معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد:
احتمال زمانبندی تولید خودرو با استاندارد یورو 4 تا پایان سال
«دلیل تأخیر خودروسازان در اجرای این مصوبه، محدودیت در تأمین و تدارك برخی قطعات خاص با توجه به مسائل ارزی و زمان مربوطه و همچنین محدودیت منابع تأمین قطعه است.»
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد: فرایند دریافت مجوز برای تولید انبوه در مورد برخی خودروها مانند پژو 405، سمند، پژو پارس و تیبا با استاندارد یورو 4 در حال انجام است.
به گزارش ایلنا، «محسن صالحینیا» افزود: در حال حاضر تمام خودروها موفق به دریافت تأییدیه نمونه برای تولید با استاندارد یورو 4 شدهاند و برای برخی خودروها مانند تندر 90، پژو 206، پژو 207 و رانا نیز جهت تولید انبوه با استاندارد یورو 4 مجوز لازم و اجازه شمارهگذاری اخذ شده است.
وی ادامه داد: در مورد برخی خودروها مانند پژو 405، سمند، پژو پارس و تیبا نیز فرایند دریافت مجوز برای تولید انبوه با استاندارد یورو 4 در حال انجام است.
معاون وزیر صنعت با اشاره به مصوبه دولت برای اجبار تولید خودرو با استاندارد یورو 4 از ابتدای تیرماه، گفت: دلیل تأخیر خودروسازان در اجرای این مصوبه، محدودیت در تأمین و تدارك برخی قطعات خاص با توجه به مسائل ارزی و زمان مربوطه و همچنین محدودیت منابع تأمین قطعه است.
وی افزود: در تأمین بسیاری از قطعات مورد استفاده در بخش ECU كه در واقع تنظیم سیستم سوخترسانی خودرو را انجام میدهد و یا قطعات بخش سوخترسانی تا موتور و یا قطعاتی مانند كاتالیست كه برای تأمین آنها به ارز نیاز داریم، با توجه به افزایش نیاز ارزی و محدودیتهای موجود در كشور با مشكل مواجه هستیم.
وی تصریح كرد: در این شرایط، این بحث مطرح شد كه تولید خودرو با استاندارد یورو 4 بر اساس یك جدول زمانبندی آغاز شود و این كار تا پایان سال به اتمام برسد.
صالحینیا توضیح داد: در این راستا به دولت پیشنهاد كردیم كه دریافت تأییدیه نمونه تا ابتدای مهر ماه تكمیل شود و از ابتدای مهر تا پایان سال نیز با برنامهای رو به ارتقا، مجوز تولید انبوه خودروها با استاندارد یورو 4 دریافت شود.
وی افزود: این پیشنهاد در ماههای قبل مورد تأیید قرار نگرفت و در نهایت، كارگروه حمایت از تولید الزام تولید خودرو با استاندارد یورو 4 را از ابتدای تیرماه مصوب كرد در حالی كه همان موقع خودروسازان پیشنهاد اجرای تدریجی این طرح را از ابتدای مهر ماه ارائه كرده بودند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح كرد: در حال حاضر نیز كه فرصت خودروسازان برای تولید خودرو با استاندارد یورو 2 تمام شده است، توزیع سراسری سوخت با استاندارد یورو 4 صورت نگرفته و فقط بحث از توزیع این سوخت در چند كلانشهر و در جایگاههای محدودی مطرح است، در حالی كه طبق مصوبات قبلی، سوخت یورو 4 باید 6 ماه پیش از تولید خودرو با این استاندارد در كشور توزیع سراسری شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به محدودیتهای موجود در تأمین قطعات و همچنین عدم عرضه سراسری سوخت یورو 4، در مورد خودروهایی كه امكان بروز رسانی در فرصت كوتاهی برای آنها فراهم بود، این مسئله اجرایی شد و در مورد سایر خودروها نیز این كار میتواند با تفاهم وزارت صنعت، وزارت نفت و سازمان محیط زیست اجرایی شود.
فرصت خودروسازان از ابتدای مهر تا آخر سال
وی تصریح كرد: پیشنهاد ما در این مورد این است كه خودروهای داخلی از اول مهر ماه به تدریج به استاندارد یورو 4 مجهز شوند كه این مسئله در كارگروه حمایت از تولید به ریاست معاون اول رئیس جمهور مطرح و مصوب شد تا فرصت جدیدی در اختیار خودروسازان قرار گیرد.
صالحینیا افزود: بانك مركزی نیز در زمینه تأمین منابع ارزی و ریالی خودروسازان كمك خواهد كرد.
به گفته وی، در كارگروه حمایت از تولید با حضور معاون اول رئیس جمهور قرار شد پیشنهادی در این مورد تهیه و به كارگروه ارائه شود كه این پیشنهاد حدود سه هفته پیش به كارگروه حمایت از تولید ارائه شد و منتظر ابلاغ آن هستیم.
معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت افزود: طبق مصوبه كارگروه حمایت از تولید، خودروسازان از ابتدای مهر تا پایان سال محصولاتشان را به استاندارد یورو 4 مجهز خواهند كرد كه این مسئله از سوی كارگروه حمایت از تولید ابلاغ خواهد شد.
وی، دلیل تأخیر در ابلاغ این مصوبه را انجام برخی اصلاحات عنوان كرد.
پژو 405 و پژو پارس در حال تجهیز به یورو4
وی تصریح كرد: اجرای استاندارد یورو 4 در مورد برخی خودروها مانند رانا، پژو 206 و تندر 90 انجام شده و در مورد وانت باردو، پژو405، پژو پارس، سمند و سورن نیز در حال انجام است كه به محض تكمیل، مجوز شمارهگذاری این خودروها صادر خواهد شد.
وی افزود: مجوز تأییدیه نمونه برای تمامی این خودروها صادر شده است.