رئیس کمیسیون آموزش مجلس مطرح کرد:
باید از ۸۰ درصد محتوای کتابها امتحان گرفته شود
اخیرا وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که با راهاندازی سامانه شاد قصد دارند حجم صد درصدی کتاب درسی را امتحان بگیرند که ما مخالف هستیم.
به گزارش ایلنا، محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که شامگاه گذشته روی آنتن رفت، در پاسخ به اینکه آیا آموزشهای تلویزیونی به عدالت نزدیکتر است یا آموزشهای مجازی؟ گفت: تلویزیون هم بخشی از آموزش مجازی است به این معنا که غیرحضوری است. تلویزیون و فضای مجازی یا اینترنتی هر دو مکمل و لازم هستند و امید است هم افزایی خوبی را داشته باشند.
وی افزود: لازم است آموزش و پرورش وارد فضای اینترنتی شده و سامانهای را تعریف و از آن بهره مند شود. کشور در دراز مدت نیاز به این سامانه دارد. البته این به معنای غیرحضوری شدن همه آموزش ها نیست. بلکه یک ضرورت است که باید به سمت آن حرکت کنیم.
زاهدی با بیان اینکه آموزش از طریق تلویزیون در این شرایط سهلالوصولتر و راحتتر است گفت: اما آموزش اینترنتی مسائل متعددی دارد؛ نخست آنکه باید مباحث فنی آن دیده شود. زیرساختها فراهم باشد. امنیت شبکه مسئله بعدی است و اگر درست کار نکنیم آن سامانه تبدیل به ضد خودش میشود. در کنار اینها باید به این سوال ها پاسخ داد که آیا آموزش لازم برای بهره گیری مناسب به معلم و دانش آموز داده شده است یا خیر و آیا خانوادهها آمادگی استفاده دارند؟ آیا اینترنت پرسرعت وجود دارد؟ آیا تلفن هوشمند و کامپیوتر در اختیار دارند؟ بعید است بتوان در کوتاه مدت همه این امکانات را فراهم کرد.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش و آموزش عالی باید به سمت آموزش سکویی و پلتفرمیک حرکت کنند که یک نیاز جدی است و مدتهاست در دنیا آغاز شده است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا آماری دارید که چند دانش آموز به تلفن هوشمند دسترسی ندارند؟ گفت: یکی از مشکلات جدی عدم دسترسی است. آمار وجود ندارد اما میتوان دریافت که همه خانوادهها بویژه در مناطق دور دست و محروم و حاشیهای به تلفن هوشمند و یا سیستم کامپیوتر و حتی تلویزیون ندارند.
زاهدی افزود: امروز بنده خودم کلاس درس مجازی برای دانشجویانم داشتم و از ساعت ۶ صبح تا ۷ و نیم نمیتوانستم وارد سامانه بشوم و کلاسم تعطیل شد. حالا آموزش و پرورش بخواهد در کوتاه مدت اینگونه برای چندین میلیون نفر سرویس بدهد امکان پذیر نیست و بسیار سخت است. نظر خود را در جلسهای صریحاً اعلام کردیم. اخیراً وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که با راه اندازی سامانه شاد قصد دارند حجم صد درصدی کتاب درسی را امتحان بگیرند که ما مخالف هستیم.
وی ادامه داد: دلیل ما این است که معمولاً هر ساله تا اسفند ۸۰ درصد کتابها تدریس شده است. برخی پایهها نیز درسشان را تمام می کنند. بنابراین باید از ۸۰ درصد محتوا امتحان گرفته شود. بحث آقای کمرهای درباره چگونگی سنجش و امتحانات دانش آموزان، ویژه پایه دوازدهم است نه برای سایر پایه ها و درخواستم این است که وارد بحث سنجش در برنامه امشب نشویم.
زاهدی با بیان اینکه چارهای نداریم و باید به سمت آموزش اینترنتی و مجازی حرکت کنیم گفت: اما روی آموزش کوتاه مدت بحث وجود دارد. وقتی میخواهیم یک پروژه مهمی را اجرا کنیم کجا به مناقصه گذاشته شده و از شرکتهای دانش بنیان کمک گرفته شده است و مشاور و ناظر آن چه کسی بوده است؟ این اتفاقات نیفتاده است. چقدر روی امنیت شبکه شاد کار شده و کدام مشاور آن را تایید کرده است؟ ما در کشور شرکتهای دانش بنیان زیادی داریم که اگر یک آگهی مناقصه میزدند شرکتها وارد شده و به صورت حرفهای کار را انجام میدادند ما افراد متخصص بسیاری در زمینه آموزشهای مجازی داریم. پیام رسانهای بسیاری نیز در کشور داریم.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: حتی می شد پیام رسانهای داخلی را با رعایت ضوابط آموزش و پرورش کار را انجام دهند. از سوی دیگر به استانها بخشنامه کردند که عضویت و استفاده از شبکه شاد اجباری است. اما هنوز ورود به آن سختیهایی دارد. آیا ادمین باید وزارتخانه باشد یا هر مدیر مدرسهای می تواند ادمین باشد؟ چرا اجباری شده است؟ آیا قیمت یک موبایل هوشمند کمتر از سه چهار میلیون تومان است؟ این اجباری کردن گاهی اوقات عقدهای روانی ایجاد می کند.
زاهدی درباره چگونگی برگزاری آزمون های دوره متوسطه اول و دوم توضیحاتی ارائه داد و گفت: باید میان آزمونهای دوره متوسطه اول با متوسطه دوم تفاوت قائل شد؛ زیرا سوابق تحصیلی دوره متوسطه دوم در کنکور سراسری تاثیر دارد. اینکه در دوره متوسطه اول به معلم اختیار بدهیم که خودش ارزشیابی پایانی را انجام دهد بسیار خوب است اما باید کلاس های برای دهم، یازدهم و دوازدهم باید تفاوت قائل شویم.
وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که امتحانات کلاس های دهم، یازدهم و دوازدهم با توجه به تاثیر گذاری در کنکور این گونه برگزار شود که ابتدا امتحان نهایی کلاس دوازدهم با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شود و بعد از در فاصله ۲۰ روزهای که کلاس دوازدهمی ها تا کنکور سراسری دارند، آموزش و پرورش امتحانات دهمی ها و یازدهمی ها را حضوری برگزار کند تا عدالت آموزشی هم برقرار شود.