خبرگزاری کار ایران

دبیرکل شورای عالی آموزش و پر‌ورش:

اهمیت مدرسه با ظهور رقبا نباید تضعیف شود/ توضیح درباره ساماندهی مهدکودک‌ها

اهمیت مدرسه با ظهور رقبا نباید تضعیف شود/ توضیح درباره ساماندهی مهدکودک‌ها
کد خبر : ۹۷۵۱۱۴

دبیرکل شورای عالی آموزش و پر‌ورش گفت: ارزان‌ترین، عقلانی‌تر و درست‌ترین راه برای بهبود وضعیت یک جامعه روی آوردن به مدرسه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری محمود امانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پر‌ورش صبح امروز در ساختمان شهید علاقمندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

امانی در این نشست اظهار داشت: آموزش و پرورش امروز نه به عنوان یک نیاز فرهنگی کلان بلکه به عنوان نیاز عینی جوامع بشری مطرح است. تمام دنیا به این جمله رسیده که همه شاخص‌های جامعه به آموزش بر‌می‌گردد‌. ارزان‌ترین، عقلانی‌تر و درست‌ترین راه برای بهبود وضعیت یک جامعه روی آوردن به مدرسه است. مدرسه محور همه کارهاست.

دبیرکل محترم شورای عالی آموزش و پر‌ورش با بیان اینکه اهمیت مدرسه با ظهور و بروز رقبا نباید تضعیف شود، گفت: باید درباره اهمیت مدرسه و به عنوان اولویت اول آن در یک ملت فرهنگ سازی شود. به تعبیر دیگر مدرسه اولین جایی است که باید در یک جامعه ساخته شود، زیرا در ادامه آن جاهای دیگر هم ساخته می‌شود.

امانی بیان کرد: آن کاری که یک مدرسه چهره به چهره انجام می‌دهد در یک مدرسه غیرحضوری قابل دستیابی نیست. آنچه که ما دنبال آن هستیم یک آموزش تربیتی تمام ساحتی است به همین خاطر اولویت مان آموزش حضوری است مگر اینکه شرایط مثل امروز متفاوت باشد.

معلمان تمام تلاش خود را می‌کنند که چرخه آموزش متوقف نشود

وی افزود: همه ما باید از آنچه که در کف مدرسه رخ می‌دهد مطلع باشیم. تمام اعضای شورای عالی از مدارس دیدار و بازدید کردند. در کشور بدنه معلمان ما تمام تلاش خود را می‌کنند که چرخه آموزش متوقف نشود. مدارس باز است و بعضا دانش آموز به مدرسه می‌آیند و برخی نمی‌آیند. آموزش به حال خود رها نشده و این مشاهده عینی ماست.

امانی گفت: زمانی که من از اعضای شورای عالی خواستم به مدارس بروند یکی از اعضای حقوقی شورای عالی گفت من در ماموریت استان آذربایجان غربی بودم و به استاندار گفتم که باید از مدرسه بازدید کنیم، ما هم سرزده به مدرسه رفتیم. وی از جزییات کار آن مدرسه گزارش داد و گفت با وجود مشکلات، اینطور نیست که آموزش متوقف شده باشد‌.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: ما باید قدردان زحمات مدیران و دانش آموزانی باشیم که پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند. دانش آموزان امروز می‌دانند که چطور باید از ماسک استفاده کنند. ما متولی حیاتی ترین امر جامعه هستیم و باید در راستای حفظ آن تلاش کنیم. می‌دانیم کمبود‌هایی وجود دارد اما تلاشمان را برای ارائه امکانات می‌کنیم و کاری را به حال خود رها نکرده‌ایم.

امانی درباره اهمیت سنجش بیان کرد: ما باید سنجش و ارزیابی از دانش‌آموزان را به گونه‌ای انجام دهیم که به دانش آموز لطمه نزند. ما باید بپذیریم که سنجش امر پیچیده‌ای است و این پیچیدگی ما را از رسیدن به پاسخ‌های ساده باز می‌دارد. از این رو باید اقدامات پله پله بهبود بخش داشته باشیم. یکی از این اقدامات ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی است.

مدرسه می‌تواند به کاهش خشونت در یک محله کمک کند

وی افزود: مدرسه محوری یک گفتمان است، گفتمان یعنی یک مبحثی همراه فهم عمومی و فزاینده. یکی از مسیولیت جدی آگاهان کشور این است که باید به این امر کمک کنند. یکی از مشخصه‌های واضح مدرسه تراز سند تحول مدرسه‌ای است که در یک محله هم که شده موثر باشد. یا مدرسه برای احترام دانش‌آموزش به والدین طرح و برنامه ریزی کند.

دبیر شواری عالی آموزش و پرورش گفت: یا به عنوان مثال اگر بخواهیم خشونت در یک محله کم شود این مدرسه است که می‌تواند به آن کمک کند. تمام حرف سند تحول بنیادین تربیت تمام ساحتی مانند تربیت دینی، اعتقادی، زیست و شناخت از بدن خود، تربیت اجتماعی، اقتصادی‌ و... است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: آن وجهی از سند که حالا حالا‌ها باید دنبال آن برویم مسائلی است که وضعیت اشتغال را بهبود دهد و همچنین عدم استفاده از مواد مخدر، کاهش خشونت و ... است. ما بیشتر از هر چیز نیازمند این هستیم که در اولین قدم نسبت به سند شناخت داشته باشیم.

توضیح دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره ساماندهی مهدکودک‌ها

امانی درباره ساماندهی مهدکودک‌ها گفت: این موضوع از قبل یک مصوبه داشته و تعیین تکلیف شده است که بر مبنای آن مهدکودک‌ها مجوزشان از سازمان بهزیستی می‌گیرند و محتوای آموزشی‌ را نیز از وزارت آموزش و پرورش می‌گیرند. آنچه که در این مدت باید اتفاق می‌افتاد جمع بندی این موضوع و تاکید بر اجرای آن بوده است. قانون از پیش تعریف شده هیچ کسری ندارد که بخواهیم قانون دیگری بر آن اضافه کنیم.

وی ادامه داد: شواری عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس هم به این موضوع پرداختند و با مجموع اقداماتی که انجام می‌شود این کار ساماندهی خواهد داشت. ما به این مساله نظارت کردیم اما اگر نیاز به ورود باشد شورای عالی آموزش و پرورش به آن ورود می‌کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز