ایلنا گزارش میدهد؛
ورود به محدوده طرح ترافیک برای تاکسیهای اینترنتی هنوز رایگان نشده/ اخذ هزینه اضافه غیرقانونی است
در حالی که در بسته ترافیکی شرایط کرونایی ورود تاکسیهای اینترنتی به محدوده طرح ترافیک رایگان درنظر گرفته شده بود، اما مدیرعامل اسنپ میگوید؛ رانندگان هنوز از پرداخت هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک معاف نشدهاند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، افزایش قابل توجه نرخ کرایه تاکسیهای اینترنتی در هفتههای اخیر با گلایههایی از سوی مردم همراه شده است. افزایشی که برخی رانندگان یکی از دلایل آنها را رایگان نشدن ورود به محدوده طرح ترافیک میدانند، این در حالی است که براساس بسته ترافیکی شرایط کرونایی قرار بود تا ورود ۲۰۰ هزار تاکسی اینترنتی به محدوده طرح ترافیک رایگان باشد.
«محمدعلیخانی» رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در خصوص ادعای برخی رانندگان تاکسیهای اینترنتی مبنی بر اخذ حق کمیسیون ۱۵ درصدی از رانندگان اسنپ به رغم اعلام رایگان بودن حضور آنها در محدوده طرح ترافیک از زمان اجرای طرح گفت: ورود تاکسیهای اینترنتی در دوران کرونا در محدوده بر اساس بستهای که تنظیم شده، رایگان است، به شرط آنکه در سامانه ترافیک ثبتنام کنند.
شرط ورود رایگان تاکسیهای اینترنتی به محدوده طرح ترافیک
او ادامه داد: افراد تنها با ثبتنام برای فعالیت در تاکسیهای اینترنتی قادر به استفاده از سهمیه رایگان در طرح ترافیک نیستند، بلکه رانندگان باید از سوی شرکتهای مربوطه معرفی و در سامانه طرح ترافیک ثبت شوند.
علیخانی با بیان اینکه تاکسیهای اینترنتی که از گذشته فعال بودهاند، میتوانند از این تسهیلات استفاده کنند، گفت: کسانی که به تازگی وارد این فعالیت میشود، فعلا نمیتوانند مشمول ورود رایگان به طرح شوند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه همه گروههایی که حضور در محدوده طرح ترافیک برای آنها رایگان درنظر گرفته شده است، باید از سوی مجموعه ذیربط معرفی شوند، تصریح کرد: پس از آن دوربینها برای این پلاکها عوارض و یا جریمهای ثبت نخواهد کرد.
اخذ هزینه اضافه در محدوده طرح ترافیک غیرقانونی است
علیخانی در خصوص اینکه به گفته برخی رانندگان اسنپ یکی از علتهای افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی کرایه اسنپ ورود به محدوده طرح ترافیک است، گفت: وقتی حضور در محدوده طرح ترافیک رایگان اعلام شده است، کسی حق ندارد به این بهانه هزینه اضافی دریافت کند و این اقدام غیرقانونی است.
در همین رابطه «فرید شهابی» مدیر تجاری اسنپ در گفتوگو با خبرنگار ایلنا ضمن رد اخذ حق کمیسیون بیشتر در محدوده طرح ترافیک گفت: سفر در مناطق و ساعات طرح ترافیک حق کمیسیون بیشتری نسبت به سایر نقاط شهر ندارد و رقم کمیسیون آن مثل همه سفرهای شهر تهران ۱۵ درصد است.
تاکسیهای اینترنتی از پرداخت هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک معاف نشدهاند
مدیر تجاری اسنپ تصریح کرد: رانندگان اسنپ از پرداخت هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک معاف نشدهاند و علیرغم پیگیریهای صورتگرفته هنوز رانندگان تاکسیهای اینترنتی از پرداخت هزینه ورود به طرح معاف نشدهاند و تا این لحظه ورود به طرح برای تاکسیهای اینترنتی رایگان نشده است.
از طرفی «علیرضا قنادان» مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قیمت تاکسیهای اینترنتی در محدوده طرح ترافیک بالاتر است و رانندگان علت آن را رایگان نبودن طرح اعلام میکنند، با اشاره به چارچوبهای نظارتی بر روی تاکسیهای اینترنتی اظهار داشت: چارچوب فعالیت و نظارت بر تاکسیهای اینترنتی برمبنای دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور است که به صورت مشترک فی مابین وزارت صمت و وزارت کشور به امضا رسیده است. در نتیجه چارچوب نظارت بر تاکسیهای اینترنتی توسط شهرداریها برمبنای آن است.
او ادامه داد: در این دستورالعمل درخصوص بحث نرخ اینگونه ذکر شده است که باید سامانهای به نام "سماس"؛ سامانه مشترک اطلاعات سفر توسط وزارت کشور ایجاد و تاکسیهای اینترنتی اطلاعات خود را به آن دهند و شهرداریها به اطلاعات این شرکتها، از طریق این سامانه که از سوی وزارت کشور به آنها داده میشود، دسترسی پیدا میکنند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران تاکید کرد: بنابراین سامانه جدیدی وجود ندارد و باید اطلاعات رانندگان در همین سامانه ثبت شود.
قنادان در خصوص افزایش قابل توجه نرخ تاکسیهای اینترنتی اظهار داشت: در این دستورالعمل قیمتگذاری پویا را برای تاکسیهای اینترنتی به رسمیت شناخته است، یعنی برمبنای ترافیک و غیره میتوانند نرخ را تغییر دهند، اما قیدی در این بند ذکر شده است که میگوید در هر زمانی اگر سقف عدد این تاکسیها از سقف نرخ تعیین شده برای تاکسیهای رسمی تلفنی شهر بالاتر برود که توسط شورای شهر تعیین و به تصویب رسیده است، در زمان ثبت سفر باید به مسافر اطلاع دهند که اکنون قیمت تاکسی اینترنتی بالاتر از قیمت تاکسی تلفنی است و آن وقت مسافر است که مشخص میکند میخواهد از تاکسی اینترنتی استفاده کند یا خیر.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه تغییر قیمت در تاکسیهای اینترنتی به صورت مشروط میتواند رخ دهد، گفت: اما دلیل به رسمیت شناخته شدن این قیمتگذاری پویا به این دلیل است که معمولا باید نرخ آنها پایینتر از تاکسیهای تلفنی باشد و به این دلیل مردم به آنها اقبال نشان دادند، چراکه نرخ آنها از آژانس کمتر بود.
مصرف کننده منطقی و غیرمنطقی بودن قیمتها را باید تشخیص دهد
او با بیان اینکه رقابتی بودن بازار یک عامل بازدارنده در افزایش غیراصولی قیمتها است، افزود: از آنجایی که بازار رقابتی است اگر بخواهند قیمتها را غیرمنطقی بالا ببرند، در نتیجه رقبای جدید پیدا میکنند و استقبال مردم نیز کم میشود.
قنادان افزود: در نتیجه به لحاظ قانونی نظارت بر اجرای موضوعات ذکر شده در بالا برعهده شهرداری است، ضمن اینکه تاکسیهای اینترنتی باید برای فعالیت قراردادی با شهرداریها داشته باشند که این قرارداد با شهرداری تهران بسته شده است.
او در پاسخ به این سوال که آیا قیمتهایی که اکنون در اسنپ و تپسی اعمال میشود، منطقی است؟ گفت: منطقی و غیرمنطقی بودن آن را مصرفکننده باید تشخیص دهد. این سامانهها با حمایت مردم رشد کردند و آن کسی که بیش از همه میتواند روی آنها نظارت کند، افکار عمومی و استقبال مردم است. همانگونه که مردم آنها را بالا بردند، میتوانند با آنها برخورد هم کنند.
قنادان در پاسخ به این سوال که پس نظارت سازمانی به چه صورت خواهد بود، اظهار داشت: دستورالعمل نظارتی مبنا است؛ سقف افزایش قیمت برمبنای مصوبه شورای شهر است و پایینتر از آن نوسانات قیمت ایرادی ندارد. اگر قرار است قیمتی بالاتر باشد، باید حتما به مسافر اطلاع داده شود.
سامانه "سماس" هنوز به شهرداری تهران تحویل داده نشده است
او با بیان اینکه سامانه سماس هنوز از سوی وزارت کشور به شهرداری تحویل داده نشده است، گفت: در آییننامه مقرر شد سامانه سماس از سوی وزارت کشور ایجاد و دسترسی به آن به شهرداریها داده شود و برای این اقدام ۶ ماه زمان درنظر گرفته شده بود، اما هنوز سامانه به شهرداری تهران تحویل داده نشده است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در پاسخ به این سوال که در نتیجه رایگان بودن حضور تاکسیهای اینترنتی در محدوده طرح ترافیک امکانپذیر نیست؟ گفت: این مسالهای است که باید سازمان ترافیک به آن جواب دهد و سازمان تاکسیرانی بر روی بندهای خاصی از این آیین نامه نظارت دارد.