پیشنهاد تشکیل فراکسیون سالمندی در مجلس یازدهم/ لزوم ایجاد سامانه جامع سالمندی
رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور از پیشنهاد تشکیل فراکسیون سالمندی در مجلس یازدهم خبر داد و گفت: در مجلس جدید حتما یک فراکسیون سالمندی خواهیم داشت تا بتوانیم مطالبات قانونی و حقوقی حوزه سالمندی را پیگیری کنیم و در قوانینی که کمبود وجود دارد، اصلاحات ایجاد کنیم.
حسام الدین علامه (رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به جمعیت سالمندان در ۲۰ سال آینده گفت: تا سال ۱۴۲۱ یعنی حدود ۲۲ سال دیگر جمعیت سالمند ایران از حدود ۱۰ درصد فعلی که حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است به ۲۰ درصد افزایش پیدا میکند. این آمار یک شیب زیاد را نشان میدهد. جمعیت سالمندی ما از ۴۲ سال پیش تا امسال از ۵ درصد به ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است درحالیکه حدود ۲۱ سال آینده از ۱۰ درصد فعلی به ۲۰ درصد افزایش پیدا میکند.
وی با بیان اینکه باید برای این افزایش که براساس آن در حدود ۲۰ سال جمعیت سالمند دو برابر میشود فکر اساسی کرد. در کشورهای اروپایی و شرق آسیا معمولا این شیب ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال طول کشیده است، ادامه داد: در حال حاضر سند سالمندی نهایی شده است و براساس آن باید برنامهریزی کنیم تا دستگاههای اجرایی کشور موضوع سالمندی را به صورت یک بسته ویژه در برنامههای دستگاهی خود قرار دهند. ما سازمانی که به صورت جامع و متمرکز وظایف حوزه سالمندی را برعهده داشته باشد، در کشور نداریم و برای جمعیت ۱۰ درصدی سالمندان که در حال حاضر داریم نیز نیازی به یک سازمان جامع متمرکز سالمندی نیست اما باید برای آینده از همین الان فکر کرد.
رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور تصریح کرد: معتقدم باید دستگاههای مرتبط با موضوعات مختلف سالمندی اعم از صندوقهای بازنشستگی، سلامت، بهزیستی و ... یک اداره مستقل پیدا کنند و این اتفاق درصورتی جواب میدهد که در سازمان برنامه و بودجه رصد تغییرات جمعیتی و ادارهای که پیامدهای تغییرات جمعیتی را بررسی میکند، فعال شود و در حقیقت وظیفه سالمندی دستگاههای مختلف کشور مبتنی بر بودجهای که سالیانه به آنها تخصیص داده میشود، دنبال شود. اگر سازمان برنامه و بودجه به کمک دبیرخانه سالمندی بیاید و ما بتوانیم باتوجه به سند ملی سالمندی؛ برنامه ۵ ساله و به تبع آن برنامه سالیانه مبتنی بر بودجه را از دستگاهها بخواهیم آرام آرام موضوع سالمندی از یک موضوع پراکنده به یک برنامه دارای وزن مشخص و برنامههای مبتنی بر سنجش و شاخصهای قابل ارزیابی مبتنی بر بودجه تبدیل میشود و قابلیت پیگیری دارد.
علامه خاطرنشان کرد: ما تلاش میکنیم تا ماموریتهایی که به صورت قانونی برعهده دستگاهها است را استخراج کرده و بعد از پیشنهادات دستگاهها که با نگاه آینده پژوهانه در حوزه سالمندی دارند، خلاءهای قانونی را شناسایی و برطرف و براساس آن لوایح قانونی را آماده کنیم.
وی با اشاره به پیشنهاد فراکسیون سالمندی در مجلس یازدهم تصریح کرد: به دنبال این هستیم که با همکاری مجلس شورای اسلامی در مجلس جدید حتما یک فراکسیون سالمندی داشته باشیم تا بتوانیم مطالبات قانونی و حقوقی حوزه سالمندی را با کمک این فراکسیون پیگیری کنیم و در قوانینی که کمبود وجود دارد، از طریق این فراکسیون اصلاحات ایجاد کنیم.
رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با اشاره به ایجاد سامانه جامع سالمندی گفت: برنامهریزی برای ایجاد یک سامانه جامع سالمندی از دیگر موضوعاتی بود که کرونا باعث شد به آن توجه داشته باشیم. اگر ما یک شناسایی کامل از وضعیت شخصی و اطلاعات فردی سالمند از نظر سن، جنس، وضعیت تاهل، ترتیبات زندگی، وضعیت سکونت، وضعیت مستمری، بیمه، دسترسی به لوازم هوشمند، فضای مجازی و آموزش مجازی، توانمندیهای سالمند و ... نداشته باشیم امکان دادن سرویس و ارائه خدمات به افرادی که آسیبپذیر بوده و نیازهای خاصی دارند و نیازمند حمایت دولت یا بخشهای غیرخصوصی و سمنها هستند، وجود ندارد.
علامه خاطرنشان کرد: کرونا و اینکه احتمال دارد موج بعدی کرونا و استمرار بیماریهای مسری را داشته باشیم، عزم ما را جدی کرده تا انشاءالله در این زمینه برنامهریزی کرده و از دستگاهها میخواهیم بخش سالمندی را هرچه زودتر به صورت نرمافزاری در سیستمهای خود داشته باشند تا با ارتباط بین بخشهای نرمافزاری دستگاهها از ارائه خدماتی که به سالمندان مطلع شویم و بتوانیم دسترسی سالمندان را به خدماتی که مورد نیازشان است، تسهیل کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که این سامانه در چه زمانی آماده میشود، تصریح کرد: البته پروسه سامانهنویسی یک پروسه طولانی مدت است اما همانطور که گفتم عزم جدی برای این کار وجود دارد و امیدواریم سرعت بگیرد و اگر هماهنگی خوبی بین سازمان برنامه و بودجه و دبیرخانه شورای سالمندی اتفاق بیفتد و به بخش سالمندی به صورت متمرکز توجه بیشتری شود. ما میتوانیم با برنامهریزیهایی که انجام میشود در این فرصت ۲۰ سالهای که داریم زیرساختها را آماده کنیم و تا زمان رسیدن به مقطع زمانی ۱۴۳۰ تا ۱۴۳۵ که یک سوم جمعیت ما بیش از ۶۰ سال دارند بتوانیم به گونهای برنامهریزی کنیم که زیرساختها برای مواجهه با بحران سالمندی که تقریبا از سال ۱۴۱۵ شروع میشود، آماده باشد.
رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور یادآور شد: این سامانه جامع دارای سه قسمت اصلی است و شامل دستگاههای دولتی که عضو شورای ملی سالمند بوده و به سالمندان خدمات ارائه میدهند، میشود، باید طرحی برای هماهنگی بین بخشی و دسترسی به آمار و اطلاعات غیرمحرمانه که در حوزه سالمندی است و همچنین خدماتی که به سالمندان ارائه میدهند، نوشته شود. قسمت دوم این سامانه شامل سالمندان است که باید در بخش مشخصات فردی فرمت آن آماده شود و دسترسیها و خدماتی که سالمند احتیاج دارد، تهیه شود. قسمت سوم این سامانه نیز شامل سمنها و انجمنها و بخش خصوصی هستند که خدمات انتفاعی و داوطلبانه و خیریه به سالمندان ارائه میدهند. لازم است این سامانه جامع یکبار در کشور تهیه شود تا بعدا موازیکاری نداشته باشیم و دستگاهها، انجمنها و سمنها برای خود یک سامانه جداگانه تهیه کند و سامانههایی که به صورت افزونه یا ماژول بخش سالمندی را در دستگاههای مختلف پیگیری میکنند، در یک سامانه مرکزی در دسترس سالمندان قرار بگیرد و در یک سامانه تجمیع دادهها باشد.
علامه با بیان اینکه این سامانه نیاز به یک برنامهنویسی قوی دارد و زیرساختهایی دارد که باید در شرایط تحریم آماده شود، یادآور شد: فکر میکنم مرحله اول که مرحله برنامهنویسی این سامانه است انشالله تا پایان سال تکمیل میکنیم و آماده است تا سازمان برنامه و بودجه و سازمانهای همکار در طرح این سامانه بحث زیرساختها و بودجه برنامهنویسی را به ما پرداخت کرده و ما بتوانیم با همکاری با یک شرکت معتبر در زمینه فناوری اطلاعات پیش ببریم.