خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن متخصصان پوست ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

ویروس از پوست سالم عبور نمی‌کند/ تخریب لایه محافظتی چربی روی پوست باعث ورود باکتری می‌شود

ویروس از پوست سالم عبور نمی‌کند/ تخریب لایه محافظتی چربی روی پوست باعث ورود باکتری می‌شود
کد خبر : ۸۹۷۳۷۱

رئیس انجمن متخصصان پوست ایران گفت: محققان تا به حال به این نتیجه نرسیده‌اند که ویروس از پوست سالم عبور می‌کند.

«فرهاد هنجنی» رئیس انجمن متخصصان پوست ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره ایجاد اگزمای پوستی بر اثر استفاده بیش از حد از مواد ضدعفونی کننده توضیح داد:  مقداری از این اگزما ناشی از این است که افراد به شکل وسواس گونه دست‌های خود را می‌شویند. درست است توصیه بهداشتی را رعایت می‌کنیم و وقتی از خانه خارج می‌شویم و برمی‌گردیم دست‌ها را بیست ثانیه می‌شوییم، ولی بعضی از افراد خیلی بیشتر از این و حتی به صورت مکرر دست‌هایشان را می‌شویند.هر بار شست و شو با آب و صابون یا استفاده از محلول و ژل‌هایی که حاوی الکل هستند به لایه حفاظتی پوست آسیب می‌زند.

وی ادامه داد: وقتی لایه حفاظتی پوست بعد از مدتی تخریب شود، چربی‌هایی که به صورت طبیعی در سطح پوست وجود دارد، مقداری تحلیل می‌رود و باعث می‌شود که پوست دست برای خشکی، ترک و حتی ورود باکتری مستعد شود. همان گونه که می‌دانید ویروس از پوست سالم رد نمی‌شود و محققان تا به حال به این نتیجه نرسیده‌اند که ویروس از پوست سالم وارد می‌شود.

رئیس انجمن متخصصان پوست ایران گفت:‌ هدف از شستن دست‌ها این است تا ویروسی که روی دست قرار دارد را به سمت بینی، دهان و چشم نفرستیم،‌ نه اینکه برخی فکر کنند چون ممکن است ویروس از طریق  پوست دست منتقل شود، مدام دست‌هایشان را بشویند. شاید برخی هنوز متوجه این موضوع نیستند. در هر صورت باید مانع از بین رفتن لایه محافظتی چربی روی پوست دست شویم.

وی تاکید کرد: توصیه می شود، افراد وسواس گونه دست‌هایشان را نشویند چون شانس خیلی بیشتری دارد که به سمت خشکی، ترک و اگزما بروند. افراد هر وقت دست‌هایشان را می‌شویند، سعی کنند بلافاصله از کرم‌ استفاده کنند. البته برخی هم توصیه می‌کنند بعد از شستن و خشک کردن دست، از وازلین استفاده شود چون چرب‌تر است. البته در موقع خشک کردن می‌توانند کمی رطوبت آب روی دست را باقی بگذارند تا باعث شود پوست کرم‌ را جذب کند.

هنجنی تصریح کرد: بهتر است که همیشه یک کرم مرطوب کننده یا وازلین در خانه وجود داشته باشد تا افراد  بلافاصله که دست‌ها را شستند، بعد از خشک کردن بتوانند از آن استفاده کنند تا لایه محافظتی خیلی آسیب نبیند، دوم این که بهترین زمان استفاد از کرم شب‌ها، پیش از خواب است.

وی در خصوص استفاده از شوینده‌ها توضیح داد:‌ مردم سعی کنند از شوینده‌هایی استفاده کنند که حاوی مواد نرم کننده باشد مثل صابون‌هایی که گلیسرین و کرم دارند. حتی بهتر است از شوینده بچه‌ها استفاده کنند که کمتر آسیب می‌زند. حتی باید خود نوع شوینده‌ای که استفاده می‌کنند پایه چربی داشته باشد.

رئیس انجمن متخصصان پوست ایران در پاسخ به این سوال که اگزما بیشتر به خاطر مصرف ژل یا شست و شو با آب و صابون پیش می‌آید؟ گفت: هر دو می‌تواند باشد؛ اما امکان دارد که در ژل‌ یک سری مواد اضافی وجود داشته باشد. چند نوع ژل داریم؛ یک نوع ژل‌ها دارای مواد نرم کننده مثل آلوورا و مواد دیگر است، اما بعضا مواد نگهدارنده ژل‌ها می‌تواند حساسیت زا باشند که حساسیت استفاده از صابون کمتر است.

هنجی درباره حساسیت زا بودن دستکش‌ها گفت: دستکش‌ها نیز حساسیت زا هستند، به خصوص دستکش‌های  لاتکس، ممکن است بیشتر حساسیت ایجاد کنند و فرد پس از چند ساعت استفاده از دستکش دچار سوزش و خارش شود. به هر حال ممکن است برخی افراد به نوع دستکش لاتکس حساسیت داشته باشند و مجبور شوند دستکش را به نوع دیگر مثل وینیل و نیتریل تغییر دهند.

وی افزود: شست و شوی زیاد دست چه با آب و صابون اگر طولانی و مکرر باشد، می‌تواند باعث اگزما شود، ولی همیشه اگزما ایجاد نمی‌شود. اول پوست خشک شده و بعد چروک می‌شود و سپس ترک می‌خورد و خشک می شود. وقتی اگزما ایجاد می شود؛ شاید کرم های چرب کننده کمک نکند و فرد مجبور شود از پمادهای کورتون دار استفاده کند.

رئیس انجمن متخصصان پوست ایران تاکید کرد: همه محققان می‌گویند بهترین راه شستشو با آب و صابون است و باید زمانی از ژل استفاده شود که آب و صابون در دسترس نباشد و نباید همه را با هم استفاده کرد، در واقع ژل در خط دوم قرار دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز