در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
دانشآموزانی که به اپلیکیشن شاد دسترسی ندارند را رها نکردیم/ برقراری عدالت آموزشی با شناسایی دانشآموزان محروم
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: ما دانش آموزان مناطقی که اینترنت ندارند را رها نکردیم و با روشهای مختلف به آنها بستههای آموزشی رساندیم.
«عباس سلطانیان» مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درباره شاخصهای عدالت آموزشی در اپلیکشین شاد گفت: سیستمی که بتواند پوشش صددرصدی داشته باشد، وجود ندارد. ما در مقاطع نظری ۷۰ فایل درسی از بهترین دبیران کشور را تهیه و در بستر اپلیکیشن شاد به اشتراک گذاشتیم تا دانش آموزانی که در دورترین نقاط کشور وارد شبکه شاد میشوند بتواند از آنها استفاده کنند.
وی در واکنش به اینکه عدم دسترسی اقشار بی بضاعت به شبکه شاد چگونه میتواند عدالت آموزشی را در پی داشته باشد؟ گفت: در حال حاضر که حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد دانشآموزان ما از شبکه شاد استفاده میکنند؛ دو سناریو درباره آن وجود دارد؛ اول اینکه بگوییم چون تعدادی از دانش آموزان ما نمیتوانند از شاد استفاده کنند، پس شاد را کنار بگذاریم، یا اینکه بهتر است بگوییم باید مشکلات افرادی که نمیتوانند از شاد استفاده کنند را بررسی و برطرف کنیم.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: رویکرد ما این است، مشکلات افرادی که به شاد دسترسی ندارد را شناسایی و برطرف کنیم و یا به دنبال راهکارهای جایگزین آموزشی برای آنها باشیم. ما دانش آموزان مناطقی که اینترنت ندارند را رها نکردیم و با روشهای مختلف به آنها بستههای آموزشی رساندیم.
سلطانیان درباره پوشش دهی دانش آموزان توسط رسانه ملی توضیح داد: بعد از تعطیلات ناخواسته در مدارس کشور، آموزش و پرورش تمام ظرفیتهای خود را بسیج کرد تا اجازه ندهد فرآیند آموزش دچار تعطیلی و کاستی شود. ما تلاش کردم جریان آموزش ادامه پیدا کند و اولین جایی که به ذهن مان رسید، این بود که از ظرفیت صدا و سیما استفاده کنیم. از این رو ما توانستیم با هزینه کم به دانش آموزان زیادی آموزش دهیم.
وی در ادامه بیان کرد: تا امروز حدود ۷۳۰ برنامه در پایههای مختلف روی آنتن رفته است. سعی شد دانش آموزان طبق برنامه پای گیرندهها بنشینند و از این امکانات استفاده کنند. همچنین ما بهترین دبیران و معلمان استان تهران، شهرستانهای استان تهران و البرز را به کار گرفتیم تا توسط آنها تمام دانش آموزان سراسر کشور که به تلویزیون دسترسی داشتند، مورد آموزش قرار بگیرند.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: طبیعتا تلویزیون نمیتوانست تعامل دو طرفه میان دانش آموزان و معلمان را برقرار کند. از طرفی همکاران ما در مدارس با پیام رسانهای داخلی با دانش آموزان خود در ارتباط بوده و به آنها آموزش میدادند. در ادامه همه اینها ما به دنبال بستری امن بودیم که دانشآموز، مدیر و معلم بتوانند در آن محیط با هم تعامل کنند.
سلطانیان اضافه کرد: شبکه شاد برای اولین بار در کشور و با کمک همراه اول که بیشترین پوشش دهی را داشت، ایجاد شد. ما میدانیم که دانش آموزان در برخی از نقاط کشور به اینترنت دسترسی نداشته و یا ابزارهایی مانند موبایل، تبلت و لپتاب ندارند. نکته قابل توجه این است که ما باید به آمار دقیقی از دانشآموزان دست یابیم تا بدانیم چند درصد دانش آموزان در کشور به شبکه شاد دسترسی ندارند و علت عدم دسترسی آنها چیست.
وی در واکنش به این که حدود یک ماه است آموزش وپرورش گفته در حال جمع آوری آمار دانش آموزانی است که به اینترنت دسترسی ندارند، این آمار چه زمانی تکمیل میشود؟ گفت: تا الان بیش از ۹۸ درصد مدارس ما در سراسر کشور به این شبکه وصل شدهاند. همچنین حجم بالایی فایلهای آموزشی در این فضا ارسال و دریافت شده است. ما قبول داریم که تعدادی از دانش آموزان ممکن است به این فضا دسترسی نداشته باشند، از این رو وظیفه داریم آمار دقیق آنها را احصا کرده و دوم اینکه تلاش کنیم با شناسایی علل عدم دسترسی دانش آموزان و حل این مشکلات بتوانیم میزان پوشش دهی را افزایش دهیم.
سلطانیان افزود: به عنوان مثال باید بدانیم که مخابرات چطور میتواند پوشش دهی شبکه اینترنتی کشور را بیشتر کند تا در نقاطی که دانش آموزان اینترنت ندارند، دسترسی آنها اتفاق بیافتد. تنها آموزش و پرورش در این باره مسئول نیست و ارگانها و وزارتخانههای دیگر هم درباره آن مسئولیت دارند.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: باید کمک کنیم شبکه شاد که رسانه ملی آموزش و پرورش است به تدریج گسترش یابد. اکنون ما در حال تهیه یک سناریو یا تحقیق از جامعه دانش آموزی هستیم تا همه دانش آموزانی که به این شبکه دسترسی دارند و ندارند بتوانند پرسشنامههای ما را پر کنند.سپس به وسیله آن بدانیم چند درصد از دانش آموزان در این مدت از شبکههای تلویزیون، چند درصد از شبکه شاد و چند درصد در فضاهای دیگر با معلمانشان ارتباط گرفتند. طی یک یا دو هفته آینده، در زمان امتحانات میتوانیم اطلاعات جامعی از دانش آموزان دریافت کنیم.