در گفتوگو با ایلنا اعلام شد؛
اعمال تکنیکهای فنی برای کاهش تقلب در امتحانهای الکترونیکی/خیلیها ممکن است غافلگیر شوند
رییس کارگروه تخصصی آموزش عالی الکترونیکی وزارت علوم در واکنش به تقلب در امتحانهای الکترونیکی دانشگاهها گفت: در تمام دانشگاهها روشهایی برای نظارت و کنترل قبل و بعد از امتحان وجود دارد و ممکن است، خیلیها را غافلگیر کنند.
«علی اکبر صفوی» رییس کارگروه تخصصی آموزش عالی الکترونیکی وزارت علوم در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره تقلبهایی که از سوی برخی دانشجویان در بستر امتحانهای آنلاین انجام میشود، گفت: متاسفانه در کشور ما از نظر فرهنگی روی موضوع احساس بد از تقلب و حس گناه فرهنگسازی لازم انجام نشده است، در حالی که در کشورهای توسعه یافته فرهنگسازی خوبی روی این موضوع شده، اما در کشور ما نقصی بر آن وارد است که همه باید به آن اذعان داشته باشند.
وی با بیان اینکه تقلب آموزش عالی کشور را زیر سوال میبرد، توضیح داد: خیلی از آموزشها مانند آموزشهای ضمن خدمت که البته فراوان هم هستند، شاید ارزیابیها در آن به شکل مشورتی بوده باشد، اما امتحانات دانشگاهی که اکنون در قالب الکترونیکی برگزار میشود، بسیار جدیتر است و اگر تقلبی در آن باشد، حیثیت آموزش عالی کشور زیر سوال میبرد.
صوفی تاکید کرد: همه بدانند چه آنهایی که خودشان را درگیر تقلب میکنند و چه به دیگران کمک میکنند و یا به نوعی از این طریق تجارت میکنند، مطمئن باشند که به هیچ کسی ترحم نخواهد شد.
رییس کارگروه تخصصی آموزش عالی الکترونیکی وزارت علوم خاطرنشان کرد: من خطاب به دانشجویان که امید و انگیزه کشور هستند و همه تلاشها برای رشد آنها است تا عادلانه قضاوت شوند، میگویم؛ تمام کسانی که در این مسیر خارج از روال، به فکر تقلب، نیت تلقب یا همراهی در این راستا افتادهاند، دیگر آنها را به عنوان دانشجو یا افرادی که جایگاه ارزشمند علمی دارند، نخواهیم شناخت، بلکه به عنوان کسانی که از نظر ما به آموزش عالی کشور و عدالت در ارزشیابیها خیانت کردهاند، نگاه میشود.
وی افزود: در آییننامه انضباطی دانشگاهها قوانینی وجود دارد که با کوچکترین شواهد و یا محرز شدن تقلب برخورد صورت میگیرد، اما ممکن است در گذشته، در برخی موارد محدود نگاه حداقلی بر تقلب وجود داشته و یا تخفیفی در مجازات برای فرد لحاظ شود، اما اکنون در امتحاناتی که در حال برگزاری است به دلیل اهمیت موضوع اکثر دانشگاهها با نگاه حداکثری آن را ارزیابی و با متخلفان برخورد میکنند.
صفوی با مورد بررسی قرار دادن نوع برگزاری امتحانات مجازی در دانشگاههای کشورهای توسعه یافته گفت: من وضعیت نوع امتحانات مجازی در آمریکا، انگلستان، اروپا، نروژ، هلند، سوییس، سوئد و... را رصد میکنم، اما به یقین میگویم در تمام دانشگاهها روشهایی برای نظارت و چک کردنهای قبل و بعد امتحان وجود دارد و ممکن است خیلیها را غافلگیر کنند.
وی تاکید کرد: لذا ما چون نمیخواهیم برخی با روشهای ما آشنا شوند، آنها را توضیح نمیدهیم، اما نهادهای نظارتی و دانشگاهها حساس شدهاند و اساتید با دقت ویژهای امتحانات را برگزار میکنند.
رییس کارگروه تخصصی آموزش عالی الکترونیکی وزارت علوم بیان کرد: در روشهای ارزیابی، تکنیکهای فنی داریم که میتوان احتمال تقلب در حین برگزاری آزمون را پایین آورد. ضمن اینکه اساتید این اختیار را دارند که اگر در نوع و برگزاری امتحان برای آنها شبههای ایجاد شد از روشهای ثانویه، مجددا ارزیابی کنند و بعد نمره نهایی را بدهند.
وی اظهار داشت: در قوانین دانشگاهها ذکر شده که حتی اگر بعد از امتحانات و یا بعد از صدور مدرک روشن شود که دانشجو یا دانش آموخته تخلفی کرده، دانشگاه میتواند آن مدرک را خدشهدار کند و به استعلامها جواب منفی دهد. پس بهتر است هیچ دانشجویی ریسک تقلب را قبول نکند.
رییس کارگروه تخصصی آموزش عالی الکترونیکی وزارت علوم خاطرنشان کرد: دانشگاهها این مزیت را هم دارند که در ایام کرونا، اگر دیدند دانشجویی صادقانه جلو آمده و امتحان داده، اما به دلیل استرس یا سرعت پایین اینترنت، امتحان خوبی ارائه نداده است، به او فرصتی دوباره دهند.
صفوی در پایان گفت: معمولا دانشگاهها این اختیار را دارند که از این افراد امتحان مجدد بگیرند. تلاش ما برای کاهش استرس دانشجویان است، اما برگزاری یک آزمون سالم هم برای ما بسیار حائز اهمیت است.