خبرگزاری کار ایران

گزارش میدانی آموزش و پرورش از نتایج شاد؛

«آموزش ترکیبی» سیاست کشور بعد از دوران کرونا/ "شاد" معلمان را وادار به مطالعه بیشتر کرد

«آموزش ترکیبی» سیاست کشور بعد از دوران کرونا/ "شاد" معلمان را وادار به مطالعه بیشتر کرد
کد خبر : ۹۱۸۳۸۵

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: بسیاری از معلمان مطرح کردند، از آنجا که والدین همزمان تدریس ما را در شبکه شاد می‌بینند و این امکان وجود دارد، خیلی‌های دیگر نیز آن را ببینند، شاید وادار شدیم، بیشتر از قبل مطالعه کرده و با آمادگی بیشتری کلاس‌ها را برگزار کنیم.

«رضوان حکیم‌زاده» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اپلیکشین شاد گفت: شبکه شاد در یک زمان بسیار کوتاه، بلافاصله بعد از تعطیلی مدارس طراحی و فعالیتش آغاز شد. مدارس ما روزانه با انبوه جمعیت دانش‌آموزی مواجه بود و برای همین به دنبال یک جایگزین برای آن بودیم و این جایگزین می‌بایست از چند ویژگی برخوردار باشد.

وی در این باره توضیح داد: جایگزین فضای مدرسه اول از هر چیزی باید فضایی امن داشته و قابل اطمینان باشد. همچنین باید امکان کار تعاملی در آن میسر باشد، از این رو در یک زمان بسیار کوتاه شبکه شاد راه‌اندازی شد. پیش از راه‌اندازی نرم افزار شاد،‌ آموزش تلویزیونی آغاز به کار کرد و پس از آن شبکه شاد برای اینکه به صورت اختصاصی باشد و برنامه هر دانش آموز و معلم را طراحی کند، بارگذاری شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: با توجه به گستردگی کار و گستردگی مناطق جغرافیایی کشور به نظر می‌رسید که هم در ابعاد کمی و هم در ابعاد کیفی شاد دستاوردهای خیلی خوبی داشت؛ اول این که به خانواده‌ها اطمینان داد که دانش‌آموزان رها نیستند. علاوه بر این معلمان که به صورت خودجوش و پراکنده کار می‌کردند، تحت یک سیستم هماهنگ که در آن امکان نظارت وجود داشت، شروع به فعالیت کردند.

 حکیم‌زاده درباره میزان پیوستن افراد به اپلیکشین شاد گفت: تاکنون ۹۹ درصد مدیران مدارس، ۹۱ درصد کلاس‌های درس، ۸۲ درصد معلمان و بیش از ۱۲/۵ میلیون دانش‌آموزان به این شبکه پیوستند. با توجه به اینکه فعالیت‌ها در شبکه شاد رصد می‌شود، انبوهی از پیام‌ها و فایل‌هایی که رد و بدل شده نشان می‌دهد، فعالیت‌های خوبی در آن صورت گرفته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره پژوهش‌هایی که روی شاد صورت گرفته است، گفت: در کنار اینها سعی شد یک کار پـژوهشی به صورت کیفی در رابطه با ویژگی‌های شبکه شاد انجام شود و طی آن از معلمان ابتدایی نظرسنجی به عمل آمد. جالب است بر اساس نتایجی که از این پژوهش کیفی به دست آمده، ویژگی‌هایی را به عنوان پیامد مثبت اشاره کردند که بسیار قابل توجه است و این ویژگی‌ها نشان می‌دهد شاد توانسته در مدتی کوتاه دستاوردهای خوبی داشته باشد.

وی افزود: حاصل پژوهش‌های ما در ابتدا این بود که شاد توانست عقب‌افتادگی تحصیلی در ایام قرنطینه را جبران کند. این برنامه همچنین موجب افزایش مسئولیت‌پذیری و درگیری بیشتر اولیا با فرآیند یادگیری دانش‌آموزان شد. پیش از این خانواده‌ها در جریان فرایند آموزش فرزندان خود نبودند، اما اکنون به دلیل اینکه این برنامه روی گوشی‌های اولیا نصب شده بود، آنها فرصت کردند بیش از پیش در جریان کار آموزش فرزندانشان قرار بگیرند.

حکیم‌زاده ادامه داد: یافته‌های ما هم نشان می‌دهد که خانواده‌ها خیلی بیشتر از قبل در فعالیت‌های مربوط به دانش‌آموزان از طریق شبکه شاد همراهی کردند. همچنین انتقال اطلاعات و بدست آمدن اطلاعات جدید از طریق نرم‌افزار شاد، یکی از پیامدهای مثبت آن بوده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره عملکرد معلمان در شبکه شاد گفت: علاوه بر اینها معلمان در مقایسه با قبل مسئولیت‌پذیری خیلی بیشتری برای مطالعه احساس کردند. بسیاری از معلمان بیان کردند از آنجا که والدین همزمان تدریس ما را می‌بینند و این امکان وجود دارد، خیلی‌های دیگر نیز آن را ببینند شاید وادار شدیم، بیشتر از قبل مطالعه کرده و با منابع متعددتر و با آمادگی بیشتری کلاس‌ها را برگزار کنیم.

وی افزود: شاد کمک کرد معلمان توانمند و خلاق  شناخته شوند. همان گونه که می‌دانید در شبکه شاد بستری به نام اشتراک‌گذاری محتوا فراهم شده که معلمان مختلف می‌توانند تدریس‌های خود را ارسال کنند تا ما آن را بارگذاری کنیم. آمارهایی که متعلق به هفته قبل است نشان می‌دهد، بیش از پنج میلیون از فایل‌های آموزشی استفاده شده است.

حکیم‌زاده بیان کرد: در گذشته یک معلم در منطقه دور افتاده، کارهای خلاقانه بسیاری انجام می‌داد، اما کسی آنها را نمی‌دید، ولی اکنون این امکان وجود دارد که در فضای شاد بارگذاری شود و تمام معلمان کشور از آن استفاده کنند و اشتراک‌گذاری تجارب معلمان توانمند فرصت خیلی خوبی است. یکی از پیامدهای مثبت شبکه شاد ارتقاء سواد رسانه‌ای مدیران و معلمان بود. اگرچه از قبل امکان استفاده از فناوری وجود داشت، اما در حال حاضر مجبور شده‌اند، بسیاری از مهارت‌ها را یاد بگیرند. البته ما هم همچنان روی برنامه‌های توانمندسازی کار می‌کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: اینکه دانش‌آموزان می‌توانند صدای خود را ضبط کرده و به صورت فایل ارسال کنند، برای آنها جالب بود، در این فضا همگی این فرصت را دارند که به صورت یکسان مشارکت داشته باشند، در حالی که در یک کلاس درس معمولی معلم ممکن است از دو سه نفر سوال بپرسد، ولی در اینجا چنین محدودیتی وجود ندارد؛ چون یکی از ویژگی‌های بسترهای مجازی انعطاف در زمان و مکان است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اغلب معلمان به ما گزارش دادند، دانش‌آموزان در رابطه با فعالیت‌هایی که قرار بوده انجام دهند، فیلم گرفتند و گزارش‌هایی تهیه کردند،‌ که این روش یک شکل از علاقمند کردن دانش‌آموزان به دانش روز و پژوهش است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: برنامه آینده ما این است که به سمت آموزش ترکیبی برویم؛ یعنی چه کرونا باشد و چه نباشد، از بستر فناوری‌‎ها به عنوان بستر مکمل برای غنی‌سازی فعالیت‌های یاددهی و یادگیری استفاده می‌کنیم و نقاط ضعف را برطرف می‌سازیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز