با خود فکر کردم پس داشته‌های فرهنگی خود ما کجاست؟

شاه آبادی با بیان اینکه اگر تقلید را در حوزه محتوا راه دادیم پس از متوجه خواهیم شد به سمت و سویی رفته‌ایم که به ما تعلق نداشته است، گفت: فعالان تئا‌تر در داخل کشور باید توجه داشته باشند اگر قرار است توفیقاتی در زمینه تاثیرگذاری داشته باشند باید به داشته‌های خود رجوع کنند و اگر توفیقاتی هم در این زمینه اتفاق افتاده بخاطر همین خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها بوده است.

معاون هنری وزیر ارشاد با اشاره به اینکه واژه دوم «گروه» است تصریح کرد: گروه گرایی هرجا بد باشد اینجا خوب است. اصولا ما عنوان را به همین دلیل طرح استقرار گروه‌های نمایشی گذاشتیم در شهرستان‌ها بیشتر بر این مسئله تاکید شود. زمانی که به شهرستان‌ها سفر می‌کردیم با تشدد آرای زیادی مواجه می‌شدیم که به دلیل عدم وجود گروه بود.

وی افزود: طرح استقرار گروه‌های نمایشی یک فرصت استثنایی برای استفاده از داشته‌های موجود است که اگر از ظرفیت‌های خود به خوبی استفاده کنیم نیازی به پول هم نیست و نام گروه پس از گذشت مدتی خود به برند معتبری تبدیل می‌شود که ارزش معنوی بسیار زیادی خواهد داشت.

شاه آبادی در انتهای صحبت‌های خود گفت: با شکل گیری طرح استقرار پس از گذشت دو سال امروز گروه‌هایی را داریم که شناسنامه دار هستند و می‌توانند به ارکان تئا‌تر کشور تبدیل شوند. امیدوارم تا پایان دولت دهم بخش مهمی از صدور پروانه‌ها شکل بگیرد و هر گروه که صاحب پروانه می‌شود به شخصیت حقوقی دست پیدا کند اهمیت بسیار زیادی دارد.

این مراسم با رونمایی از پوس‌تر اردیبهشت تئا‌تر ایران و اعطای پروانه گروه‌های نمایشی و همچنین عکس یادگاری مدیران و هنرمندان حاضر به پایان رسید.

در این مراسم هنرمندانی همچون: داریوش ارجمند، انوشیروان ارجمند، محمود فرهنگ، شهرام نوشیر، سیاوش طهمورث، محمدرضا الوند، اسماعیل عالی زاد و اسماعیل خلج حضور داشتند.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز