ارتقای بهره وری خدمات با اعطای ستاره كیفیت
در حال حاضر بیش از 70 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان متعلق به بخش خدمات است كه میتواند بعنوان پیشران سایر بخشها قلمداد شود بنابراین توجه به كیفیت خدمات، برای توسعه این بخش بسیار حیاتی است كه در كشورمان نیز باید ساختار مناسبی برای ارزیابی و كنترل كیفیت خدمات به خصوص در بخش اصناف، تعریف شود.
رییس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی طرح اعطای نشان کیفیت خدمات (ستاره کیفیت) را گام موثری در تحقق بهرهوری خدمات در كشور دانست و گفت: اجرای این طرح یكی از بهترین راهكارها برای دستیابی به هدف حمایت از حقوق مصرف کننده است.
به گزارش ایلنا، مهدی فتح اله در مراسم رونمایی از اعطای ستاره های كیفیت به واحدهای صنفی رستوران ها و سلف سرویس های تهران و شمیرانات افزود: بر اساس گزارش بانك مركزی، گروهای خدماتی با سهم حدود 51 درصدی در تولید ناخالص داخلی ایران، بیشترین تاثیر را در این بخش دارند.
وی ادامه داد: همچنین بر اساس گزارش مركز آمار، حدود 44.8 درصد شاغلان كشور، در بخش خدمات فعالیت می كنند بنابراین این امر نشان می دهد كه ارتقاء بهرهوری و افزایش سطح ارائه خدمات در كشور بسیار مهم و تاثیرگذار است.
فتح اله با بیان اینكه طرح اعطای نشان کیفیت خدمات (ستاره كیفیت) ویژه بخش اصناف كه شامل 2.3 میلیون واحد صنفی است، از ابتدای سال 91در موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی مورد توجه قرار گرفته است گفت: در این طرح سعی شده با حذف عارضههای موجود در نظام ستارة هتلها و با ایجاد مكانیزم بازخورد از مشتریان پس از هر بار مراجعه به واحد صنفی و كنترل مستمر، همچنین طراحی نظام به صورت جامع، اثر بخشی نشان را در همه صنوف، ارتقاء داد.
وی با اشاره به سهم 17 درصدی بخش بازرگانی در تولید ناخالص داخلی ایران اظهار كرد: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی با توجه به اهمیت بخش بازرگانی سعی كرده تا طرح اعطای نشان کیفیت خدمات (ستاره كیفیت) را به مرحله اجرا و پیاده سازی برساند.
رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با بیان اینكه شالوده اقتصاد هر كشور بخش های خدماتی و تولیدی هستند افزود: توسعه بخش خدمات، یكی از حایز اهمیتترین عوامل موفقیت و رشد سازمانها و دولتها محسوب می شود چراكه شتاب و سرعت رشد این بخش از سایر بخشهای اقتصادی به شدت پیشی گرفته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 70 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان متعلق به بخش خدمات است كه میتواند بعنوان پیشران سایر بخشها قلمداد شود بنابراین توجه به كیفیت خدمات، برای توسعه این بخش بسیار حیاتی است كه در كشورمان نیز باید ساختار مناسبی برای ارزیابی و كنترل كیفیت خدمات به خصوص در بخش اصناف، تعریف شود.