رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات درگفتوگو با ایلنا:
دولت در نظام رتبهبندی معلمان تجدید نظر کند
کپیبرداری از واژگان و القاب برای رتبه بندی معلمان به صورت مربی- معلم، استادیار- معلم، دانشیار– معلم و استاد – معلم، شایسته مقام معلم نیست.
ایلنا:رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: طرح ارتقای جایگاه و رتبه بندی معلمان روز یکشنبه در دستور کار کمیسیون آموزش و تحقیقات قرار دارد.
"محمدمهدی زاهدی" در گفتوگو با خبرنگار ایلنا گفت: طرح ارتقای جایگاه و رتبه بندی معلمان یک فوریتی است و بعد از تصویب در کمیسیون آموزش و تحقیقات در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.
وی به توضیحات بیشتری در مورد این طرح پرداخت و افزود: آن چیزی که در مجلس دنبال میکنیم این است که از دولت بخواهیم با کمک شورای عالی آموزش و پرورش یک طرح و آیین نامهای را مدون کند که ضمن تعریف جایگاه معلم و مراحل ارتقای آنها، نسبت به تخصیص بودجه لازم دراین زمینه نیزبه کمیسیون آموزش و تحقیقات گزارشی را ارائه کند.
وی با اشاره به اینکه طرح ارتقای جایگاه و رتبه بندی معلمان پس از تصویب درمجلس، به منظور اجرا ابلاغ خواهد شد، افزود: به موازات این طرح به تازگی دولت هم یک مصوبهای را با عنوان نظام رتبه بندی معلمان داشته است که در آنجا مواردی مطرح شده است که آنها را مناسب نمیدانیم.
وی تصریح کرد: از جمله موضوعات مطرح شده در مصوبه دولت مراتب ارتقای معلم به صورت مربی- معلم، استادیار- معلم، دانشیار– معلم و استاد – معلم است که این واژگان در عرف دانشگاههای جهان و کشور است و بیشتر به واسطه جایگاه علمی افراد این القاب به آنها انتساب داده میشود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس کپی برداری از این واژگان و القاب را برای معلمان شایسته آنها ندانست و افزود: بیشتر هم و غم ما در بحث معلمان باید روی موضوعات تربیتی، پرورشی و شاگرد پروری باشد تا اینکه حتما اصرار داشته باشیم یک جایگاه رفیعی شبیه به آنچه برای استاد تمام تعریف شده است برای آنها در نظر بگیریم.
وی با تاکید بر اینکه نباید چنین انتظاری از معلم داشته باشیم، افزود: به کار بردن این القاب را برای معلمان مناسب نمیدانیم از همین رو در خواست میکنیم هم دولت در این زمینه تجدید نظر کند و هم مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به رتبه بندی معلمان و ارتقای جایگاه آنها القابی را که شایسته مقام معلم است، لحاظ کنند.
زاهدی با اشاره به اینکه این اصطلاحات به جایگاههای کاملا علمی داده میشود، افزود: این درحالی است که از معلم نباید قرار داشتن در جایگاههای علمی بالا را انتظار داشته باشیم زیرا معلم روح را پرورش میدهد.
وی ادامه داد: اگرچه درسهای تخصصی نیز از سوی معلمان تدریس میشود اما نباید دغدغه معلم ارتقای جایگاه به واسط این القاب باشد. ما موافق نیستیم معلمان نیز مراحلی را که فردی برای رسیدن به استادیاری در وزارت علوم طی میکند، پشت سر بگذارند این به مصلحت آموزش و پرورش نیست.
زاهدی تصریح کرد: زیرا در این صورت مسائل علمی برای معلمان اولویت اول میشود و تمام وقت خود را صرف این میکنند که به دنبال کسب علم بیشتر باشند در حالی که معلم نباید همه هم و غم خود را تنها در راستای ارتقای علمی شخصی خودش بگذارد.
وی با بیان اینکه معلمان نباید یک لحظه از تربیت فرزندانمان در مدارس غفلت کنند، افزود: این روش رتبه بندی معلمان دقیقا بعد تربیتی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار میدهد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه ما کاری به مصوبه دولت مبنی بر نظام رتبه بندی معلمان نداریم، افزود: طرحی که مجلس به دنبال آن است ارتباطی به مصوبه دولت ندارد و ما طرح مد نظر خودمان را روز یکشنبه در کمیسیون بررسی میکنیم.