معاون آموزش و پرورش در گفتوگو با ایلنا:
حضور معلمان در منزل دانشآموزان به هیچ وجه توصیه نمیشود/ واکنش به درخواست "افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان"
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزیر آموزش گفت: حضور معلمان در منزل دانشآموزان اصلا مورد تایید وزارت آموزش و پرورش نیست و به هیچ وجه توصیه نمیشود.
«علی اللهیار ترکمن» معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به حضور برخی از معلمان در منزل دانشآموزان جهت آموزش آن هم در زمان شیوع کرونا ویروس گفت: این اقدام به هیچ وجه از سوی وزارت آموزش و پرورش توصیه نشده و حتی گزارشی در این مورد برای ما هم نیامده است.
اللهیار ترکمن با انتقاد از حضور برخی معلمان در خانه دانشآموزان بیان کرد: این کار اصلا مورد تایید وزارت آموزش و پرورش نیست که در این شرایط معلمان به خانه دانشآموزان بروند. شاید توصیه شود در مناطقی که وضعیت سفید است با رعایت پروتکلهای بهداشتی و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی، معلمان در مدرسه حاضر شوند، نه اینکه به خانه دانشآموزان بروند یا اینکه دانشآموزان به خانه آنها بروند؛ این اقدام اصلا توصیه نمیشود و به استانها هم ابلاغ نشده است.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش درباره مطالبه برخی از فرهنگیان مبنی بر افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان که پیشتر تا ۲۴ سال سن بوده و اکنون به ۲۲ سال سن رسیده است، گفت: این مساله باید در شورای سیاست گذاری تربیت معلم مورد بررسی قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: اگر آنها موارد مورد نظرشان را منطبق بر قوانین دانستند و برای آن توجیهی پیدا کردند، میتوانند، آن را مصوب کنند. این مساله دست ما نیست و باید در شورای سیاستگذاری تربیت معلم بررسی شود تا مجوز از طریق این شورا صادر شود.
اللهیار ترکمن درباره افزایش سن معلمان طی خدمت با تصویب این طرح گفت: این درخواست از سوی متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان زیاد شده، اما باید یک توجیه قابل قبول پشت آن باشد و موارد آن تایید شود، اینکه توجیهات در این خصوص باید به چه شکلی باشد، دانشگاه فرهنگیان بیان میکند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش نباید دغدغه اشتغال افراد را داشته باشد، گفت: آموزش و پرورش یک نظام کاملا شغل محور است؛ یعنی یک سری ویژگیهای شغلی دارد که افراد متناسب با شرایطی که دارند باید به آن مراجعه کنند؛ یعنی ما بر خلاف بنگاههای اقتصادی یا جاهایی که تولید اشتغال میکنند، اصلا نباید دغدغه اشتغال در کشور را داشته باشیم.
وی ادامه داد: ما باید دغدغه کیفیت در نظام آموزشی را داشته باشیم و با بِهگزینی یا بهترگزینی افرادی را که واقعا شرایطهای معلمی را دارند، وارد نظام آموزشی کنیم تا بتوانیم سرمایههای انسانی آینده کشور را در اختیار آنها قرار دهیم.
اللهیار ترکمن گفت: قرار نیست چون در یک شهرستانی اشتغال کم است، پس آموزش و پرورش کار خود را به آنجا منتقل کند، این کار وظیفه بنگاههای اقتصادی است که میتوانند برای پوشش نیروهای شهرستانی آنها را جذب کند.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش باید برای بهبود کیفیت کار خود، بِهگزینی داشته باشد. به همین خاطر ما اصلا در برنامهریزیهایمان به این موضوع فکر نمیکنیم که در یک جایی اشتغال کم است و یا کاری کنیم افرادی که متقاضی شغل هستند به آموزش و پرورش بیایند، این اصلا در برنامهریزیهای ما نیست.