خبرگزاری کار ایران

غلامی مطرح کرد:

تشکیل شبکه علمی بین دانشگاهی، اولین گام در اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی

تشکیل شبکه علمی بین دانشگاهی، اولین گام در اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی
کد خبر : ۹۹۲۷۴۴

منصورغلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پنجاه و چهارمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اعلام کرد: اولین گام در اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی، تشکیل شبکه علمی بین دانشگاهی در سطح استان، منطقه و در سطح ملی است.

به گزارش ایلنا، در این اجلاس که صبح امروز (یکشنبه) به صورت مجازی و با میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، غلامی با بیان اینکه یکی از مزایای دوران کرونا، برگزاری نشست‌ها با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی است که امکان برگزاری نشست‌ها را در فواصل کم و با صرفه‌جویی در هزینه‌ها فراهم کرده است، اظهار داشت: آموزش عالی کشور در دوران کرونا مشکلاتی داشته و اساتید و دانشجویان را از حضور در دانشگاه‌ها و استفاده از آموزش حضوری باز داشته، ولی با این حال همه دانشگاهیان در زمینه ارائه آموزش مجازی با کیفیت بهتر تمام تلاش خود را به کار برده‌اند.

وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه‌ها در حوزه آموزش مجازی با توجه به عدم سابقه و عدم آمادگی، توفیقات خوبی در ترم گذشته و ترم جاری به دست آورده‌اند، افزود: باید سعی شود این توفیقات به بهترین نحو توسعه یابد و برنامه‌ریزی شود تا زیر ساخت‌های آموزش مجازی در دانشگاه‌ها توسعه یابد و تداوم استفاده از این برنامه‌ها در آینده پیش‌بینی شود.

وی افزود: دانشگاهیان آموزش مجازی را به عنوان یک دستاورد ارزشمند حتی پس از دوران کرونا به عنوان یک برنامه هدفمند و ضروری اولویت دهند و مسئولان دانشگاهی در این خصوص با حوزه آموزش، همکاری لازم را انجام دهند.

وزیر علوم با بیان اینکه در سطح ملی هم بحث پشتیبانی از آموزش مجازی مطرح است، گفت: امیدواریم در هفته‌های آینده این مساله به انجام برسد و پشتیبانی ملی نیز برای امنیت و تبادل بهتر اطلاعات در آموزش دانشجویان از این بخش به عمل آید. البته در این راستا دانشگاه‌ها نیز باید نرم‌افزارهای خود را ارتقاء داده و از نرم‌افزارهایی استفاده کنند که قابلیت‌های بیشتری داشته باشند.

وی افزود: علاوه بر اینکه لازم است از مزایا و توفیقات ارائه آموزش‌های مجازی گفته شود و از اساتید و مدیرانی که علی رغم عدم آمادگی، به خوبی توانستند به نحو مطلوب ارائه خدمت دهند، باید دقت کنیم تا کیفیت ارائه آموزش‌های مجازی را ارتقاء بخشیم.

وزیر علوم با بیان اینکه نظارت بر ارائه کیفی دروس و سرفصل‌ها باید به صورت دقیق و منظم انجام گیرد، اظهار داشت: روسا و مسئولان دانشگاه‌های کوچک و جوان که امکان دارد در این زمینه به دلایل مختلف شرایط مطلوبی برایشان فراهم نشده باشد، باید دقت کنند دانشجویان این مراکز از کیفیت لازم در ارائه دروس به صورت مجازی برخوردار باشند.

غلامی افزود: در این راستا ارائه گزارشات کاستی‌ها و نواقص این حوزه هم به مدیریت دانشگاه‌ها کمک خواهد کرد تا امور را بهتر سنجیده و در رفع نواقص بکوشند. همچنین این‌گونه نشست‌ها نیز با به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها و همفکری‌ها در این زمینه می‌تواند مثمر ثمر باشد.

غلامی درخصوص اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی گفت: این طرح مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و در سال ۱۳۹۴ تصویب و در اوایل سال ۱۳۹۵ ابلاغ شد و از همان زمان دانشگاه‌ها و مناطق ده‌گانه آموزش عالی اقدام به ساماندهی کردند.

وزیر علوم با بیان اینکه در دو سال گذشته روند انجام این طرح در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و تایید شد و هم‌اکنون لازم الاجراست، افزود: البته اجرایی شدن این طرح، همکاری نزدیک و هماهنگی کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را می‌طلبد و انتظار این است که همه مدیران و مسئولان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از اجرای این طرح پشتیبانی و در تحقق آن همکاری کنند.

غلامی با بیان اینکه اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی به نفع آموزش عالی کشور است، گفت: در این طرح در مرحله اول، تشکیل شبکه علمی بین دانشگاهی در سطح استان، منطقه و در سطح ملی را در نظر داریم، یعنی مراکز آموزش عالی به شکلی معقول و منطقی با یکدیگر در ارتباط باشند تا هم‌افزایی مطلوبی ایجاد شود و دانشگاه‌ها بتوانند به بهترین وجه از امکانات یکدیگر استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: این شبکه بخشی از اختیارات خاص مدیریت‌ها را در سطح شبکه به اشتراک می‌گذارد به طور مثال، در حوزه توسعه کمی، به صورت مشترک تصمیم‌گیری می‌شود و در این راستا در برخی موارد، اتصال و ارتباط بین دانشگاه‌های کوچک با دانشگاه‌های بزرگ و قدیمی، به نفع دانشگاه‌های کوچک و جوان خواهد بود.

وزیر علوم با بیان اینکه در حال حاضر نیازی به توسعه کمی در آموزش عالی نداریم، گفت: در شبکه علمی، بحث کیفیت را می‌توانیم ارتقاء دهیم. وقتی قرار است از ظرفیت‌ها و امکانات یکدیگر در سطح دانشگاه‌ها استفاده کنیم، این ظرفیت‌ها می‌توانند مبتنی بر توانمندی‌های مشترک به سمت ارتقای کیفیت سوق داده شوند.

غلامی با بیان اینکه ماموریت گرایی نیز از نکات مهم و مطرح در طرح ساماندهی آموزش عالی است، تصریح کرد: در این راستا همه دانشگاه‌ها طرح راهبردی مصوب دارند که البته با توجه به گذشت چند سال از تصویب آن، لازم است این طرح‌ها بازنگری شوند و در شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا، در ساماندهی آموزش عالی و ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها لازم است اصلاحاتی صورت گیرد و طرح‌های راهبردی دانشگاه‌ها با توجه به فضای جدید ارائه شود.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های فناوری، افق‌های جدیدی در جهان مطرح شده و حضور محققان کشورمان در سطح بین‌المللی نشان می‌دهد که جایگاه ما در جهان تثبیت شده است، گفت: البته این بدان معنا نیست که این روند با سرعت یکنواخت پیش خواهد رفت و اگر برنامه‌ریزی دقیقی در این خصوص نداشته باشیم، امکان دارد از این قافله عقب بمانیم.

غلامی بیان کرد: در شرایط فعلی می‌توانیم از ظرفیت آموزش مجازی کشور برای پذیرش دانشجویان غیر ایرانی استفاده کنیم که افزایش کیفیت و ارائه امکانات بیشتر از طریق ارتباطات بین دانشگاه‌ها می‌تواند این ظرفیت را افزایش دهد.

غلامی در ادامه گفت: در این راستا در حوزه پذیرش دانشجویان خارجی، به غیر از فضای مجازی، در آینده در فضای حضوری نیز باید برنامه‌ریزی جدی برای جذب این دانشجویان داشته باشیم و می‌توانیم ظرفیت خالی دانشگاه‌های‌مان را با پذیرش دانشجویان غیر ایرانی پر کنیم.

وزیر علوم با بیان اینکه هم اکنون همه مدیران و کارشناسان کشور از دانش آموختگان دانشگاه‌های کشور هستند، افزود: در حوزه تحقیقات هم اکنون جایگاه ۱۵ جهان را داریم که نشان‌دهنده عملکرد مناسب این بخش است. عملکرد حوزه فناوری در ۱۵ سال گذشته نیز نشان دهنده حاصل کاربست یافته‌های علم و فناوری و تبدیل علم به ثروت است و فعالیت مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان نیز حاصل کار تربیت نیروهای ماهر، توانمند و دانش پژوه می‌باشد که عملکردشان قابل ارائه در سطح ملی و بین‌المللی است.

وزیر علوم در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد با همفکری‌هایی که صورت می‌گیرد بتوانیم در تحقق اهداف برای تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند توفیق یابیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز