وزیر آموزشوپرورش:
عدم پایداری نیروی انسانی یکی از مشکلات مناطق کمبرخوردار است
وزیر آموزشوپرورش در نشست محرومیتزدایی از استانهای محروم و مناطق مرزی با بیان اینکه مسیرهای آسانتر برای کسب درآمد انگیزه یادگیری را در جامعه کم میکند، اظهار کرد: باید شوق یادگیری، نیاز به آموزش و ایجاد منفعت در آموزش را در مناطق کمتر توسعهیافته و محروم افزایش دهیم.
به گزارش ایلنا، محسن حاجی میرزایی در نشست با نمایندگان خیران آل یاسین که با موضوع مناطق محروم و کمتر توسعهیافته به ویژه استان سیستان و بلوچستان برگزار شد، اظهار کرد: در مناطق کمتر توسعهیافته بهویژه در استان سیستان و بلوچستان با محرومیتی بیشتری نسبت به دیگر استان ها روبرو هستیم که شامل کمبود فضای آموزشی، کمیت، کیفیت و پایداری نیروی انسانی، بازماندگی از تحصیل و ... میشود و این موارد، شاخص هایی هستند که باید به آن اهمیت داد و در حل این مسئله به آنها توجه کنیم.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه مطالعات انجام شده در زمینه ایجاد زمینههای فقر در استانهای محروم، گفت: یکی از مشکلات اصلی در مناطق کمتر توسعهیافته به ویژه استان سیستان و بلوچستان کمیت، کیفیت و پایداری نیروی انسانی است؛ لذا از طریق تامین نیروی بومی و درخواست مجوز نیروی انسانی سعی در حل این مشکلداریم.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به راهکارهایی برای علاقهمند کردن ساکنان مناطق کمتر توسعهیافته به یادگیری تصریح کرد: باید بهگونهای در این مناطق برنامهریزی کنیم که خانوادهها به تحصیل فرزندانشان علاقهمند شوند و دانش آموزان بفهمند که نیاز به یادگیری و آموختن دارند.
حاجی میرزایی یکی از روشهای ایجاد انگیزه برای آموختن را در توسعه هنرستانها در مناطق محروم و کمتر توسعهیافته دانست و گفت: توسعه هنرستانها و تقویت آموزشهایی که منجر بهفایدهمندی و ارزش اقتصادی معین میشود زمینههای مناسبی برای کار و فعالیت و توسعه آموزش در این مناطق ایجاد کند.
وی تأکید کرد: اگر در دانش آموزان و خانوادههای آنها در مناطق کمتر توسعهیافته و محروم نتوانیم انگیزه یادگیری را افزایش دهیم هرچقدر عرضه آموزشها توسعه پیدا کند منجر به نتیجه پایداری نخواهد شد و ما را با مشکلات بیشتری روبرو میکند.
حاجی میرزایی در مورد دانش آموزان بازمانده از تحصیل در منطقه سیستان و بلوچستان گفت: افزایش سطح پوشش تحصیلی در این استان برای وزارت آموزشوپرورش بسیار مهم است و در حال حاضر توافقنامهای بین 9 سازمان منعقد شده که بر طبق آن سازمان ثبتاحوال موظف شده اطلاعات افراد بازمانده از تحصیلی از قبیل نشانی آنها را در اختیار آموزشوپرورش قرار دهد و دبیرخانهای نیز براین اساس تأسیس شده است که با جدیت مسئله را بررسی و در مورد هر دانشآموز پیگیریهای لازم انجام شود.
وی با اشاره به اینکه باید تمرکز خود را بر مناطقی بگذاریم که بیشترین آسیب را دارند و از همانجا فعالیتهایمان را آغاز کنیم، گفت: سیاست اصلی آموزشوپرورش این است که آموزش رایگان را در دسترس همگان قرار دهد و کیفیت این آموزشها را در همه نقاط کشور در یک سطح قرار دارد و در این میان انگیزه شما به ما در این حرکت کمک میکند.