وزیر آموزشوپرورش در حاشیه برنامه گفتگوی هفته؛
لایحه رتبهبندی فرهنگیان با قید فوریت در دستور کمیسیون اجتماعی دولت قرار دارد
وزیر آموزشوپرورش در حاشیه برنامه گفتگوی هفته و در جمع خبرنگاران گفت: لایحه رتبهبندی با قید فوریت در دستور کمیسیون اجتماعی دولت قرار دارد تا پس از تصویب به مجلس ارائه شود.
به گزارش ایلنا، محسن حاجی میرزایی در حاشیه برنامه گفتگوی هفته در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور بیش از ۷۰۰ نفر از مدیران آموزشوپرورش در برنامه گفتگوی هفته اظهار کرد: معتقدیم مسائل زمانی حلوفصل میشود که اجماعی مشترکی از آن حاصل شود بنابراین در این برنامه که هر هفته برگزار میشود با حضور مسئولین مربوطه راجع به موضوعات مختلف بحث میشود.
وی بر تعاملات بیشتر با دستگاههای مختلف تأکید و عنوان کرد: امسال برای آموزش و پرورش سال بسیار دشواری بود و معلمان مسئولیت بسیار سنگینی را بر عهده دارند بنابراین مسیر تازهای را معلمان میپیمایند که فراز و نشیب زیادی دارند من از تلاشهای همه همکاران تشکر میکنم و به آنها اطمینان میدهم که برای ایجاد موقعیت مناسبتری برای آنها تلاش میکنیم.
حاجی میرزایی از تهیه و ارسال پیشنویس لایحه رتبهبندی به دولت خبر داد و تصریح کرد: این لایحه با قید فوریت در دستور کار کمیسیون اجتماعی دولت قرار دارد بنابراین پس از طی مراحل تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه میشود.
وی افزود: هدف از لایحه رتبهبندی این است که معلمان بر اساس صلاحیتها و تخصصهای حرفهای رتبهبندی شوند و دریافتی معلمان متناسب با رتبههایی که دارند متفاوت باشد. البته تمام تلاش ما این است که معلمان از شرایط معیشتی مناسبتری برخوردار شوند.
وزیر آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: ازآنجاکه ما با خانوادهها مرتبط هستیم، خانوادهها شاهد این هستند که معلمان در این دوران کار ویژهای انجام میدهند و انتقال آموزش به دانش آموزان در این شرایط کار بسیار دشواری است و تلاش میکنیم این شرایط را برای آنها تسهیل کنیم و در دریافتیهایشان نیز بهبود حاصل کنیم.
وی در خصوص موضوع رتبهبندی گفت: هرچند نظام رتبهبندی اجراشده اما در بحث دریافتیها قبلاً از فصل ۱۰ استفاده شده بود و سایر کارمندان دولت نیز از این فصل استفاده کردند و در اسفندماه همه کارکنان دولت بهصورت یکسان از آن استفاده کردند عملاً اثر رتبهبندی خنثی شد و ما تلاش میکنیم که در لایحه جدید موقعیت مناسبتری را برای معلمان فراهم کنیم.
عضو کابینه تدبیر و امید در پاسخ به سؤالی در خصوص شبکه شاد، اظهار کرد: ما با یک پدیده غیرمنتظرهای روبهرو شدیم باید سریعاً کاری انجام میدادیم شاد یک مولود ششماهه است با توجه به تلاشهایی که در شش ماه انجامشده، این شبکه به بزرگترین بستر ارائه خدمات مبتنی بر اینترنت در کشور تبدیل شده است. این حجم از کاربران نیازمند زیرساختهای قویتری است؛ بنابراین هم وزارت ارتباطات برای تقویت و توسعه زیرساختها پیگیر است و هم ما پیگیر این موضوع هستیم وکاربران نیز میدانند که مشکلات این شبکه روزبهروز کمتر میشود.
وزیر آموزشوپرورش اضافه کرد: هرکسی از شبکه شاد استفاده کند قطعاً اینترنتش رایگان است و اگر کسی بابت اینترنت شاد پولی پرداخت کند با توجه به شمارهای که وزارت ارتباطات اعلام کرده است بلافاصله رسیدگی میشود و اگر هزینهای پرداخت شده باشد، بازگشت داده میشود.
از سال تحصیلی آینده صفحات کتابهای درسی به بارکد مجهز میشوند
حاجی میرزایی تصریح کرد: وقتی وارد زیستبوم جدید شدیم ظرفیتهای ویژهای ایجاد شد یکی از این ظرفیتها بارکد هست که روی هر یک از صفحات کتابهای درسی یک کد قرار میگیرد و با قرار گرفتن گوشی روی آن کد کاربران میتوانند از ارزشافزوده بیشتری بهرهمند شوند، فیلمهای مناسب تکمیلی را برای آن محتوا دریافت کنند این موضوع بهصورت آزمایشی و برچسب در برخی مناطق در حال انجام است البته سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اطمینان داده است که همه کتابها را تا پایان سال به سیستم بارکد مجهز کند.
وی اضافه کرد: هرچند این موضوع از طریق برچسب انجام میشود اما سال آینده در درون خود کتاب قرار میگیرد.
وزیر آموزشوپرورش در پاسخ به سؤالی در خصوص تغییر کتب درسی گفت: تغییر کتابهای درسی کار پیچیدهای است و اگر دقت کافی در این خصوص صورت نگیرد ممکن است خطاهایی اتفاق بیفتد که دارای آثار گستردهای باشد چنانکه بعضاً شاهد این موضوع بودهایم.
وزیر آموزشوپرورش در پایان گفت: وقتی با این تغییرات مواجه شدیم آییننامهای را تدوین و ابلاغ کردیم که اولا فرایند تغییر کتابهای درسی را کاملاً نظاممند کردیم و دوم تغییراتی در دو سال اخیر صورت گرفته بود که بهتدریج در جریانش قرار گرفتیم بنابراین گروهی را معین کردیم که همه تغییرات دو سال اخیر را بررسی کنند تا اگر اشکالاتی در آن است اصلاح شود.