خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

چگونگی برخورد با تخلف نصب قطعات اجاره‌ای برای اخذ معاینه فنی/ مردودی بیش از ۱۰۴ هزار خودرو به علت انتشار بیش از حد گازهای خروجی

چگونگی برخورد با تخلف نصب قطعات اجاره‌ای برای اخذ معاینه فنی/ مردودی بیش از ۱۰۴ هزار خودرو به علت انتشار بیش از حد گازهای خروجی
کد خبر : ۹۷۹۵۳۲

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران از مردودی بیش از ۱۰۴ هزار خودرو به علت انتشار بیش از حد گازهای خروجی خبر داد.

«حسین مقدم» مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره برنامه‌های ستاد معاینه فنی با توجه به شروع آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال گفت: براساس آیین نامه دولت کارگروه استانی معاینه فنی خودرو، وظیفه نظارت بر عملکرد ستادهای معاینه فنی در استان را بر عهده داشته که با عنایت به افزایش آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال در شهر تهران و اهمیت صحت و دقت عملکرد مراکز معاینه فنی در کنترل و ارزیابی خودروها استاندار تهران به کارگروه استانی معاینه فنی تاکیدات ویژه‌ای کرد تا نظارت‌ها بر عملکرد این مراکز توسط ستادهای معاینه فنی بیشتر شود، چرا که نتیجه این نظارت بر تولید و انتشار آلایندگی در کلانشهر تهران اثر دارد. 

مقدم درباره وضعیت معاینه فنی خودروهای تهران در ۶ ماهه نخست سال جاری گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری ۶۲۳ هزار و ۵۱ برای بار اول به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که با توجه به رد شدن برخی خودروها و مراجعه برای بار دوم، ۸۶۹ هزار مراجعه به مراکز معاینه فنی صورت گرفته است. 

مردود شدن بیش از ۱۰۴ هزار خودرو به علت انتشار بیش از حد گازهای خروجی

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران افزود: از ۶۲۳ هزار خودرویی که به مراکز ما مراجعه کردند، ۱۰۴ هزار و ۹۸۱ خودرو، معادل ۱۷ درصد به علت انتشار بیش از حد گازهای خروجی مردود شدند. ۸۵ هزار و ۱۹۶ دستگاه خودروی سبک، معادل ۱۴ درصد، تنها به دلیل نقص در ترمز در مراکز معاینه فنی مردود شدند. در زمینه بررسی سیستم تعلیق خودرو ۵ درصد و هم راستایی محور ۱۱ درصد مردود شدند. 

او در پاسخ به این سوال که این اعداد در مقایسه با سال گذشته چه تغییری داشتند؟ گفت: تقریبا تغییری نداشتند و نمی‌توانیم بگوییم کیفیت خودروها بدتر و یا بهتر شده است. سال گذشته نیز در همین رنج بوده است و تغییرات نقص فنی این خودروها  از سال گذشته تاکنون قابل قضاوت نیست.

مقدم اظهار داشت: از بین رفتن نقص این تعداد خودرو بخش قابل توجهی از آلودگی هوا را کاهش می‌دهد و شناسایی آنها اقدام مهمی است که منجر به اصلاح و از بین رفتن خطر آلایندگی آنها می‌شود. در ۶ ماهه اول سال این تعداد خودروی آلوده شناسایی شدند که اصلاحات را انجام و معاینه فنی را دریافت کردند.

 ۴۰ درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می کنند، مردود می شوند

او ادامه داد: ۴۰ درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند، مردود می‌شوند که از این میان ۹۶ درصد پس از اصلاح و رفع ایراد می‌توانند معاینه فنی خود را دریافت کنند و ۴ درصد دیگر نمی‌توانند معاینه بگیرند. 

مدیرعامل ستاد معاینه فنی در پاسخ به این سوال که برخی خودورها برای اخذ معاینه فنی کاتالیست نصب می‌کنند، اظهار داشت: کاهش آلودگی هوا نیازمند مشارکت و همراهی همه شهروندان است بدون تردید همه ما نسبت به سلامتی خود، خانواده و سایر شهروندان دارای یک مسئولیت اجتماعی هستیم و رویکرد ما باید به نحوی باشد که حداقل از یک خودرو با آلایندگی کم و ایمن استفاده کنیم. پرواضح است این مسئله زمانی تحقق می‌یابد که در تکریم به قانون، انجام به موقع معاینه فنی دوره‌ای، نگهداشت صحیح خودرو و استفاده از لوازم یدکی استاندارد کوشا باشیم. وظیفه ما به عنوان معاینه فنی این است که شرایط کنونی خودرو را در مراکز معاینه فنی مورد ارزیابی قرار دهیم و اینکه خودرویی قطعه را از کجا دریافت می‌کند در حیطه مسئولیت ما نیست. مرکز معاینه فنی وظیفه و اجازه این را ندارد که بپرسد قطعات خودور کجا بسته شده است و چگونگی تعمیر خودرو به صاحب آن بستگی دارد. 

برخورد با کاتالیست‌های اجاره‌ای نیازمند ورود اصناف و اتحادیه‌ها است

مقدم در پاسخ به این سوال که ابزاری برای بررسی اجاره‌ای بودن قطعات خودور وجود دارد یا خیر؟ گفت: ابزاری وجود ندارد و تشخیص آن در مراکز معاینه فنی امکان پذیر نیست. هیچ مرجعی نمی‌تواند بگوید برای تعمیر ماشین از چه قطعه ای استفاده کرده‌اید، اما واحدهای تعمیرگاهی زیر نظر ستاد معاینه فنی در صورتی که چنین اقدامی را انجام دهند، از آنجایی که این موضوع خط قرمز ماست، غیرفعال خواهند شد. 

مقدم افزود: بعلاوه تعمیرگاه‌هایی که در این حوزه شناسایی کنیم، قطعا به اتحادیه معرفی می‌کنیم و اتحادیه و صنوف باید به آن رسیدگی کنند. اتحادیه و صنوف تعمیرگاه‌ها و لوازم یدکی‌ها باید به این صورت ورود کنند که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است و باید اتحادیه‌ها نسبت به این قضیه در صورت وقوع، جدی‌تر برخورد کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز