کنترل و پایش آبهای تحت حاکمیت کشور با واحدهای پروازی
خلیج فارس (جزیره کیش) به طول 800 کیلومتر و فروند دوم از این نوع بالگرد در بندر انزلی مستقر است و سواحل و مناطق دریایی خزر از بندر آستارا تا بندر ترکمن بطول 700 کیلومتر را زیر پوشش عملیاتی برای جستجو و نجات و همچنین پایش و مقابله با آلودگیهای محیط زیست دریایی قرار میدهند.
در اجرای مفاد کنوانسیون جستجو و نجات دریایی (SAR) و همچنین پایش و مقابله با آلودگیهای محیط زیست دریایی شامل دو کنوانسیون بین المللی OPRC و MARPOL و پروتکل OPRC-HNS که سازمان بنادر و دریانوردی متعهد به اجرای الزامات آنها می باشد، اقدام به تمدید و عقد قرارداد بهره برداری از سه فروند بالگرد ویژه دریایی و یک فروند هواپیمای گشت دریایی نموده است.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، این قرارداد بین سازمان و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منعقد شده و مدت آن 2 سال و شروع آن از 15/9/91 می باشد. عمده فعالیت پروازهای بالگردها و هواپیما در مناطق دریایی و مسیرهای پرتردد کشتیرانی در خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و دریای خزر صورت می پذیرد.
مدل بالگردهای تحت قرارداد عبارتند از یک فروند سیکورسکی از نوع SH-3D که در بندرعباس مستقر است و از جزیره کیش در بخش میانی خلیج فارس تا بندر چابهار و خلیج گواتر در دریای عمان بطول 1200 کیلومتر را زیر پوشش عملیاتی قرار می دهد و دو فروند بالگرد BELL از نوع AB-212 که فروند اول در بندر بوشهر مستقر می باشد و شمال خلیج فارس از بندر امام (ره) تا بخش میانی
خلیج فارس (جزیره کیش) به طول 800 کیلومتر و فروند دوم از این نوع بالگرد در بندر انزلی مستقر است و سواحل و مناطق دریایی خزر از بندر آستارا تا بندر ترکمن بطول 700 کیلومتر را زیر پوشش عملیاتی برای جستجو و نجات و همچنین پایش و مقابله با آلودگیهای محیط زیست دریایی قرار میدهند.
همچنین یک فروند هواپیمای دوموتوره مدل F-27 (Friendship) ویژه گشت های هوایی بکار گرفته شده که عمدتاً ماموریتهای آن پایش های هوایی برای کنترل کشتیها در خطوط کشتیرانی و مقابله با آلودگیهای نفتی در دریا می باشد. از این هواپیما نیز در بخش جستجو و نجات دریایی (برای جستجوی شناورهای مضطر و همچنین شناسایی کشتیهایی) که ایجاد آلودگی می کنند استفاده میشود.