معاون آموزشی وزارت علوم:
تصمیمگیری درباره نحوه برگزاری امتحانات به دانشگاهها واگذار شده/ اولویت حضور در دانشگاه با مقاطع کارشناسی ارشد است
معاون وزیر علوم از واگذاری تصمیمگیری درباره نحوه برگزاری امتحانات به دانشگاهها خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، «علی خاکی صدیق» معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ویدئو کنفرانسی که صبح امروز در وزارت علوم برگزار شد، گفت: ما طی این مدت چالشهایی داشتیم که باید آن را پشت سر میگذاشتیم و بعد از آن ما بخشنامهای برای آموزش الکترونیکی در ۲۴ اسفند تدوین کردیم و تا ۲۸ اسفند برای ستاد ملی مقابله با کرونا فرستادیم.
وی در ادامه بیان کرد: وزارت علوم در روزهای عید تلاش کرد که هیچ جلسهای را تعطیل نکند و پیگیر بحث آموزش مجازی باشد و این شلوغ ترین عیدی بود که آموزش عالی تجربه کرد. طبق بررسیها نمیتوانستیم ترم را حذف کنیم، زیرا دانشجویان متضرر میشدند.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در ۱۷ فرودین یک مصوبهای داشتیم که طبق آن ستاد ملی مقابله با کرونا برای دانشجویان دکتری یک بازنگری در برخی از مقررات آموزشی ایجاد کند. برای این هدف یک سند ۲۰ بندی تهیه شد که به دانشگاهها برای مواجهه با این مشکل کمک کرد.
دانشگاهها متناسب با شرایط تصمیمگیری کنند
خاکی صدیق در ادامه بیان کرد: ما در هیچ مقطعی دنبال راه حلی برای همه دانشگاهها نبودیم، زیرا چنین راهحلی نیست از این رو میبایست به دانشگاهها این اجازه داده میشد که متناسب با شرایط خود تصمیم بگیرند از این رو سندی که ارائه کردیم اختیاری بود نه الزامی.
وی درباره نحوه برگزاری امتحانات گفت: برای برگزاری امتحانات یک بخشنامه به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال شد، مبنی بر اینکه اگر امکان حضور دانشجویان با رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی و مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا فراهم بود، آزمونها حضوری برگزار شود اما اولویت اول ما سلامتی دانشجویان، کارشناسان و اساتید است. البته اگر به هر دلیلی دانشگاه نتوانست آزمون حضوری برگزار کند؛ خودش بنا به شرایط تصمیم بگیرد.
اولویت حضور در دانشگاهها با مقاطع کارشناسی ارشد است
معاون وزیر علوم گفت: اخیرا شرایط حضور دانشجویان در دانشگاهها طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شده، اما این اجباری و الزامی نیست و بنا به شرایط دانشگاه تصمیم گیری خواهد شد. در این مورد اولویت ما دانشجویان کارشناسی ارشد هستند تا برای اتمام درسها و پژوهشها اقدام کنند.
وی در ادامه بیان کرد: برخی از دانشگاهها توانستند بر پایه آموزش الکترونیکی درسها را جلو ببرند، در مناطقی که سفید است امکان حضور دانشجویان وجود دارد البته در صورتی که مستلزم جا به جایی آنها نباشد. در این میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی بخشی از کارشان پژوهش است که با استفاده از پروتکلها حضور آنها امکانپذیر است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چه تمهیداتی برای دانشجویان مناطقی که به اینترنت یا گوشی هوشمند دسترسی ندارند اندیشیدهاید؟ گفت: آن دسته از دانشجویانی که ممکن است به هر دلیل نتوانند از آموزش الکترونیکی استفاده کنند و یا در جایی هستند که نمیتوانند به اینترنت و موبایل دسترسی یابند، طبق سند 20 بندی این امکان را گذاشتیم که ترم یا درس مورد نظرشان را بدون احتساب حذف کنند.
خاکی صدیق در واکنش به کم کاری برخی اساتید در بستر آموزش مجازی گفت: طبیعتا این کار نقایصی خواهد داشت ما مواردی داریم که استادان کار را خوب ارائه دادند. اما کار بعدی ما نظارت و ارزیابی بر این دورهها است تا نحوه برگزاری کلاسها را در نقاط مختلف کشور بررسی کنیم.
انجام ارزیابی دقیق از وضعیت کلاسهای مجازی در تابستان
وی افزود: از سه هفته پیش کارگروه ما شاخصهایی را برای ارزیابی در نظر گرفتهاند. این شاخصها به حوزه نظات و ارزیابی وزارت علوم که یک دفتر جداگانه است ارسال شده، طبق این شاخصها، آنها یک سری فرم تهیه کردند و قول دادند که طی یک ماه آینده ارزیابیها را شروع کنند. شاید این ارزیابی خیلی دقیق نباشد اما ارزیابی دقیق تر در تابستان انجام خواهد شد.
اتخاذ تصمیم واحد برای همه دانشگاهها
خاکی صدیق درباره دانشجویان شهریه پرداز گفت: این حوزه در زمینه معاونت آموزشی نیست و به حوزه هیات امنا برمیگردد. تنها کاری که ما توانستیم انجام دهیم این بود که دانشگاه ها با دانشجویان مساعدت کنند تادغدغه مالی مضاعفی برای آنها ایجاد نشود. ظاهرا ستاد ملی مقابله با کرونا در صدد این است که یک تصمیم واحد برای این موضوع در دانشگاهها گرفته شود اما من از جزییات دیگر آن اطلاعی ندارم.
معاون وزیر علوم درباره حذف ترم دانشجویان گفت: تشخیص اینکه دانشجویان بدون احتساب نسبت به حذف ترم اقدام کنند به عهده دانشگاه است. توصیه ما این است که با توجه به شرایط کشور، دانشگاهها سهل گیرانهتر با این مساله برخورد کنند. فراتر از این نمیتوانیم کاری انجام دهیم زیرا شرایط دانشگاهها و دانشجویان با هم متفاوت است. ممکن است دانشگاهها کمی سخت گیرانه رفتار کنند ولی توصیه ما این بوده است که بادانشجویان همراهی بیشتری شود اما اینکه چقدر این کار محقق شده در همان ارزیابی که گفته شد انجام میشود.
معرفی به استاد برای فارغ التحصیلان تا چهار درس افزایش یافت
معاون آموزشی وزارت علوم درباره سرنوشت فارغ التحصیلانی که در این مدت قرار بوده فارغ التحصیل شوند اما به علت کرونا کار آنها به تعویق افتاد گفت: ما این موارد را در سند 20 بندی ذکر کردیم و گفتیم که برای رفع این مشکل دانشگاهها میتوانند ترم تابستان را برگزار کنند. برای آن دسته از دانشجوانی که ممکن بوده تنها با یک یا دو درس فارغ التحصیل شوند ما تدابیری اتخاذ کردیم تا برای چهار درس معرفی به استاد بگیرند.
خاکی صدیق اضافه کرد: دانشجویان مناطق محروم میتوانند یا ترم و درسشان را بدون اینکه صدمه ای از نظر زمان بخورند حذف کنند، یا معرفی به استاد بگیرندیا بستههای آموزشی را به صورت پستی دریافت کنند.
هیچ پیشبینی دقیقی برای ترم آینده وجود ندارد
معاون آموزش وزارت علوم در پاسخ به این سوال که آیا ترم آینده به صورت مجازی خواهد بود یا حضوری؟ گفت: هیچ پیشبینی دقیقی برای ترم آینده وجود ندارد. اگر شما سایر کشورها را رصد کرده باشید میبینید که آنها هم به صورت قطعی نمیتوانند بگویند چه اتفاقی خواهد افتاد. برخی از دانشگاهها دنیای اعلام کردند که مبنای ما آموزش، مجازی است و برخی دیگر نیز گفتند بر اساس شرایط تصمیمگیری خواهند کرد.
وی افزود: اکنون در اکثر دانشگاههای ما زیر ساخت آموزش الکترونیکی فراهم شده و اگر شرایط به گونهای باشد که امکان حضور دانشجویان نبود ما با تجربهای که بدست آوردیم این امکان را داریم که یک بخشی از ترم را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم. بنابراین این به طور قطعی نمیتوانیم بگویم و باید شرایط را ببینیم.
در خوشبینانهترین حالت ترم آینده حضوری خواهد بود
خاکی صدیق ادامه داد: آن چیزی که وزارت بهداشت اعلام میکنند این است که در حالت خوشبینانه بتوانیم ترم آینده را به صورت حضوری برگزار کنیم. طبق بررسی هایی که ما تا 5 اردیبهشت انجام دادیم میزان حضور دانشجویان در کلاسهای مجازی به این شرح بوده است؛ دانشگاهی دولتی متمرکز 83 / 7 درصد، پیام نور 93 درصد، دانشگاه فنی و حرفلهای 66، علمی کاربردی 50 درصد و فرهنگیان و جامعه المصطفی 100 درصد بوده است.
وی ادامه داد: همچنین در دانشگاههای غیردولتی و غیر انتفاعی 74 درصد دانشجویان پوشش داده شده است. از حدود سه میلیون دانشجویی که در کشور هستند حدود دو میلیون 700 هزار یا به تعبیر دیگر 86 درصد از کل دانشجویان تحت پوشش آموزش الکترونکی قرار گرفتند.
آمادگی برگزاری کلاسهای مجازی برای مهر ماه را داریم
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه بیان کرد: ما برای مهر آمادگی این را داریم که اگر ضرورت داشت دانشگاهها به شیوه الکترونیکی آموزش را ادامه دهند تا توقفی ایجاد نشود. تحلیلی که متخصصان فن آموزش دارند این است که آموزش پسا کرونا و قبل از کرونا قطعا با هم متفاوت خواهد بود و حتما شاهد ارتقا کیفی آموزشی خواهیم بود.
خاکی صدیق اظهار داشت: تمام تلاش وزارت علوم این است که ترم آینده را در زمان خود برگزار کند اما برای دانشجویان جدید الورود باید دانشگاه شرایط را داشته باشد زیرا بسیاری از دانشجویان از ترم جا ماندند. مساله دانشجویانی که از خوابگاه استفاه میکنند یک مساله جدی است و ممکن است مدیریت اینکه بتوانند دانشجویان جدید را اسکان دهند یا دانشجویان سابق را در خوابگاه نگهدارند تا ترم تمام شود دشوار باشد.
معاون آموزش وزارت علوم گفت: البته یک پارامتر دیگر برای برنامه ریزی و پذیرش دانشجویان جدید الورود زمان اعلام نتیجه کنکور است. این امکان نیز وجود دارد و شاید ترم آینده از بهمن ماه آغاز شود.
چهار بُعد مهم که آموزش عالی طی سه ماه به آن رسید
محمد رضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی گفت: این جلسه بیشتر به موضوع آموزش مرتبط است اما برخی از ابعاد دیگر دانشگاهی را نیز در بر گرفته است. حوزه معاونت آموزشی در چهار بُعد وارد مدیریت آموزش در نیمسال دوم شد که این چهار بعد براساس بحران کرونا به وجود آمد. بعد اول انعطاف در مقررات و قوانین تحصیلی است که بسیاری از دغدغههای خانوادهها را بر طرف کرد. دومین بُعدی که در این سه ماه بررسی شد، ورود به شیوههای نوین آموزش بوده است.
وی ادامه داد: سومین بعد؛ ورود به بحث آموزش و ارائه رهنمودها به دانشگاهها بوده که طی آن پشتیبانیهای نرم افزاری از دانشگاهها صورت گرفت و بعد آخر اینترنت رایگان است.