معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم خبر داد:
فعالیت ۴۰ مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی در دانشگاههای کشور
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در چهاردهمین نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاهها، پژوهشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور اعلام کرد: سالانه حدود ۷۷ طرح مهارتافزایی برای دانشجویان در دانشگاههای کشور برگزار میشود که لازم است این دورهها گسترش یابند و همچنین میزان کیفیت و اثرگذاری این دورهها نظارت و ارزیابی شده و نتایج آن در اختیار دانشگاهها قرار گیرد.
به گزارش ایلنا، در این نشست که ظهر امروز (سهشنبه) به صورت مجازی و در سالن جلسات دفتر ارتباط با جامعه و صنعت این وزارت برگزار شد، غلامحسین رحیمی، با بیان اینکه در ستاد وزارت علوم، طرح ارتباط دانشگاه و صنعت با جدیت پیگیری میشود، اظهار داشت: در این خصوص یک شورای مرکزی تشکیل شده و تمام موارد این طرح توسط مقام عالی وزارت، معاون پژوهش و فناوری و دفتر ارتباط با جامعه و صنعت با دقت رصد و پیگیری میشود.
وی با بیان اینکه حوزه ارتباط با صنعت از نظر زمانی نامحدود بوده و همواره رو به گسترش است و از نظر کمی و کیفی باید همیشه فعال باشد، تصریح کرد: هماکنون مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی در ۴۰ دانشگاه کشور فعال بوده و با توجه به فعالیت ۱۲۰ دانشگاه دولتی وابسته به وزارت علوم و همچنین دانشگاههای فنی و حرفهای، پیام نور، جامع علمی کاربردی و آزاد اسلامی در سطح کشور، این دانشگاهها نیز باید مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی را ایجاد کنند.
رحیمی با تاکید بر لزوم شناسایی نیازهای استانها از سوی دانشگاهها گفت: طرح آمایش استانها که از سوی سازمان برنامه و بودجه اجرا شده، تمام ظرفیتهای هر استان را مشخص کرده و دانشگاهها باید با استفاده از این اطلاعات و همکاری با مجموعه سازمانهای استانی در حل مسائل و نیازهای استان خود فعالیت کنند؛ البته برنامه علم و فناوری استانی هم برای ۱۰ استان در دبیرخانه شورای عتف آماده شده که دانشگاهها میتوانند از اطلاعات این طرح نیز در جهت همکاریهای مشترک در راستای حل مسائل منطقه خود استفاده کنند.
معاون پژوهش وفناوری وزارت علوم با اعلام انجام حدود ۸۴۰۰ قراردادهمکاری مشترک دانشگاهها و پژوهشگاهها با سازمانهای دیگر افزود: تعداد این قراردادها باید افزایش یابد و اثربخشی آنها در حل مسائل جامعه و صنعت ارزیابی شود و بهتر است که این قراردادها در گروههای مختلف علمی همچون کشاورزی، علوم انسانی، فنی و مهندسی، هنر و سایر گروهها به صورت متوازن تقسیم شود.
وی با اعلام پیگیری معافیت مالیاتی طرحهای پژوهشی دانشگاهها از سوی وزارت علوم گفت: در آئیننامه ارتقای اعضای هیئت علمی، انجام طرحهای تحقیقاتی و امتیاز آن برای ارتقا مشخص شده است. در آئین نامه جدید نیز مواردی تعیین شده که خود دانشگاهها بتوانند امتیازاتی برای ارتقای اساتید تعیین کنند.
رحیمی با تاکید بر گسترش همکاری دانشگاهها و دانشکدههای کشاورزی با بخش خصوصی کشاورزی و انجام پروژههای عظیم تحقیقات کشاورزی توسط این مراکز دانشگاهی، اظهار داشت: عمده همکاری دانشگاههای کشاورزی با مراکز تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی است و با توجه به فعالیت عمده بخش خصوصی در زمینه کشاورزی در مناطق مختلف کشور، همکاریهای مشترک مراکز کشاورزی دانشگاهی با بخش خصوصی ضروری به نظر میرسد.
وی خاطر نشان کرد: به طور مثال ۷۰ درصد زعفران کشور در تربت حیدریه تولید میشود و یا ۷۰ درصد گوجه فرنگی در اسدآباد همدان و ۶۰ درصد چغندر قند کشور در نهاوند تولید میشود. انتظار این است که دانشگاهها و پژوهشگاههای این مناطق فعالیت بیشتری داشته باشند و بیشترین و بزرگترین قراردادها با بخش خصوصی کشاورزی از طرف مراکز دانشگاهی و پژوهشی منعقد شود.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه شالوده ارتباط صنعت و دانشگاه در داخل دانشگاههاست، افزود: اخیراً در جلسهای با حضور معاون آموزشی وزارت علوم مقرر شد در پذیرش دانشجو و اختصاص دانشجو به اساتید به بخش ارتباط با صنعت توجه بیشتری شود و در این راستا ظرفیت کل دانشگاهها نیز درخصوص ارتباط با صنعت مدنظر باشد که کلیات آئیننامه آن هم به تصویب رسید.