خبرگزاری کار ایران

معاون استانداردسازی و آموزش اداره کل استاندارد استان همدان خبر داد:

آغاز ارائه خدمات مشاوره‌ای کارشناسان رسمی استاندارد به واحدهای تولیدی

کد خبر : ۹۲۹۳۳

اولین جلسه هماهنگی و توجیهی کار‌شناسان رسمی استاندارد استان در راستای اجرای شیوه نامه «به کارگیری کار‌شناسان رسمی استاندارد برای ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به واحدهای تولیدی» با حضور معاون استاندارد سازی و آموزش و کار‌شناسان اداره کل استاندارد همدان برگزار شد.

ایلنا: اولین جلسه هماهنگی و توجیهی کار‌شناسان رسمی استاندارد استان در راستای اجرای شیوه نامه «به کارگیری کار‌شناسان رسمی استاندارد برای ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به واحدهای تولیدی» با حضور معاون استاندارد سازی و آموزش و کار‌شناسان اداره کل استاندارد همدان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، معاون استاندارد سازی و آموزش و کار‌شناسان اداره کل استاندارد همدان در ابتدای جلسه اظهار داشت: بر اساس برنامه پنج ساله تدوین و الزام استانداردسازی تولیدات صنعتی، کلیه صنایع داخلی ملزم به استقرار نظام کیفیت، استانداردسازی و دریافت گواهی محصول می‌باشند.

محمد هاشمی افزود: با توجه به ابعاد وسیع این برنامه و منابع بالقوه بیرونی سازمان ملی استاندارد بویژه کار‌شناسان رسمی استاندارد تدوین فرآیند بهره برداری از این منابع امری منطقی و ضروری است و از این رو این شیوه نامه تدوین و به ادارات کل استاندارد استان‌ها ابلاغ شده است.

هاشمی با بیان اینکه از این پس کار‌شناسان رسمی استاندارد برای ارائه خدمات مشاوره‌ای به واحدهای تولیدی به کارگرفته خواهند شد، اظهار داشت: براساس قانون ارتقا کیفی خودرو کلیه محصولاتی که به صورت صنعتی در کشور تولید می‌شوند و همچنین محصولات وارداتی مشمول استاندارد اجباری هستند.

هاشمی افزود: با توجه به تعداد بالای کالاهای مشمول طرح توسعه جامع استاندارد‌ها (طرح تجا) مقرر شده است که در طی یک برنامه پنج ساله برای تمامی این کالا‌ها گواهی کیفیت صادر شود.

وی افزود: به استناد ماده ۹ قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد ایران تولید، توزیع، فروش و تمرکز کالاهای مشمول مقررات استاندارد اجباری از زمان اجرا بدون داشتن علامت استاندارد و پایین‌تر بودن کیفیت استاندارد ممنوع و تخلف محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه مرحله اول این برنامه ۲۹۹ قلم کالا را شامل می‌شود، گفت: از این تعداد کالا ۲۲ قلم در استان تولید می‌شود که در راستای آغاز مرحله اول طرح تجا ۶۶ واحد تولیدی تولید کننده این محصولات در استان شناسایی شده است.

محمد هاشمی با بیان اینکه از توان بخش خصوصی (کار‌شناسان رسمی استاندارد) برای راهنمایی علمی و فنی تولیدکنندگان مشمول اجرای الزامات استانداردسازی و استقرار نظام کیفیت استفاده می‌شود، گفت: پس از آزمونی که در سال ۹۰ برگزار شد ۲۹ نفر مطابق با آیین نامه انتخاب کار‌شناسان استاندارد به عنوان کار‌شناسان رسمی استاندارد انتخاب شدند.

هاشمی با اشاره به اینکه کار‌شناسان رسمی استاندارد جهت ارائه مشاوره مطابق گروه‌های مختلف صنعتی طبقه بندی می‌شوند، گفت: به هر کار‌شناس رسمی حقیقی استاندارد حداکثر ۵ واحد صنعتی برای ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی در راستای دریافت پروانه استاندارد اختصاص داده می‌شود.

وی ادامه داد: برای هر گروه از کار‌شناسان رسمی استاندارد مطابق گروه‌های صنعتی یک نفر از کار‌شناسان اداره کل به عنوان مسئول گروه کار‌شناسی به منظور پایش و راهنمایی کار‌شناسان انتخاب می‌شود و مسئولیت حسن انجام کار کار‌شناسان رسمی به عهده اداره کل استاندارد می‌باشد.

وی اظهار داشت: مشاوره در زمینه نظام کیفیت در واحدهای تولیدی، مشاوره در زمینه آزمایشگاه کنترل کیفیت محصول در واحد تولیدی و مشاوره برای رفع مشکلات پایداری کیفیت در خط تولید، مشاوره در زمینه استانداردهای محصول تولیدی از جمله خدمات کار‌شناس رسمی استاندارد می‌باشد.

محمد هاشمی با اشاره به اهمیت آموزش مدیران کنترل کیفیت که از پرسنل موثر واحدهای تولید در امر کیفیت محسوب می‌شوند، گفت: مشاوره در زمینه آموزشهای مورد نیاز واحدهای تولیدی صنعتی و همچنین مشاوره در زمینه مستندسازی‌های لازم در واحدهای تولیدی صنعتی برای اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد نیز جزء خدمات کار‌شناس رسمی استاندارد می‌باشد.

گفتنی است در پایان جلسه به سوالات کار‌شناسان رسمی استاندارد و همچنین کارکنان اداره کل در خصوص چگونگی همکاری پاسخ داده شد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز