وزیر آموزشوپرورش؛
وقفه آموزشی به محرومترین اقشار بیشترین آسیب را وارد میکند
وزیر آموزشوپرورش در دیدار با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به مناسبت روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک صورت گرفت، بابیان اینکه معلمان همانند کادر درمان در شرایطی که کرونا دنیا را به تعطیلی کشاند، آموزش را ادامه دادند، اظهار کرد: در شرایط کرونا شاهد جلوههای فراوانی از ایثار و فداکاری کادر درمان در عرصه سلامت و معلمان در عرصه آموزش بودیم.
به گزارش ایلنا، محسن حاجی میرزایی گفت: از ابتدای شیوع کرونا توسعه و ارتقای آگاهی معلمان، دانش آموزان و خانوادهها در دستور کار قرار گرفت، لذا در شرایطی که امکان حضور دانش آموزان نبود، برای پیشگیری از اخلال در امر آموزش، طراحیهای مختلفی را ارائه کردیم تا هم سلامت دانش آموزان تأمین شود و هم آموزش آنها با وقفه مواجه نشود.
عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: هنگامی که وقفه آموزشی ایجاد شود، محرومترین اقشار بیشترین آسیب را میبینند و ممکن است این موضوع به ترک تحصیل آنها منجر شود و یا تبعات متنوعی متوجه جامعه شود؛ بنابراین در شرایطی قرار گرفتیم که هم باید با برنامههای سلامت دانش آموزان همراهی میکردیم و هم باید برای آموزش دانش آموزان تدبیر میکردیم لذا راهحلهای متنوعی را بررسی کردیم زیرا جامعه ایران، بسیار بزرگ و بسیار متنوع است.
وی ادامه داد: در شرایط متنوع با انتخاب یک روش امکان پاسخگویی به همه نیازها وجود نداشت تجربهای داخلی و یا جهانی نیز در این زمینه وجود نداشت و راهحل انحصاری ارائه نشده بود، بنابراین ناگزیر بودیم که از راهحلهای متنوعی ازجمله؛ تلویزیون، فضای مجازی و... استفاده کنیم و با راهاندازی شبکه آموزشی دانش آموزان ارتباطات را برقرار و آموزشها را ارائه کردیم.
وزیر آموزشوپرورش اظهار کرد: مدارس کمجمعیتی در استانهای محروم داشتیم که امکان آموزشهای حضوری وجود داشت و در 11 استان این روش را اجرا کردیم. در برگزاری امتحانات باهدف رعایت پروتکلهای بهداشتی تنها آزمون دو درس را حضوری و بقیه را به شکل غیرحضوری برگزار کردیم البته بهواسطه اهمیت آن دو درس در بحث هدایت تحصیلی آنها را حضوری برگزار کردیم.
وی ادامه داد: برگزاری امتحانات حضوری با نظارت همکاران وزارت بهداشت و رعایت کامل پروتکلها انجام شد و مدیران حوزه ستادی آموزشوپرورش دائماً از حوزههای امتحانی بازدید کردند.
حاجی میرزایی با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا آغاز سال تحصیلی را از 15 شهریور اعلام کردیم اما کیفیت سال تحصیلی را به پروتکلهای اعلامی وزارت بهداشت منوط کردیم لذا هر جا که اجازه داشته باشیم کلاسها را حضوری برگزار میکنیم و هر جا نیاز باشد دانش آموزان را تقسیمبندی میکنیم و جاهایی که امکان برگزاری کلاسهای حضوری نباشد در بستر مجازی که فراهم کردیم کلاسها ارائه میشود.
وی از توسعه ظرفیت شبکه دانشآموزی شاد خبر داد و افزود: خدمات شبکه شاد را سه برابر کردیم البته برخی از دانش آموزان در مکانهایی زندگی میکنند که دسترسی به اینترنت ندارند و خانوادههایشان در این خصوص نگرانیهایی دارند؛ لذا اعلام کردیم هیچ الزامی نیست در مناطقی که دسترسی به اینترنت ندارند به خودشان فشار بیاورند ما ضامن آموزش بچهها هستیم و نمیگذاریم هیچ دانشآموزی به دلیل اقامت در منطقه محروم از تحصیلی بازبماند لذا به هر کیفیتی امکان داشته باشد آموزشها را ارائه میدهیم.
عضو کابینه تدبیر و امید بابیان اینکه کادر درمان حق بزرگی به گردن همه مردم ایران دارند و در همین راستا معلمان هم سعی کردند در عرصه فعالیت شغلی خود، آموزش دانش آموزان این سرزمین که تعدادی از آنها فرزندان کادر درمانی کشور هم هستند تعطیلی نشود لذا معلمان زیادی داشتیم که در شرایط کرونایی باتحمل مشقتهای فراوان نگذاشتند آموزش دانش آموزان با وقفه مواجه شود بنابراین جلوههای خوبی از مسئولیتپذیری، دلسوزی، همراهی و ... در بین معلمان شاهد بودیم که چنانکه رهبر معظم انقلاب فرمودند شایسته ثبت است.
وی در پایان گفت: جامعه فرهنگیان کشور بهعنوان بخشی از جمعیت ایران قدردان تلاشهای کادر پزشکی هستیم و میدانیم که در برابر سلامت جامعه چه مسئولیت خطیری دارند و چه قدر زیبا و پرثمر در این عرصه، ظاهر شدند.