عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی تاكید كرد:
تدوین استاندارد در بخش بازرگانی ضروری است
خیلی از استانداردهای معرفی شده در بخش بازرگانی كشورها تبدیل به استانداردهای بینالمللی شده و هر تاجری كه قصد تجارت بینالمللی داشته باشد باید با آنها آشنا و آنها را رعایت كند.
عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی بر لزوم توجه به تدوین استاندارد در بخش بازرگانی تاكید كرد.
پرویز فتاحی، در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینكه امروز ضرورت حضور فعال در صحنه تجارت جهانی به یك اصل بدیهی مبدل شده است گفت: اگر بر دانشوران و فناوران آشكار شده است كه تجارت راهنمای تولید و برای اقتصاد یك كشور مثل یك موتور رشد عمل میكند اما همین اصل ساده و تا حدودی جاافتاده، فرایند اجرایی و عملیاتی بس مشكلی را طلب میكند و وظایف مهمی را بر عهده مدیران اجرایی اقتصاد و بازرگانی كشورها قرار میدهد.
وی افزود: تجارت در پیچ و تاب جهان امروز تجارت ساده و آزاد زمان گذشته نیست و هر روز بر پیچیدگیهای فرایند آن افزوده میشود. همچنان كه لزوماً حفظ موقعیت كشورها در تجارت و معاملات بینالمللی نیز مشكل و مشكلتر میشود.
فتاحی خاطر نشان كرد: یكی از موضوعاتی كه امروزه در حوزه بازرگانی نقش بسیار مهمی دارد استانداردهایی است كه در این حوزه منتشر و اجرا میشوند. استاندارد نظمی است مبتنی بر نتایج استوار علوم، فنون و تجارب بشری در رشتهای از فعالیتهای عمومی كه به صورت قواعد، مقررات و نظامنامه و به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه، توسعه مفاهیم، تسهیل ارتباطات، صرفهجویی در اقتصاد، حفظ سلامت و گسترش مبادلات بازرگانی داخلی و خارجی به كار میرود.
وی ادامه داد: به طور كلی استاندارد به معنای قانون، قاعده، اصل و ضابطه است و كشورهای مختلف هریك برای خود مجموعهای از استانداردها را درخصوص فرایندهای بازرگانی خود تعریف و بازرگانان و سازمانهای مرتبط را ملزم به رعایت این استانداردها می كنند.
فتاحی تصریح كرد: استانداردها را می توان به دو حوزه خدمات و كالا تقسیمبندی كرد. استانداردهای مربوط به خدمات، استانداردهایی هستند كه مجموعهای از حداقلهای لازم و باید و نبایدهایی كه در یك مجموعه از فرایندها باید رعایت شوند را معرفی میكنند. بخش بازرگانی نیز مجموعه زیادی از فرایندها را با خود بههمراه دارد كه لزوم اجرای صحیح آنها در امر تجارت موفق جایگاه بسیار ویژهای دارند.
وی افزود: خیلی از استانداردهای معرفی شده در بخش بازرگانی كشورها تبدیل به استانداردهای بینالمللی شده و هر تاجری كه قصد تجارت بینالمللی داشته باشد باید با آنها آشنا و آنها را رعایت كند. تدوین و اجرای استانداردهای فوق در یك كشور موجب آشنایی تجار آن كشور با مجموعه استانداردها و همچنین افزایش سطح تجارت كشور به سطح استانداردهای بین المللی خواهد شد.
وی گفت: در صورتیكه بازرگان یك كشور با استانداردهای بینالمللی در حوزه بازرگانی آشنا نباشند و همچنین در داخل كشور با آن استانداردها كار نكرده باشند در امر تجارت خارجی دچار مشكل شده و به سادگی امكان معرفی كالای خود و همچنین معاملات مرتبط را نخواهند داشت. در این حوزه هم استاندرادهای مربوط به كالا حائز اهمیت است و هم استانداردهایی كه در فرایندهای بازرگانی باید رعایت شود.
فتاحی با بیان اینكه استانداردهای موجود در خدمات بازرگانی استانداردهایی هستند كه یك تاجر و یا بازرگان بایستی در هنگام معرفی كالا، ثبت سفارش، فروش، خرید و هرگونه فعالیتی كه در حین تجارت مربوطه صورت میگیرد رعایت كند افزود: ممكن است بازرگانی كالای با كیفیت را با قیمیت مناسب را معرفی كند اما به دلیل عدم رعایت استانداردهای موجود در فرایند بازرگانی، موفق به یك تجارت خوب نشود. در كشور ما نیز، با توجه به لزوم توسعه جایگاه صادرات غیرنفتی كه منجر رشد و توسعه كشور، توجه به تدوین استانداردها در فرایندهای بازرگانی و اجرای آنها در كشور منجر به آمادگی بیشتر بازرگانان برای تجارت خارجی خواهد شد و رشد صادرات غیر نفتی را به همراه خواهد داشت.