یک فعال صنفی معلمان:
تجربه معلمان در تألیف کتابهای درسی به کارگرفته نمیشود
چکیده: یکی از ایرادات وزارت آموزش و پرورش، نادیده گرفتن تجارب معلمان و صاحب نظران است. در تدوین و تألیف کتابهای درسی نه تنها شرایط قومیتی، مذهبی و جغرافیایی مناطق نادیده گرفته میشود بلکه معلمان نیز در تألیف و تدوین این کتابها هیچ نقشی ندارند.
یک فعال صنفی معلمان از وزارت آموزش و پرورش بدلیل نادیده گرفتن نقش معلمان در تالیف کتابهای درسی انتقاد کرد.
«محمد تقی سبزواری» در این باره به ایلنا گفت: یکی از ایرادات وزارت آموزش و پرورش، نادیده گرفتن تجارب معلمان و صاحب نظران است. در تدوین و تألیف کتابهای درسی نه تنها شرایط قومیتی، مذهبی و جغرافیایی مناطق نادیده گرفته میشود بلکه معلمان نیز در تألیف و تدوین این کتابها هیچ نقشی ندارند.
وی با اشاره به شناخت عاطفی و رفتاری معلمان نسبت به دانش آموزان، ادامه داد: در تألیف کتب درسی باید تیمی متشکل از طراحان و برنامه ریزان آموزشی و درسی، کارشناسان حوزههای روانشناسی، فلسفه، جامعهشناسی و کارشناسان آشنا با شرایط اقتصادی کشور به همراه معلمان مجرب حضور داشته باشند اما در حال حاضر علاوه بر معلمان، تعداد قابل توجهی از این تیم غایب هستند.
این فعال صنفی معلمان تصریح کرد: معلمان با دیدگاههای مختلف، ایرادهایی را به کتابهای تألیفی دارند که برنامه ریزان درسی جوابگوی آنها نیستند مثلا بدلیل عدم حضور معلم مجرب در تیم مولفان، یک روال و ارتباط منطقی بین مطالب درسی وجود ندارد و شاید یکی از دلایل رونق گرفتن کلاسهای خصوصی و فروش کتابهای کمک آموزشی نیز همین باشد چرا که معلمان در بازۀ زمانی مدرسه نمیتوانند مطالب را به خوبی ارائه کنند.
سبزواری افزود: دو ایراد کلی بر تألیف کتابهای درسی وارد است. اول روش تألیف این کتابها و دوم نفرات به کار گرفته شده در تدوین آنهاست.
وی در ادامه بیان کرد: بعضی اوقات از شیوههایی استفاده میشود که بیانگر عدم وجود تیمی کارآمد و متخصص است؛ مثلاً برای نامشروع جلوه دادن نظام اسرائیل نیازی به صحنههای خشونت آمیز نیست و با داستان و بیان وقایع تاریخی و موضع گیری ملتها علیه این دولت، میتوان باطل بودن آن را ثابت کرد و یا در تألیف کتاب قرآن دوره ابتدایی به نظر میرسد نهایت هدف مؤلفان، مرحله اول یادگیری باشد که البته با روش تالیف فعلی، آن هم امکان پذیر نیست چرا که این کتاب بسیار سخت گیرانه تدوین شده و دانش آموزان یادگرفته و یاد نگرفته از آن میگذرند و آموزگاران نیز راهی جز اتمام کتاب ندارند و یا مثلاً ساعات درس آمادگی دفاعی و آمار با حجم مطالب این کتابها هیچ تناسبی ندارد.
به گفته سبزواری، با وجود انبوه جمعیت دانش آموزان، چاپ کتب مختلف در یک موضوع درسی حتی با وجود یک تیم کارشناس مقرون به صرفه است و گروههای آموزشی منطقه و استان باید راهنمای تألیف کتب درسی باشند نه آنکه فقط به عنوان مدرسان دوره ضمن خدمت از آنها استفاده شود.
این فعال صنفی معلمان در پایان اظهار داشت: به جز نادیده گرفتن نقش معلمان در تألیف کتابهای درسی، شفافیت لازم در خصوص ترجمه یا تألیف بودن این کتابها نیز وجود ندارد چرا که بعضی از کتابهای ارائه شده، ترجمه است ولی به اسم تألیف به دانش آموزان و معلمان ارائه میشود.