معاون فنی و عمرانی شهردار تهران:
پافشاری برای اتمام پروژههای عمرانی شهر تهران سیاسی نیست
اینكه تمامی پروژههای مهم شهر تهران همزمان با اتمام مسئولیت شهردار تهران به اتمام میرسد برای این است كه نمیخواهیم این پروژها به سرنوشت تونل رسالت مبتلا شوند/همكاری شهرداری تهران با قرارگاه خاتم انبیا به دلیل نظامی بودن شهردار تهران نیست.
ایلنا: معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در نشست خبری امروز درباره حادثه اخیر پروژه صدر، ایجاد تونل های جدید در شهر تهران، روند كار در پروژههای مهم از جمله تونل نیایش و امیركبیر، چگونگی همكاری شهرداری تهران با دو پیمانكار قرارگاه خاتم انبیا و شهید رجایی اطلاعرسانی كرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا سید مازیار حسینی در نشست خبری که امروز چهارشنبه ۱۰ آبانماه سالن جلسات معاونت فرهنگی و عمرانی برگزار شد درباره حادثه رخ داده در پروژه صدر اظهار کرد: این حادثه به دلیل غلت خوردن یکی از ستونهای پروژه صدر رخ داد که خوشبختانه خسارت جانی و مالی در بر نداشت.
وی با بیان اینکه پروژه صدر به دلیل خاص بودن، هر اتفاقی در آن رخ داده به حادثه بزرگ در رسانهها مطرح میشود گفت: ما در پروژه صدر با جنگ کمبود فضا مواجه هستیم، در واقع در کمتر از هفت متر فضا در حال دو طبقه کردن این بزرگراه هستیم که در نوع خود بینظیر است اما باید بگویم آن روز با توجه به حفظ جان شهروندان با همکاری پلیس راهور باند شمالی پل شریعتی را مسدود کردیم اما به دلیل باز کردن سریع مسیر این حادثه رخ داد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه بزرگنمایی حوادثی از این قبیل در رسانهها فشار روانی زیادی را بر ما وارد میکند به طوری که برای هر حادثهای سریال مینویسند تاکید کرد: شخصا در کارگاه پروژه صدر حضور داشتم و بعد از این حادثه خود رابه محل رساندم با وجود اینکه حادثه رخ نداده بود اما شمارکشتههای این اتفاق ساده را برخی ۱۲ نفر نیز اعلام کردند که صحت نداشت. این بار روانی جوسازی فشار زیادی را برما وارد میکند در حالی که ما به شدت دربحث ایمنی و کنترل کیفیت پروژه صدر جدی هستیم.
حسینی با اشاره به برخی از غرض ورزیها نسبت به سرعت فعالیت پروژه صدر و امثال آن گفت: به معنای واقعی وقتی برای تغییر نگاه دوستان نداریم چرا که توان آن را نیز نداریم اما تلاش خود را برای اتمام سریعتر پروژه همراه با رعایت اصول ایمنی به کار گرفتهایم که البته بابت این سرعت نیز متهم شدیم.
نصب جرثقیلهای قول پیکر باند شرقی بزرگراه صدر تا پایان آبماه
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از ورود آخرین محموله جرثقیلهای قول پیکر بزرگراه صدر خبردادو گفت: آخرین محموله شب گذشته وارد کارگاه شد و با وجود تمامی تحریمها موفق شدیم تا تمامی جرثقیل را وارد کشور کنیم در نصب جرثقیلهای قول پیکر باند شرقی مشکلی نداریم اما در بخش غربی محدودیت مکانی داریم.
وی ادامه داد: تا پایان آبان ماه جاری دو جرثقیل قول پیکر پروژه صدر به صورت کامل نصب میشود.
بهرهبرداری از شهر آفتاب در اردیبهشت ۹۲
معاون شهردار تهران درباره فاز یک شهر آفتاب و بهرهبرداری از آن برای نمایشگاه بین المللی سال ۹۲ اظهار کرد: رساندن این نمایشگاه به آن تاریخ در اختیار ما است و ما تمام تلاش خود رامی کنیم و با توجه به برنامه ریزیهای صورت گرفته اردیبهشت سال ۹۲ این فاز قابل بهرهبرداری است اما اینکه آیا مسئولان دولتی نیز از این فضا استفاده کنند یا نه، کاملا سیاسی است و من نمیدانم سیاست آنها چگونه است.
وی ادامه داد: در فاز یک سه سالن اصلی وجود دارد که ساخت فضای فلزی آن کار پیچیدهای است و فولاد آن نیز در کشور وجود ندارد با توجه به تهیه این فولاد در خارج از کشور و ساخت آن در کارخانه اراک روند ساخت نیز پیچیده بود البته بتن ریزی این فاز ۹۵ درصد تمام شده است .
حسینی ادامه داد: ساختمان ملل نمایشگاه نیز با ارتفاع ۱۶ متری رو به اتمام است و تقریبا ۹۵ درصد ستونهای آن انجام شده است هم اکنون در حال محوطه سازی و ساخت زیرساختها و تاسیسات جانبی با تکنولوژی روز هستیم. یک گودال باغچه نیز برای فضا تهیه شده است که در حال کاشت گل و گیاه در آن هستیم. ناگفته نماند فضای سرباز نمایشگاه نیز خارج از برنامه فاز یک انجام شده است و در مجموع هم اکنون ۱۲۰ هزار متر مربع فضا در شهر آفتاب ایجاد شده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه تمامی هزینههای فاز یک شهر آفتاب باهزینه شهرداری تهران انجام شده است گفت: برای فازهای بعدی قرار است بخش خصوصی با ما همکاری داشته باشد اما به صراحت اعلام میکنم که با معماری الهام گرفته از بوی کشور در آینده نه چندان دور این منطقه تبدیل به قطب تجاری و اقتصادی میشود از آنجا که در نزدیکی فرودگاه بین المللی قرار دارد و مترو نیز به زودی در آن احداث میشود قطعا کاربری مناسب تری خواهد داشت.
ایجاد ۲۰ کیلومتر تونل جدید در شهر تهران
مازیار حسینی در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی بر احداث تونلی ۲ کیلومتری در بزرگراه حکیم تقاطع پارک چیتگر بدون موافقت شورای شهر اظهار کرد: اگر رییس کمیسیون عمران و توسعه شورای شهر تهران تماسی با من داشت قطعا این سوء تفاهم ایجاد نمیشد. ناگفته نماند که گفته ایشان مبنی بر ایجاد تونل در این محدوده صحت دارد اما ما فعالیت عمرانی در این محدوده آغاز نکردهایم و تنها در حال مطالعه هستیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه دریاچه بزرگ چیتگر به زودی به بهرهبرداری میرسد میبایست مسیرهای عبور و مرور را فراهم کنیم از این رو در نظر داریم تونلی یک کیلومتری در این محدوده ایجاد کنیم که این مسیر تنها ۶۵۰ متر آن تونل است چرا که نمیتوانیم با وجود فضای سبز از پل همسطح استفاده کنیم.
به گفته معاون شهرداری تهران هم اکنون ایجاد ۲۰ کیلومترتونل در شهر تهران در دست بررسی و مطالعه است و میخواهیم نقشههای این تونل برای مدیریت شهری آینده تهیه کنیم که تنها طول تونل صیاد شیرازی ۱۰ کیلومتر است.
مازیار حسینی با بیان اینکه قطعا هیچ پروژهای عمرانی در شهر تهران بدون مطالعه و موافقت شورای شهر تهران انجام نمیشود تصریح کرد: هم اکنون دو تونل امیر کبیر و نیایش در شهر تهران در حال آماده سازی که حفاری تونل امیرکبیر تمام شده و در حال نهایی کردن پوشش دیواره آن هستیم که تا آذرماه امسال تکمیل میشود.
وی درباره وضعیت نهایی و زمان بهرهبرداری تونل امیر کبیر گفت: براساس برنامه ریزی ساخت وتکمل تاسیسات برقی و مکانیک تونل امیرکبیر تا پیش از اتمام سال جاری تمام میشود اما بهرهبرداری از آن با بزرگراه امام علی خواهد بود چرا که یک خروجی و ورودی به این بزرگراه منتهی میشود.
آغاز عملیات آسفالت كاری تونل نیایش؛ بزودی
وی درباره تونل نیایش نیز گفت: لاینیگ تونل ۱۰ هزار و ۲۵۰ کیلومتری نیایش انجام شده است و تجهیزات تهویه این تونل نیز به کشور خم شده است هم اکنون در حال نصب تجهیزات برقی و الکترونیکی و سیستم هوشمند اطفای حریق هستیم و تنها بتن کفی آن باقی مانده است.
حسینی گفت: تا پایان آبان ماه جاری تونل نیایش برای عملیات آسفالت آماده سازی میشود .
وی با اشاره به اینکه گذشته از فعالیت معاون مالی شهرداری تهران بخشی از زمان من نیز صرف تهیه پول پروژههای عمرانی شهر میشود نیز گفت: همانگونه که شهردار تهران اعلام کرده است برای پروژه صدر ونیایش یک میلیارد دلار اعتبار لازم است اما ناگفته نماند در تمامی فرآیند پروژههای شهرداری تهران ما هیچگاه از نرخ ارز پایین و ۹۵۰ هزار تومان استفاده نکرده ایم.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به نوسانات ارزی در کشور گفت: متاسفانه به دلیل افزایش نرخ میل، گرد بسیاری از پروژههای عمرانی کشور خوابیده است اما تلاش ما براین بوده است تا پروژههای شهرداری تهران به ویژه اولویت دارش نخوابد.
حسینی گفت: در چند سال اخیر به دلیل اختلاف قیمت در زمان برگزاری مناقصه و اجرای طرح هیچگاه تعدیل مثبت نبوده است مشکل کنونی نه تنها شهرداری بلکه پروژههای دولتی نیز این است که قیمتهای اعلام شده در زمان مناقصه با اتمام زمان طرح یکی نیست.
صرفهجویی 50 درصدی در بودجه نگهداشت بزرگراههای شهر
معاون شهردار تهران درباره وضعیت کانالهای سرپوشیده در شهر تهران گفت: از چند سال گذشته سیاست شهرداری تهران براین بوده است تا از آسفالت درجه یک استفاده کند حتی جداولی را که استفاده میشود حتما استاندارد باشد و اعلام کردیم در صورت مشاهده جداول غیر استاندارد شهروندان میتوانند با شماره ۱۳۷ تماس بگیرند. خوشبختانه هم اکنون نه تنها لیست مجاز تولید کننده در بخش آسفالت و جدول موجود است بلکه عمر آسفالت در شهر تهران نیز افزایش یافته است.
وی گفت: ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه برای نگهداشت بزرگراهها در سال جاری اعتبار یافت که با توجه به تهیه نقشه بزرگراهی و اقدامات صورت گرفته ۵۰ درصد این بودجه صرفه جویی شده است هم اکنون شاخص PSR کیفیت معابر شهر تهران ۸۶ است و براساس شاخصهای کیفیت جهانی میتوانیم اعلام بکنند وضعیت ما در این بخش مطلوب است.
تشریح نوع همكاری شهرداری تهران با قرارگاه خاتمانبیا و شهید رجایی
حسینی درباره نحوه همکاریهای شهرداری تهران با دو پیمانکار قرارگاه خاتم الانبیا و شهید رجایی گفت: این دو پیمانکار از بهترین پیمانکاران کشور است و انصاف این نیست که همکاری شهرداری با آنها را به نظامی بودن شهردار نسبت دهیم در واقع اگر این دو پیمانكار نظامی و سپاهی نبودند باز هم ما با آنها همكاری میكردیم. قبول دارم که پیمانکاران دیگری در کشور وجود دارند که از سطح بالایی برخوردارند اما شهرداری تهران در کنار ایجاد قرارداد با این دو پیمانکار با پیمانکاران بخش خصوصی نیز همکاریهای تنگاتنگی دارند ما به دنبال ایجاد تعادل هستیم واز مجموع پیمانکاران و شرکت پیمانکاری به نحوه احسن استفاده میکنیم.
وی گفت: ظرفیت قرارگاه خاتم الانبیاء غیر قابل اغماض و انکار است از این رو گذشته از ارتباط تنگاتنگ همکاریهایی عمرانی شهرداری با خاتم الانبیا، ما از ظرفیت پیمانكاری گروه شهید رجایی نیز بهره مند هستیم.
وی با اشاره به اینکه هیچ کدام از افراد مسئول در معاونت فنی و عمرانی باآسانسور به جایگاه کنونی نرسیدند، گفت: در تمامی حوزههای فنی و عمرانی افرادی حضور دارند از نخبههای کشور محسوب میشوند و برای رسیدن به این جایگاه تلاش خود را کردهاند خوشبختانه هم اکنون تیم پیمانکار و مشاور در فعالیتهای عمرانی شهر یکدل هستند و با توجه به علاقمندی شهردار تهران به این مباحث شاهد رشد در این حوزه هستیم .
چرایی اتمام پروژههای عمرانی شهر در یكسال آینده
معاون شهردار تهران درباره چرایی اتمام پروژههای اولویت دار شهرداری تهران پیش از پایان یافتن مدیریت کنونی، گفت: نگران این هستیم که در صورت به اتمام نرسیدن این پروژهها سرنوشتی همچون تونل رسالت داشته باشد و چندین سال بعد شاهد بهرهبرداری باشیم از این رو از همان زمان آغاز از شهرداری تهران خواستیم تا تلاش خود را برای اتمام طرح پیش از اتمام فعالیتش در شهرداری به کار گیرد.
حسینی ادامه داد: شهردار تهران از تمامی موارد عمرانی و فنی شهرداری تهران به صورت جز به جز اطلاع دقیق دارد و کمتر مسئولی در کشور وجود دارد که به این مورد توجه کند واشراف کامل داشته باشد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از تکمیل کانال جمع آوری آبهای سطحی در شهر تهران خبرداد و گفت: تمامی کانالهای ما دارای کانال کمکی نیز هستند و تنها در دو منطقه ۲۱ و ۲۲ باید کار زیرساختی انجام شود و نگرانی ما تنها از آمدن سیل در این منطقه است.