ورود ۴۰ هزار معلم جدید به مدارس از مهر/رشد ۵۴ درصدی حقوق فرهنگیان
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش از رشد ۵۴ درصدی حقوق معلمان خبرداد.
به گزارش ایلنا، اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش در نشست با معاون اول رئیسجمهور که در دفتر وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، فعالیتهای این وزارتخانه در حوزههای کمیته مدیریت و کنترل کرونا، آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، شبکه آموزشی دانشآموزان، وضعیت نیروی انسانی، تولید و توزیع کتب درسی و تأمین کاغذ، دانشگاه فرهنگیان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدارس غیردولتی، شوراها و هیأت امنایی، بستههای تحولی و بازسازی و نوسازی مدارس (طرح آجر به آجر) برای معاون اول رئیسجمهور تشریح کردند.
ترویج الگوهای حرکتی در دوران قرنطینه
فرزاد حمیدی معاون تربیتبدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیتهای وزارت آموزش و پرورش در شرایط شیوع بیماری کرونا گفت: در شرایط شیوع کرونا، نیاز به تغییر شیوه و روشها داشتیم و این تغییرات را باید بهسرعت انجام میدادیم درحالیکه سیستمهای بزرگ همواره دچار لَختی بیشتری نسبت به سیستمهای کوچک هستند و این موضوع کار ما را سختتر کرده بود.
وی ادامه داد: در این شرایط نقش تمام ارکان وزارت آموزش و پرورش باید بازتعریف میشد لذا همه پستها بازتعریف و نقش جدیدی برای آنها مشخص شد؛ سامانه برخط از ۱۰۷ هزار مدرسه تشکیل شد که ۹۷ هزار مدرسه بهصورت برخط گزارشهای روزانه خود را ارائه میدادند.
حمیدی تصریح کرد: همه این موارد باعث شد تا آموزش و پرورش خود را بهسرعت با تغییرات به وجود آمده هماهنگ کند و با هماهنگیهای بین بخشی پخش برنامههای آموزشی تلویزیونی هم آغاز شد. همچنین با ۴۸ درصد دانشآموزان ارتباط برقرار شد و با ترویج الگوهای حرکتی در دوران قرنطینه به ترویج فعالیتهای بدنی دانشآموزان در شرایط قرنطینه که نگرانی چاق شدن دانشآموزان بودیم، اقدام کردیم.
عدم اجرای اساسنامه مدارس عشایری
رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معاونت آموزش ابتدایی شامل پیشدبستان، دبستان و عشایر متولی 8 میلیون و 278 هزار و 135 دانشآموز ابتدایی و یک میلیون و 56 هزار و 820 نوآموز پیشدبستانی است که 345 هزار و 41 نفر از آنها دانش آموزان اتباع هستند، اظهار کرد: مهمترین اقدامات انجامشده در این معاونت بر اساس سند تحول را افزایش نرخ پوشش دبستانی به 98.18، افزایش نرخ ثبتنام خالص دوره ابتدایی به 98.16 درصد، افزایش نرخ ارتقاء به 97.76 درصد، کاهش نرخ تکرار دوره ابتدایی از 1.38 درصد به 1.30 درصد و کاهش نرخ ترک تحصیل از 1.11 درصد به 0.94 درصد است.
وی ادامه داد: در دوره پیشدبستانی ارتقای نرخ پوشش پیشدبستانی از 38 درصد به 74 درصد ارتقا پیداکرده است و همچنین نرخ میانگین پوشش پیشدبستانی در مناطق محروم از میانگین کشوری بالاتر است.
حکیم زاده تصریح کرد: در عشایر شاهد افزایش 11 درصدی شبانهروزیها و ارتقای دفتر عشایر به دفتر توسعه عدالت آموزشی و تصویب پست راهبران آموزشی و تربیتی در راستای کیفیتبخشی به مناطق محروم و عدالت آموزشی بودهایم.
وی در خصوص فعالیتهای انجامشده در این معاونت با هدف تلفیق آموختههای مدرسه با دنیای واقعی بهجای رونویسی و روخوانیهای بیحاصل که تأثیری در کسب مهارتهای خواندن و نوشتن نداشت و جایگزینی تکالیف مهارت محور بهجای مشق شب، گفت: در همین راستا بهجای پیکهای نوروزی بزرگترین فعالیت متمرکز کتابخوانی را با اجرای فعالیتهای عید و داستان در سه محور داستان خوانی، داستاننویسی و داستانگویی اجرا کردیم که امسال بیش از 8 میلیون دانشآموز در این فعالیت شرکت کردند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش همچنین راهاندازی اتاق بازی و یادگیری با هدف ایجاد شادابی و نشاط در مدارس و ارائه آموزش مؤثر در بستر بازی را از دیگر اقدامات تحولی این حوزه دانست.
وی با اشاره به تصویب مصوبه 951 شورای عالی مبنی بر حذف آزمونهای تستی و مقایسهای پیشرفت تحصیلی و ممنوعیت ورود کتابهای کمکآموزشی و درسی به مدارس ابتدایی گفت: مصوبه 951 شورای عالی نقطه عطفی در کارنامه آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید است که دقیقا چرخش تحولآفرین حرکت از حافظه محوری به تربیت تمام ساحتی را دنبال کرده است.
حکیمزاده در خصوص اقدامات معاونت آموزش ابتدایی در ایام تعطیلی مدارس، گفت: در دوران شیوع کرونا در سه محور مشخص که شامل راهاندازی تلویزیون آموزشی با ضبط 11060 دقیقه شامل 283 برنامه زنده و 92 برنامه تولیدی برای کلیه پایههای دوره ابتدایی و فعالیت در شبکه شاد با حضور 92 درصد مدیران، 85 درصد معلمان، 94 درصد کلاس و 65 درصد دانشآموزان و تداوم آموزش در مناطقی که دسترسی به فناوری و یا تلویزیون نداشتند از طریق تهیه درسنامهها، اعزام راهبران آموزشی و استفاده از معلم یاران داوطلب بوده است.
وی، سه چالش اصلی این دوره را تراکم بالای کلاسهای درس دوره ابتدایی، عدم تخصیص بودجه مستقل به آموزش ابتدایی و عدم اجرای اساسنامه مدارس عشایری مصوب شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر ایجاد ردیف اعتباری خاص با عنوان توسعه آموزش و پرورش عشایری بیان کرد.
تولید 2 میلیون و 300 هزار ماسک در هنرستانها
علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: در پی شیوع کرونا بیش از 1300 واحد هنرستان کاردانش و فنی و حرفه ای برای تولید ماسک و سایر اقلام بهداشتی اعلام آمادگی کردند لذا علاوه بر تولید مواد ضدعفونی بیش از 2 میلیون و 300 هزار ماسک در این هنرستانها تولید شد.
کمرئی گفت: این جریان نشان داد پتانسیل خوبی در این زمینه وجود دارد و آموزش و پرورش میتواند در شرایط بحرانی به کمک نظام بیاید.
وی توسعه مهارت آموزی را از دغدغههای آموزش و پرورش دانست و افزود: در حوزه مهارت آموزی که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز هست آمار هنرآموز ما نسبت به سال قبل نیم درصد رشد داشته است و تلاش داریم تا این حوزه را تقویت کنیم.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، تلاش آموزش و پرورش را بر ارائه آموزشها بر اساس شایستگی اعلام و عنوان کرد: در بحث پژوهشسراها و همچنین برگزاری المپیادهای علمی، آموزش و پرورش تمرکز خوبی داشته است و امروز با پیوندی خوبی که با مراکز علوم نوین برقرار کرده در زمینه سلولهای بنیادین و نانو دانشآموزان فعالیت های خوبی داشتهاند.
عضویت 12 میلیون نفر در «شاد»
علی باقرزاده رئیس مرکز هماهنگی و حوزه وزارتی با اشاره به اینکه کار کردن در شبکههای اجتماعی غیربومی ممکن بود مشکلاتی را برای کشور به وجود آورد، اظهار کرد: شبکه «شاد» شبکه اختصاصی، بومی، قابلیت توسعه، ارزان و باکیفیت است که در طول ۴۰ روز بیش از ۱۲ میلیون کاربر عضو کرده است.
وی در ادامه گفت: یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون فایل و ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون پیام در شبکه شاد منتقل شده و در برخی ساعتها ترافیک شبکه شاد از ترافیک واتس آپ بیشتر بوده است.
رئیس مرکز هماهنگی و حوزه وزارتی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه به دنبال توسعه شبکه شاد هستیم، اظهار کرد: چشماندازی برای شبکه شاد داریم که سهمی بهصورت رسمی به شبکه شاد داده شود تا دانشآموزان بتوانند از طریق این شبکه برنامههای درسی را بگذارند.
باقرزاده با بیان اینکه توانمندسازی و آموزش معلمان از طریق شبکه شاد امکانپذیر است، گفت: درصورتیکه سیمکارتها و تبلت های اختصاصی برای این شبکه ایجاد شود برخی از نگرانیها در این زمینه کاهش مییابد و توسعه این شبکه سریعتر صورت میگیرد.
رشد 54 درصدی حقوق فرهنگیان
علی الهیار ترکمن معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در مورد وضعیت نیروی انسانی اظهار کرد: در حوزه تأمین منابع انسانی در آموزش و پرورش با وجود اقدامات زیادی که انجامشده اما بازهم یک سری موانع وجود دارد که باید برای رفع آنها تلاش کنیم.
وی با تشکر از حمایت مالی دولت از آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر حقوق اسفند سال 98 را با حقوق اسفندماه 97 مقایسه کنیم در حدود 54.7 درصد رشد مثبت داشته که این نگاه مثبت دولت را به آموزش و پرورش نشان میدهد.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: مدیریت فرایند نیروی انسانی شامل تمام موارد مربوط به جذب نیرو تا بازنشستگی افراد را در یک سازمان در بر میگیرد. از سال 98 تا سال 99 حدود یک میلیون نفر به جمعیت دانش آموزان اضافه شده اما در مقابل حدود 100 هزار نفر بازنشسته شدند و با پیشبینی انجامشده، افزایش دانش آموزان و بازنشستگی همکاران تا سال 1403 ادامه دارد.
الهیار ترکمن گفت: با راهکارهایی از جمله حق التدریس شاغلان و بازنشستگان، نیروهای خرید خدمات، استفاده از معلمان تمام وقت، تدریس مدیران و معاونان در مدارس و استفاده از سرباز معلمان قادر به جبران این کمبود تا حدی هستیم ولی در این خصوص نیاز به استخدام نیرو و اختصاص ردیف استخدام از طرف سازمان بودجه و برنامه هستیم.
درخواست اعتبار برای چاپ کتب درسی در سال تحصیلی 1402-1401
حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار کرد: از این سازمان بهعنوان قلب آموزش و پرورش یاد میشود و این واقعیت است زیرا محتوایی که در مدارس تدریس میشود و معلم و خانوادهها با آن سروکار دارند در این سازمان تولید میشود.
وی افزود: آنچه در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تولید میشود سایر بخشها را تحت و تأثیر قرار میدهد.
ملکی تصریح کرد: پژوهش و نیازسنجی که مبنای برنامهریزی و تولید محتوای درسی را تشکیل میدهد و بدون آن اهداف تعلیم و تربیت محقق نمیشود مبنای یافتههای پژوهشی و راهنمای درسی است.
وی ادامه داد: تولید راهنمای درسی از دیگر برنامههای این سازمان است که عناصری را مانند روش تدریس، شیوه ارزشیابی و نقش معلم را در یک نظام منسجم تولید میکند و پس از تصویب در شورای عالی آموزشوپرورش، مشروعیت اجرایی پیدا میکند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خاطرنشان کرد: راهنمای برنامه درسی ازجمله برنامههایی است که با استفاده از نظرات معلمان، نخبگان و اساتید طراحی میشود.
وی کتاب درسی را از مهمترین عناصر آموزشی برشمرد و ادامه داد: برای چاپ کتب درسی در سال تحصیلی 1402-1401 اعتباری به میزان 38 میلیارد دلار درخواست کردیم که دولت با 30 میلیارد دلار آن موافقت کرده است با توجه به اهمیت موضوع انتظار میرود دولت با 8 میلیارد دلار دیگر نیز موافقت نماید.
ورود 40 هزار معلم جدید به مدارس از مهر
حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به دگرگونی فضاهای آموزشی در سالهای اخیر گفت: مأموریت این دانشگاه تأمین منابع انسانی برای آموزش و پرورش است. این دانشگاه ۹۸ پردیس و مرکز در استانها دارد که ۱۰۳ هزار دانشجو معلم و مهارت آموز دارد و در مهر امسال ۴۰ هزار معلم به وزارت آموزش و پرورش ارائه خواهیم داد.
وی گفت: در صورت تصویب ردیفهای بودجهای لازم دانشگاه فرهنگیان میتواند مشکلات نیروی انسانی آموزش و پرورش را حل کند. دانشجویان مهارت آموز در طول یک سال پودمان های مهارت محوری معلمی را میآموزند و در دوره کرونا پودمان های مجازی ما در حال برگزاری است.
برگزاری 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه
علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت: در حوزه پرورشی فرهنگی با سه راهبرد کار را دنبال کردهایم. راهبرد اول توسعه و ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز، راهبرد دوم توسعه مهارتها و تواناییهای دانش آموزان و کنترل و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و راهبرد سوم ایجاد روحیه شاد و نشاط با توسعه برنامههای فرهنگی و هنری و فعالیتهای تشکیلاتی با رویکرد مدرسه محوری، مشارکت و نقش پذیری، استفاده از ظرفیت فضای مجازی با شعار هر دانشآموز یک تشکل و هر دانشآموز یک نقش اجتماعی در فضای مدرسه، شاهد پیشبرد راهبردهای فرهنگی بودهایم.
وی ادامه داد: تنها راهبردی که میتواند شبکه شاد را به شبکه مستمر و موفق در طول سال تحصیلی تبدیل کند ایجاد زیرساخت و برنامههای مستمر برای اوقات فراغت دانش آموزان است.
کاظمی گفت: نهضت ملی فعالیت قرآنی از موفقترین برنامههای آموزشوپرورش در سال گذشته بود که با استقبال 5 میلیون و 200 هزار دانشآموز در بخشهای مختلف مواجه شد.
وی یکی از مهمترین مباحث سرمایهگذاری در بحثهای پرورشی را برگزاری نماز جماعت در مدارس دانست و گفت: در سال گذشته موفق به برگزاری 70 هزار نماز جماعت در مدارس شدیم. همچنین توانستیم پیش اجلاس برگزاری نماز دانشآموزی را در 32 استان برگزار کنیم.
کاظمی ادامه داد: در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سال گذشته موفق به برگزاری 40 هزار یادواره شهید در 40 هزار مدرسه در ایام دهه فجر شدیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در خصوص توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدرسه تصریح کرد: در سال گذشته توانستیم 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه تشکیل دهیم که سرانه کتابخوانی و مطالعه را کشور را افزایش دادیم. همچنین با برگزاری جشنواره دانایی و توانایی که در آن بیش از یک میلیون دانشآموز شرکت کرده بودند توانستیم دانش آموزان را با آسیبهای اجتماعی آشنا کنیم.
کاظمی گفت: در حوزه پرورشی با اجرای طرح ملی نماز موفق به ارائه خدمات به یکمیلیون دانشآموز در 6500 مدرسه بهصورت یک بسته کامل آموزشی یعنی غربالگری آموزشی و خدمات حمایتی تحت پوشش شدیم.
تشکیل انجمن نوجوانان
فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: این کانون فعالیت خود را از قبل از انقلاب آغاز کرده است و بسیاری از هنرمندان بزرگ روزی در این کانون بوده اند و آموزشهایی را فراگرفتهاند.
وی ادامه داد: در این کانون کتابهای کمکآموزشی و همچنین خاطرات رهبر معظم انقلاب را تولید میکنیم و در قسمت دانش آموزان با نیازهای ویژه کتابهایی را برای ناشنوایان و نابینایان و خط بریل به چاپ میرسد.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از تولید فیلمهای پویانمایی در این کانون خبر داد و افزود: تشکیل انجمن نوجوانان از جمله فعالیتهای این کانون است که مورد اقبال واقعشده است.
وی مراکز فعالیت کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان در حوزه کتابخوانی را شامل مراکز ثابت و سیار دانست و افزود: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از 44 فعالیت این کانون است.
برخی از مواد قانونی شوراهای آموزش و پرورش بدون پاسخ باقیمانده است
مجتبی زینیوند رئیس سازمان مشارکتهای مردمی و مدارس غیردولتی با بیان اینکه مسؤولیت اجرای قانون شوراهای آموزش و پرورش، مدارس غیردولتی و مدارس از راه دور را داریم، گفت: قانون شوراها علیرغم همه کمبودها از مترقیترین قانونها برای رفع مشکلات آموزش و پرورش است و دربندهای مختلف این قانون رشدهای درآمدی خوبی را در طول سالهای گذشته داشتیم.
وی افزود: به دلیل اینکه دستگاهها الزامی به پاسخگویی به شوراهای آموزش و پرورش ندارند برخی از مواد قانونی شوراهای آموزش و پرورش بدون پاسخ باقیمانده است و لازم است تا شورایی به ریاست جنابعالی تشکیل شود تا این مطالبات موردبررسی قرار گیرد.
زینیوند با اشاره به تدوین نظام جامعه مشارکتهای مردمی گفت: آییننامه مناطق مرزی و آزاد نیز مصوب شده است؛ مراکز غیردولتی یکی از اصلیترین مجراهای مشارکت مردمی است که در سه حوزه در این بخش فعالیتهای خوبی انجام شده است. همچنین هفت اساسنامه در این دو سال در هیأت دولت مصوب شده است و در سال ۹۸ دانشآموزان مدارس غیردولتی به 75، 11 درصد کل دانشآموزان کشور رسیده است.
افرایش 17 برابری پوشش تحصیلی آموزش و پرورش استثنایی
سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: در آموزش و پرورش استثنایی دانشآموزان با هفت گروه معلولیت حضور دارند که هماکنون در 1600 مدرسه ویژه، 20 هزار مدرسه عادی و 741 مرکز مشکلات ویژه دانشآموزان مشغول به تحصیلی بوده و تحت پوشش قرار دارند.
وی ادامه داد: پوشش تحصیلی آموزش و پرورش استثنایی از بدو تأسیس تاکنون در حدود 17 برابر افزایش پیداکرده و نرخ اعتبارات آنهم حدود 8 برابر افزایشیافته که از زمان دولت تدبیر و امید میزان این افزایش 7 برابر بوده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: هزینه آموزش و پرورش استثنایی برابر میانگین جهانی، هم در بعد مالی و هم در بعد اختصاص وقت، عواطف و خرد انسانی 5 برابر آموزش و پرورش عادی است.
وی با اشاره به جدیت توانبخشی در آموزش و پرورش استثنایی گفت: تاکنون توانستهایم با بستههای حمایتی در 16 عنوان 32 هزار دانشآموز را تحت پوشش بگیریم. همچنین قادر به ارائه خدمات حرفهای توانبخشی در درون و بیرون مدرسه و خدمات مشاورهای خاص برای دانش آموزان با نیازهای ویژه بودهایم.
حسینی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را از افتخارات بزرگ آموزشوپرورش استثنایی اعلام کرد و گفت: در سالی که آغاز شد 1.5 برابر دانش آموزان در بدو ورود و در سال گذشته 97.6 درصد دانش آموزان در بدو ورود با 25 هزار نیرو در قالب 2000 هزار پایگاه سنجش شدند.
وی با اشاره به نوع آموزش متمایز این سازمان تصریح کرد: در بعد آموزش در قبل از کرونا موفق به طراحی نظام جامع دیجیتالی شدیم که در دوران کرونا قابلیت آن را افزایش دادیم و در این زمینه 600 کتاب در حوزههای گوناگون داریم و 1000 عنوان دیگر را نیز تألیف و مناسبسازی کردهایم و توانستیم در 158 رشته سند جامع آموزشی را تدوین کردیم.
گزارش بستههای تحولی
مهدی نویدادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: برنامه راهبردی و اصلی آموزش و پرورش در سالهای اخیر اجرای سند تحول بنیادین بود.
وی ادامه داد: این سند با پیشفرض 245 برنامه توسط معاونتهای وزارتخانه تنظیم و اجرایی میشود که از بین این برنامهها با توجه به نگاه استراتژیک سازمان، 25 برنامه و پروژه که دارای ویژگیهای مشخصی است انتخابشده و تلاش بر این است که برنامههایی در اولویت قرار گیرد که شوقانگیز و فراگیر باشد و در یک سال مانده از دولت بتواند اجرایی شود.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش تأکید کرد: در تمام این 25 برنامه برای هر دانشآموز مقرر شده است که در کنار تحصیل یک مهارت را نیز فرا بگیرند و در پایان تحصیلات گواهینامه مهارتی نیز دریافت کنند.
اجرای طرح آجر به آجر
مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به برگزاری جلسات مختلف با حضور خیرین مدرسهساز و معاون اول رئیسجمهور و تشکر از اهتمام آقای جهانگیری به امر مدرسهسازی، اظهار کرد: خیرین انتظار دارند تا در سالگرد درگذشت دکتر حافظی مهمان ویژه این مراسم باشند.
وی از اجرای طرح آجر به آجر خبر داد و گفت: با تأکید وزیر آموزش و پرورش سامانه مهر مدرسه به بهرهبرداری رسید که هدف از این سامانه استفاده از ظرفیتهای مردم و دریافت کمکهای خرد است.
در ادامه این نشست سامانه مهر مدرسه بهصورت آنلاین نشان داده شد و امکانات این سامانه و نحوه کمک به مدرسهسازی در این سامانه تشریح شد. همچنین مجمع خیرین مدرسهساز از طریق ویدیو کنفرانس به این نشست وارد شده و مواردی را مطرح کردند.