رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:
سنوات ارفاقی معلمان مدارس استثنایی تصویب شد
هزینه آموزشی هر سه دانش آموز استثنایی با ۳۰ دانش آموز برابر است / کسانی که با وجود نقص جسمانی به موفقیتهای ورزشی و علمی در کشور و میادین بین المللی دست یافتهاند به هیچ عنوان معلول نیستند.
ایلنا: رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سنوات ارفاقی معلمان و مربیان خبر داد و گفت: در پی جلسه روز گذشته هیات دولت تصویب شد تا به ازای هر ۴ سال خدمت در آموزش و پرورش استثنایی ۵ سال سابقه کار محسوب شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نامدار عبدالهیان در گرامیداشت روز جهانی معلولان در مجتمع نابینایان شهید محبی در رابطه با تاریخچه توجه به معلولان تاکید کرد: در دورههای ابتدایی روز جهانی معلولان به علت نارسایی سطح فرهنگی جوامع به معلولان توجه نمیشد و همین امر باعث میشد تا معلولان نتوانند از پتانسیل خود استفاده کنند.
وی ادامه داد: با گذشت زمان جوامع جهانی نگاه ترحم آمیز به معلولان داشتند که خود این نگاه منجر میشد تا معلولان وابسته به کمک دیگران بمانند، ولی از اواخر سال ۲۰۰۰ با تغییر در نگرش به معلولان شاهد این امر شدیم که میتوانیم از پتانسیل معلولان در جهت رشد جامعه استفاده کنیم.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در رابطه با ضرورت رفع موانع و مناسب سازی در جامعه افزود: باید عرصههای مختلف جامعه را برای معلولان مناسب سازی کنیم تا معلولان علاوه بر دسترسی به حقوق خود بتوانند در فرصتهای برابر از ظرفیتها و پتانسیلهای خود به نحو احسن استفاده کنند.
وی در رابطه با تغییر نگرش به پتانسیل معلولان افزود: تا وقتی که نتوانیم موانع فیزیکی را از سر معلولان باز کنیم به اصلاح نگرش در رابطه با معلولان نمیرسیم و اهداف ما بینتیجه میماند.
عبدالهیان ضمن اشاره به سیاستهای سازمان آموزش و پرورش جهت ارتقای کیفیت دانش آموزان استثنایی خاطرنشان کرد: در برنامه پنجم پیش ازهر زمان دیگری به دانش آموزان استثنایی توجه شده است که با دخالت متخصصان و مسوولان به دنبال روزی هستیم تا هیچ دانش آموزی به خاطر نقص جسمانی از تحصیل باز نماند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه معلول آن کسی است که در عین سلامت نتواند کارایی داشته باشد، بیان کرد: کسانی که با وجود نقص جسمانی به موفقیتهای ورزشی و علمی در کشور و میادین بین المللی دست یافتهاند به هیچ عنوان معلول نیستند.
عبدالهیان ضمن اشاره به جمعیت ۶۰۰ میلیون نفری معلولان در جهان گفت: با توجه به تفاوت در تعاریف از معلولیت در کشورهای جهان ۱۰ درصد از جمعیت جهان که اغلب از کشورهای تازه توسعه یافته و جهان سوم هستند دچار معلولیت جسمی و ذهنی میباشد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: با طراحی روشهای نوین آموزشی و کتب درسی همگام با آموزش عالی نسبت به نظام آموزشی ۳-۳-۶ کار خود را شروع کردهایم لذا امسال شاهد انتشار هفت کتاب برای پایه ششم ابتدایی، هشت کتاب برای نوآموزان و ۹ جلد کتاب برای معلمان و مربیان هستیم.
وی در رابطه با هوشمند سازی مدارس استثنایی تصریح کرد: هوشمند سازی مدارس استثنایی تا پایان برنامه پنجم صورت میگیرد چرا که اگر هوشمند سازی مدارس برای دانش آموزان عادی خوب و مناسب است برای دانش آموزان استثنایی یک ضرورت محسوب میشود.
عبدالهیان ضمن تاکید بر آموزش تلفیقی دانش آموزان خاطرنشان کرد: ما به دنبال ایجاد فرصتهای درآمد در سازمان آموزش و پرورش هستیم که طرح تلفیقی یکی از مهمترین گامهای این اصل به حساب میآید.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: بستر آموزش تلفیقی در کشور فراهم است و به دنبال سازگاری محیط و اصلاح دید و نگرش جامعه هستیم تا بتوانیم حداقل ۴۰ هزار دانش آموز استثنایی را تحت آموزش تلفیقی فراگیر قرار دهیم.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از انتشار ۱۹۰ کتاب در بخش دانش آموزان استثنایی خبرداد و گفت: ما میبایست توانبخشی دانش آموزان استثنایی در قالب اولیا محور و مدرسه محور را در آینده ارتقا دهیم و هم راستا با سازمان آموزش عالی حرکت کنیم.
عبدالهیان ضمن تاکید بر آموزش و مهارتها و حرفه آموزشی دانش آموزان استثنایی افزود: در حال احداث مراکز حرفهای در مدارس استثنایی هستیم تا بتوانیم ضمن حرفه آموزی بتوانیم این افراد را از نظر شغلی مستقل کنیم چرا که این افراد شاید از دید خیلی از مردم جامعه دچار معلولیت باشد ولی میتوانند در مهارت آموزی موفق عمل کنند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: حرفه آموزی را در دو سطح انجام میدهیم و به دنبال طرح پودمانی آن هستیم تا افراد موفق سطوح مختلف را به آموزش عالی معرفی کنیم.
عبدالهیان ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح سرانه دانش آموزان استثنایی خاطرنشان کرد: هزینه آموزشی هر سه دانش آموز استثنایی با ۳۰ دانش آموز برابر است لذا در صورتی که منابع مالی این بخش اصلاح نشود نمیتوانیم به دنبال ارتقای کیفیت در سطح آموزش دانش آموزان استثنایی باشیم.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سنوات ارفاقی معلمان آموزش و پرورش استثنایی خبرداد و گفت: در پی جلسه روز گذشته هیات دولت تصویب شد تا به ازای هر ۴ سال خدمت در آموزش و پرورش استثنایی ۵ سال سابقه کار محسوب شود که این مصوبه جهت اجرا به استانها ارسال میشود.