خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

وضعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی با تعطیلی تهران چه می‌شود؟

وضعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی با تعطیلی تهران چه می‌شود؟
کد خبر : ۹۹۷۴۴۴

مدیر آموزشی دانشگاه تربیت مدرس گفت: موضوع تعطیلی دانشگاه روز شنبه بعد از تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی خواهد شد، اما بحث تعطیلی یا عدم تعطیلی آزمایشگاه‌ها به عهده معاونت پژوهشی است.

«سید مسعود موسوی شفائی» مدیر آموزشی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد وضعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه با توجه به تعطیلات پیش روی استان تهران گفت: قرار است که معاونت پشتیبانی و منابع انسانی با توجه به تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا، در این خصوص برنامه ریزی  داشته باشد. اگر قرار باشد مشاغل سطح دو، سه و چهار از اول آذر ماه در شهرهایی که قرمز هستند از جمله تهران تعطیل شود دانشجویان هم در این رده قرار می‌گیرند و باید ببینیم معاونت پشتیبانی و منابع انسانی از این چه تفسیری خواهد داشت.

موسوی شفائی تاکید کرد: موضوع تعطیلی دانشگاه روز شنبه بعد از تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مشخص خواهد شد اما بحث تعطیلی یا عدم تعطیلی آزمایشگاه‌ها به عهده معاونت پژوهشی است.

وی ادامه داد: به زودی مشخص خواهد شد که آیا منظور این است که دانشجویان به طور کامل حضور نداشته باشند یا فقط نیروهای ستادی در دانشگاه باشند. قاعدتا می‌شود با یک ظرفیت حداقلی که ستاد ایمنی دانشگاه در مورد آزمایشگاه ها تعیین می کند و  با نظر استاد راهنما، مدیر گروه و مدیریت پژوهش های کاربردی ادامه فعالیت ها در دانشگاه و آزمایشگاه صورت بگیرد. از نظر کلاس های آموزشی مشکلی نداریم، زیرا همه کلاس ها بر اساس ساختار مجازی به صورت lms است.

موسوی شفائی بیان کرد: ترم گذشته کلاس‌ها در بستر lms اجرا شد و اکنون و با کیفیت خوبی در حال برگزاری است و فقط کلاس های عملی و آزمایشگاهی باقی می مانند. از طرفی خدمات آموزشی از جمله گواهی های فارغ التحصیلی، دانش آموختگی، دانش نامه ها، تاییدیه ها و استعلام از جاهای مختلف الکترونیکی شده و در حال انجام است. یعنی این دانش نامه ها و گواهی ها با پست به آدرس دانشجویان ارسال می شود و مشکل حضوری نداریم، مگر برای بعضی از دانشجویان که برای مشمولی نظام وظیفه و مواردی از این دست عجله دارند و به ما مراجعه می کنند که در این خصوص ما نیز  با آنها همراهی خواهیم کرد.

مدیر آموزشی دانشگاه تربیت مدرس افزود: ما اکنون به یکی دو روز زمان نیاز داریم تا معاونت پشتیبانی تعیین تکلیف کند که با تعطیلی تهران آیا دانشگاه کامل تعطیل می شود یا خیر. اگر کامل تعطیل شود دیگر بحثی وجود ندارد و اگر حالت نیمه تعطیل باشد حضور یک سوم پرسنل و کارکنان را با نظر مرکز بهداشت و با رعایت پروتکل ها خواهیم داشت. از طرفی با ظرفیتی که تعیین می کنند امور آزمایشگاهی را برای دانشجویان متقاضی اجرا می‌کنیم. 

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما تعطیلی  دو هفته ای و کامل تهران چه آسیبی به پژوهش هایی که متکی به زمان هستند وارد خواهد کرد؟ و چطور این بازه زمانی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی جبران خواهد شد؟ گفت: در حال حاضر ما یک تقویم منعطف داریم و دانشگاه را با این شرایط سازگار کردیم و دانشجویان که از اواخر شهریور ماه و  اوایل مهر ماه بر اساس تقویم آموزشی پیش رفتند و به شکل منظم در کلاس‌ها حضور داشتند.

 او افزود: ممکن است به علت ضعف برخی از زیرساخت های اینترنتی که بیشتر شان مربوط به بیرون دانشگاه است مشکلاتی وجود داشته باشد، ولی ما برای دانشجویان ارشد و دکتری که از قبل در دانشگاه بودند مشکلی نداریم. دانشجویان نو ورود ارشد و دکترا را هم پذیرش کردیم و کلاس هایشان شروع شده است.

مدیر آموزشی دانشگاه تربیت مدرس  با بیان اینکه تمام مراحل ثبت نام به شکل مجازی صورت گرفته است، گفت: تمام فرایند ثبت نام در سال تحصیلی جدید الکترونیکی شد و به هیچ عنوان دانشجو نیازی به این نداشت که در دانشگاه حضور پیدا کند. در دانشگاه ما پذیرش حدود 2500 دانشجوی کارشناسی ارشد و بیش از 600 نفر دانشجوی دکتری تماما به صورت مجازی انجام شد.

موسوی خاطرنشان کرد: ما دیگر خودمان را با این چارچوب سازگار کرده‌ایم، چه در خدمات آموزشی و چه در برگزاری کلاس‌ها. بنابراین با دو هفته تعطیلی وقفه یا مشکل اساسی برایمان به وجود نمی آید. ولی در بخش پژوهش و آزمایشگاه دانشجویانی که در مرحله نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکترا هستند به آزمایش و آزمایشگاه نیاز دارند یا بعضی از رشته های ما در دانشکده کشاورزی، دانشکده منابع طبیعی و دانشکده مهندسی که دروس عملی دارند، ممکن است با مشکل مواجه خواهند شد.

مدیر آموزشی دانشگاه تربیت مدرس گفت: تا به امروز سعی شده با اعلام سطح‌بندی‌ها از سوی معاونت پژوهشی و کمیته ایمنی دانشگاه و همچنین مطابق با دستورالعمل های ستاد ملی مبارزه با کرونا، سطح خطر و مشکلات در دانشگاه به صورت هفتگی ارزیابی شود که این روند مشخص می کند در هر هفته ما به چه شکلی فعالیتمان را ادامه دهیم. البته این برنامه ها  فشار مدیریتی زیادی به همکاران وارد می کند زیرا دائما برنامه ها در حال تغییر است ولی تاکنون چراغ پژوهش خاموش نشده و کارها در حال انجام است اما دو هفته تعطیلی باعث می شود در کار پژوهشی وقفه ای ایجاد شود. 

وی در پاسخ به این سوال که آماری از تعداد دانشجویان شهرستانی که نتوانستند به سامانه آموزشی دانشگاه وارد شوند، دارید؟ گفت: فکر می کنم این آمار اندک باشد. اداره یادگیری الکترونیکی ما یعنی معاونت آموزشی هماهنگی بسیار خوبی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام دادند و لینک هایی را که دانشگاه ما، از آن طریق آموزش الکترونیکی را انجام می‌دهد در سامانه وزارت ارتباطات ثبت کرده است، از این رو دانشجویان ما به خاطر ورود به کلاس مجازی و الکترونیکی نباید بابت این ترافیک هزینه بپردازد.

موسوی گفت: ولی مشکل دسترسی به اینترنت ممکن است در برخی نقاط وجود داشته باشد به همین خاطر به اساتید دو دستورالعمل داده شد، یکی اینکه نماینده کلاس آن را ضبط کرده و فایل صوتی‌اش را به طرق مختلف برای دانشجویان ارسال می‌کند، دوم اینکه استاد موظف است محتوای درس را در هر جلسه در  قالب یک بسته ای برای دانشجویی که به سامانه متصل نشده ارسال کند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال من یک دانشجو دارم که در روستا زندگی می‌کند و دسترسی برایش مشکل است، اما مطالب را به این دو شیوه که گفتم به او می‌رسانیم و فایل‌های صوتی کلاس را در اختیارش می‌گذاریم و این وظیفه اساتید است.

مدیر آموزشی دانشگاه تربیت گفت: کرونا باعث شد برخی از ظرفیت‌ها را که فعال نکرده بودیم، فعال و آموزش ترکیبی را شروع کنیم. آموزش الکترونیکی 10 سال است که در کشور وجود دارد و در برخی از دانشگاه‌ها دوره‌های دکترا به صورت الکترونیکی است. مسلما رشته به رشته متفاوت است و بعضی از رشته ها که به جنبه عملی خیلی متکی هستند ممکن است قدری با افت و یا آسیب مواجه شوند و راه حلی که ما پیدا کردیم این بود که در دو مقطع که کرونا قدری کاهش یافت با رعایت پروتکل های بهداشتی در مقطع کوتاهی برای دو یا سه هفته دروس عملی را به صورت ضربتی برای آن رشته ها و دانشجویان برگزار کردیم که در تیر ماه بود.

مدیر آموزشی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه بسیار از اساتید با آموزش الکترونیکی آشنا نبوده‎اند، گفت: تقریبا 90 درصد اساتید ما با ابزارهای آموزش ترکیبی، lms چگونگی تولید محتوای درسی مجازی و اداره کلاس آشنا نبودند، اما اکنون این ظرفیت ایجاد شده و آنها آشنایی لازم را کسب کردند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز