معاون وزارت آموزش و پروش مطرح کرد:
اهمیت مطالعه کتابهای غیررسمی برای دانش آموزان
مراسم رونمایی از پوستر پنجمین دوره جشنواره «دانایی توانایی» با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پروش، علی رمضانی مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش و عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در محل کانون فرهنگی و ترییتی شهید مفتح برگزار شد.
به گزارش ایلنا، علیرضا کاظمی در این مراسم گفت: خوشحالم با وجود شرایط خاص و محدودیتهای ناشی از کرونا اما آموزش و پرورش سربلند و پر افتخار فعال است. فرصتهای جدیدی در این حوزه ایجاد شده مانند جشنواره دانایی توانایی که برای دانش آموزان فرصت خوب کتابخوانی ایجاد کرده است.
معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش افزود: زیربناییترین فعالیت پرورشی همین جشنواره است زیرا نقشی که این در شکوفایی استعدادها دارد مانند نقش ورزش دومیدانی در ورزشهای قهرمانی است.
وی افزود: دریاچه ورود به اقیانوس علم و مهارتها و بهترین سرگرمی ها، کتاب و کتاب خوانی است. امروز چهارمین سال از سن جشنواره میگذرد و البته هنوز با مطلوبیت ما فاصله دارد و وقتی به سرانه مطالعه نگاه میکنیم و مشارکت دانش آموزان در حوزه کتاب غیر درسی بنظرم بیش از اینها باید تلاش کرد و امروز ۵۰۰هزار دانش آموز شرکت کردند و امیدوارم با برنامه ریزی این تعداد بیشتر شود و روزی برسد که هر دانش آموزی یک کتاب درسی مطالعه کند.
کاظمی با اشاره به اینکه این جشنواره باید چند کار اساسی انجام دهد، گفت: ما در ابتدای راه هستیم و مشارکت و مشورت متخصصترین افراد کمک زیادی میکند. درواقع این جشنواره باید چند کار اساسی مدنظر داشته باشد. یکی رویکرد عدالت بخشی است و باید دانش آموزی که دسترسی به کتاب و مهارت ندارد، کاری انجام دهد. دوم، مهارت نقد و مطالعه کتاب توسط دانش آموز باید کسب شود و یک گام برای دانش آموزان محروم برداریم تا ادعا کنیم کار مهمی انجام شده است.
وی افزود: همچنین سطحبندی فعالیتها مهم است و مشخص شود دانش آموز مثلا در سطح مدرسه نیاز به قرائت کتاب دارد و هرچه بالاتر بیاید نقد کتاب را یاد بگیرد. همچنین باید به گونهای برنامه ریزی شود که فرایند خدمترسانی به موضوع کتاب در طول سال، جاری باشد. یک برنامه ارائه مطالب تخصصی در این حوزه برای دانش آموزان ایجاد شود و به گونهای برنامه ریزی شود که تمام دانش آموزان بهره ببرند.
کاظمی با اشاره به مشارکت سایر نهادها گفت: نیازمند همکاری بین بخشی هستیم و سهمی که ما در کتابخوانی داریم باید با کمک معاونان پرورشی انجام شود. در شرایط فعلی ۱۱۶میلیون کتاب در مدارس داریم و ۶۰هزار مدرسه ما کتابخانه دارد و نیاز به بازنگری در ساختار و محتوای کتابها وجود دارد باید دسترسی برای دانش آموزان ایجاد کنیم. درواقع تجهیز کتابخانههای مدارس و دسترسی به کتابها در فضای مجازی طراحی شود.
در پایان این مراسم از پوستر پنجمین دوره جشنواره «دانایی توانایی» رونمایی شد.