انتقاد رئیس سازمان پژوهش از جایگاه آموزشوپرورش
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه در هفته و روز معلم همه از معلم و ارزش و جایگاه و نقش او سخن میگویند ولی در عمل و در مجموعه ساختار اجرایی کشور، جایگاه آموزشوپرورش آن طور که باید باشد نیست، گفت: این طنز تلخی است و این گلایه را ما بارها از زبان رهبر معظم انقلاب نیز شنیدهایم.
به گزارش ایلنا، حجتالاسلام علی ذوعلم با اشاره به آموزشهای ضمن خدمت فرهنگیان گفت: ارتقای توانمندی معلمان تاثیر مستقیمی بر ارتقای کیفیت آموزشی ما دارد. معلمان، هنرآموزان و مربیان پرورشی عاملان اصلی انتقال مهارتها، تربیت و دانش هستند.
وی افزود: همکاران ما خودشان مشتاق هستند که دائما برای آنها فرصتهای جدید ایجاد شود تا بتوانند توانمندی، دانش و تجربه خود را ارتقا دهند، بنابراین چنین مطالبهای وجود دارد و تاثیر آن نیز انکارناپذیر است.
ذوعلم با بیان اینکه متاسفانه در ساختار فعلی آموزش و پرورش به علت محدودیتهای مختلفی که وجود دارد آنچنان که باید به این بخش از کار مهم پرداخته نمیشود گفت: در دهههای گذشته تشکیلات مفصلی در سطوح مختلف به عنوان آموزش ضمن خدمت داشتیم که به تدریج ضعیف و محدود شدند.
وی درباره این محدودیتها توضیح داد و گفت: آموزشوپرورش با سایر وزارتخانهها مقایسه میشود به همین جهت وقتی از نظر سطوح مدیریتی مضیقههایی میگذارند خود به خود برخی بخشها تحت فشار قرار میگیرند. محدودیت در افرادی که میتوانند در این زمینه به کار گرفته شوند و محدودیت در منابع مالی نیز از دیگر مسائل است. منابعی که برای کیفیت بخشی تعلیم و تربیت باید لحاظ شود به اندازه کافی نیستند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه آموزشی افزود: در سالهای گذشته بورسیه فرهنگیان برای دانشگاههای داخل و خارج وجود داشت که در دولت اخیر حذف شد؛ همه این موارد به محدودیت در اعتبارات و منابع مالی برمیگردد.
ذوعلم با بیان اینکه در هفته و روز معلم همه از معلم و ارزش و جایگاه و نقش او سخن میگویند ولی در عمل و در مجموعه ساختار اجرایی کشور، جایگاه آموزشوپرورش آن طور که باید باشد نیست گفت: این طنز تلخی است و این گلایه را ما بارها از زبان رهبر معظم انقلاب نیز شنیدهایم.
وی تصریح کرد: دولت، مجلس و مراکز سیاستگذاری و برنامهریزی کشور آنچنان که باید به بنیه اساسی تعلیم و تربیت توجهی نکردند. آنها به این بخش اعتقاد دارند ولی در عمل به اولویتهای دیگری میپردازند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه آموزشی ادامه داد: همچنین گستردگی آموزشوپرورش موجب میشود که در عمل توجه به آن کم شود. اخیرا در ضریب افزایش حقوقی که قرار بود انجام شود خوشبختانه افزایش خوبی اعمال شد ولی وقتی پایه ضعیف نهاده شده است، این درصدها نیز اگرچه خوب است ولی پایه را تغییر نمیدهد.
ذوعلم درباره جذب بیشتر معلمان و کمبود سرانه آنها نیز گفت: کلاسهای ۳۰ یا ۴۰ نفرهای داریم که خارج از استانداردهای مصوب است و معمولا اول سال تحصیلی همکاران ما در استانها و شهرستانها با این مسئله دست به گریبان هستند. عدم توازنی در نسبت بین نیازها، موجودی معلمان و دبیران و ورودی دانشگاه فرهنگیان و پردیسهای مختلف و ظرفیت محدودی که تربیت معلم دارد از جمله مصائبی است که وجود دارد.
وی افزود: در این مناسبتی که برای روز معلم است باید این بحثها موشکافی شوند و به تصمیمات شجاعانه تاثیرگذار بیانجامد. در حال حاضر به خاطر کرونا این نوع از مباحث جدی به محاق رفته است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه آموزشی در یک برنامه رادیویی اظهار کرد: کاری که سازمان ما بر عهده دارد توجه به ارتقا و توانمندی سرشاخههای تعلیموتربیت است؛ یعنی مسئولان گروههای آموزشی در استانها و انجمنها، معلمان و دبیرانی که به عنوان مدرس در سطح مناطق استانها باید به آموزش سایر معلمان بپردازند.