در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
امکان حذف دروس عملی وجود دارد/ هیچ اجباری بر حضور دانشجویان نیست
معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی از تهیه سیمیلاتور برای برخی دروس آزمایشگاهی خبر داد.
"علی اکبر افضلیان" معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با وضعیت امتحانات مجازی و برگزاری کلاسها، توضیح داد: واقعا این شرایط ناخواسته بود و هیچ کسی برای آن برنامهریزی نکرده بود. طبیعتا برگزاری امتحانات ممکن نبود به جهت اینکه دانشگاه شهید بهشتی حدود ۲۰ هزار دانشجو و ۴ هزار و ۵۰۰ درس دارد که ما بایستی طی دو هفته همه اینها را امتحان میگرفتیم. به همین دلیل مقدور نبود که دانشجویان را به تهران بیاوریم یا دیگران را از جاهای مختلف تهران به سر کلاسهای درس بکشانیم. از این رو دانشگاه تصمیم گرفت که امتحانات را به صورت غیرحضوری برگزار کند.
معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی افزود: از ابتدای شیوع کروناویروس در ایران به اساتید تاکید کردیم که از عملکرد آموزشی دانشجویان ارزیابی مستمر داشته باشند و همه چیز را به امتحانات پایان ترم موکول نکنند که خوشبختانه اساتید ما به این موضوع خوب توجه داشتند. در ادامه امتحانات پایان ترم نیز به صورت غیرحضوری گرفته شد که بخشی از نمره دانشجویان را تشکیل میدهد و بخش دیگر مربوط به فعالیت دانشجو در طول ترم، تکالیف، میانترم، ارائه و مجموعه تمرینها را شامل میشد.
افضلیان افزود: ما برای امتحانات غیرحضوری دو سامانه را به کار گرفتیم، یکی از سامانهها به صورت دست افزار است که از طریق آن استاد میتواند سوالات و متون درسی را بارگذاری کند و دانشجویان به صورت فردی یا گروهی به شکل تستی و تشریحی به آنها پاسخ دهند.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این ما یک سامانه LMS داریم که کلاسهای آنلاین در بستر آن برگزار میشود و اگر قرار بود امتحانی به صورت شفاهی باشد امکان برگزاری آن در این سامانه میسر بوده است. به این صورت که دانشجو در منزل خود پشت کامپیوتر مینشست و استاد نیز در محل کار خود پشت کامپیوتر بود و هر دو باهم آنلاین صحبت میکردند. اینها مجموعه کارهای بود که برای برگزاری امتحانات صورت گرفت.
معاون آموزشی در واکنش به عدم دسترسی دانشجویان به کلاسهای آنلاین یا آزمونهای مجازی دانشگاه شهید بهشتی گفت: میزان غیبت دانشجویان در کلاسهای مجازی طبق گزارشهایی که داریم مثل ترمهای عادی بوده و البته شاید کمتر از ترمهای گذشته نیز بوده باشد، چون که دانشجویان راحت تر توانستند در کلاس و امتحانات شرکت کنند.
وی توضیخ داد: ما ساعتهای شروع امتحانات را ثابت قرار دادیم اما پایان زمان امتحان را به عهده استاد گذاشتیم به این منظور که او میداند تا چه اندازه میخواهد به دانشجو برای پاسخ دهی وقت بدهد به همین علت عملا غیبتها کمتر از امتحانات حضوری بوده است.
افصلیان در خصوص صحت سنجی سلامت امتحانات مجازی در دانشگاه توضیح داد و گفت: به دلیل اینکه تنوع و تکثر دروس بسیار زیاد است و حدود چهار هزار و ۵۰۰ درس داشتیم، اینکه استاد مطمئن شود دانشجو با صداقت امتحان داده است یا خیر را به عهده خود اساتید گذاشتیم. ما نمیتوانستیم در دانشگاه به شکل سیستماتیک از پاسخی که دانشجو ارائه کرده و اینکه صرفا توسط خودش انجام شده یا شخص دیگری پاسخ داده، اطمینان حاصل کنیم، به همین خاطر بررسی آن را به عهده استاد گذاشتیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ارزیابیهایی در زمینه نمرات دانشجویان صورت گرفته که منتج به افت تحصیلی آنها بوده باشد؟ گفت: ما هنوز همه نمرات را دریافت نکردهایم و اساتید همچنان فرصت دارند که نمرهها را برای ما ارسال کنند. این جمعبندیها در خصوص نمرات فعلا انجام نشده است.
معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص برگزاری واحدهای عملی گفت: ما در این ترم درسهای عملی، یا نظری-عملی را به دو شیوه برگزار کردیم، یک سری از دروس عملی در آزمایشگاهها فیلمهای آن روی سایت دانشگاه موجود است. برای آن دسته از دروس آزمایشگاهی که امکان تهیه سیمیلاتور داشتند، توسط اساتید تهیه و توسط دانشگاه به اشتراک گذاشته شده است.این فیلمها اغلب به صورتی بوده که اتفاقهایی که در آزمایشگاه میافتد را نشان دهد و معمولا برای زمانی است که دانشجو میخواهد پدیده ای را در آزمایشگاه ببیند که توسط سیمیلاتور امکان پذیر است.
معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی در پایان گفت: برای دروسی که امکان ارائه فیلم در زمینه آن وجود ندارد، آزمایشگاهها را دائر کردیم و به دانشجویانی که بومی تهران بودند گفتیم به آزمایشگاهها بیایند که البته در این مورد هم هیچ اجباری وجود ندارد. با حفظ اصول بهداشتی برای تعداد کمتر و فاصله بیشتر ما آزمایشگاهها را دایر کردیم. اگر با همه این تمهیدات دانشجویی نتواند درس عملی را بگذارند، آن درس حذف میشود و میتواند ترم بعدی آن را مجددا بردارد.