در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
"کاستی در اجرایی کردن سند تحول" به تغییر پیاپی وزرا برمیگردد
شاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین با اشاره به کاستیهایی که در اجرای سند تحول بنیادین وجود دارد، گفت: تغییر پیاپی وزرای آموزش و پرورش است در سالهای اخیر اجازه نداد یک مدیریت واحد و منسجم در آموزش و پرورش مستقر شود و سند را عملیاتی کند.
«مهدی نوید ادهم» مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره منویات مقام معظم رهبری درباره ترمیم دورهای سند تحول از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در سی و چهارمین اجلاس مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور بحث اصلی مقام معظم رهبری راجع به سند تحول بنیادین بود و نکات بسیار دقیقی فرمودند که ان شاالله در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: قطعا آموزش و پرورش برای عملیاتی کردن منویات رهبری درباره زمان اجرای سند تحول بنیادین اقدام خواهد کرد. یکی از فرازهای این بحث موضوع ترمیم سند تحول بود که در خود مفاد سند در فصل هشتم آمده است که سند تحول هر پنج سال یک بار ترمیم شود.
نوید ادهم با اشاره به دلایل به تعویق افتادن ترمیم سند تحول بنیادین گفت: دلایل مختلفی وجود داشته که موجب شده ترمیم دورهای سند تحول بنیادین با تاخیر مواجه شود. بخش قابل توجهی از مفاد سند عملیاتی شد و زیر نظام ها و برنامههایش تنظیم شد.اما مجددا طبق یک بازنگری با فرمایش مقام معظم رهبری در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش و بعد هم در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار میگیرد چون ایشان فرمودند ترمیم توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین با اشاره به کاستیهایی که در اجرای سند تحول بنیادین وجود دارد، گفت: متاسفانه اجرای سند با کاستیهایی رو به رو بود که در جای خود باید تجزیه و تحلیل شود. یکی از عوامل اصلی موضوع تغییر پیاپی وزرای آموزش و پرورش است که در این سالها اجازه نداد یک مدیریت واحد و منسجم در آموزش و پرورش مستقر شود و سند را عملیاتی کند.
وی اضافه کرد: تا یک وزیر میخواهد مباحث را تجزیه و تحلیل کند و به اجرا برساند جا به جا میشود و وزیر بعدی برنامه دیگری دارد. موضوع دیگر اقتصاد آموزش و پرورش است که در این سالها خیلی آسیب دید به گونهای که بخش اعظم اعتبارات آموزش و پرورش صرف حقوق و مزایای پرسنل شد و اعتباری برای برنامههای تحولی وجود نداشت.
او افزود: شرایط اقتضا میکند که ورودی آموزش و پرورش چنانچه در سند هم اشاره شده از دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی باشد. متاسفانه مجلس در این سالها تصمیماتی گرفت که این ورودی را نابسامان کرده و آسیب جدی زده است.
وی درباره مدارس دولتی به عنوان یکی از محورهای مهمی که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشتند، گفت: کاری که وزارت آموزش و پرورش باید انجام دهد ارتقای کیفیت مدارس دولتی است. البته همه مدارس غیردولتی برتر از همه مدارس دولتی نیستند و درصد اندکی از مدارس غیردولتی کیفیت بالایی دارند و رویشان تبلیغات زیادی انجام میشود وگرنه مدارس دولتی با کیفیت خوبی هم در کشور داریم.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین گفت: این فضاسازی که مدارس دولتی درجه دوم و مدارس غیردولتی درجه اول هستند باید مدیریت و اصلاح شود و این حس به مردم دست ندهد که مدارس دولتی مدارس موثری نیستند. سال گذشته تمام ۱۷ دانش آموز یک مدرسه در سراوان که یک مدرسه دولتی بود در رشتههای پزشکی دانشگاههای تهران قبول شدند و باید این ویژگیهای مدارس دولتی را هم در نظر داشت.